۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

تغییر قیمت‌ گذاری پتروشیمی‌ ها هنوز در کمیسیون انرژی مطرح نشده است

۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۴۹
کد خبر: 574161
تغییر قیمت‌ گذاری پتروشیمی‌ ها هنوز در کمیسیون انرژی مطرح نشده است

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی گفت: هنوز بحثی درمورد موضوع تغییر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها، در کمیسیون انرژی مطرح نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: موضوع تغییر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها و تغییر فرمول قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی بر پایه دلار هنوز در کمیسیون انرژی مطرح نشده است. 

وی افزود: تاکنون صحبتی در این زمینه، بین نمایندگان کمیسیون انرژی شکل نگرفته است و باید منتظر ماند تا جزییات بیشتری به دست آید و به طور حتم، جزییات موضوع تغییر قیمت‌گذاری پتروشیمی‌ها در روزهای آینده مشخص خواهد شد.

خبر تغییر فرمول قیمت‌گذاری پایه محصولات پتروشیمی بر پایه دلار، از سوی محمدصادق مفتح، قائم‌مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح شد؛ بنابر اظهارات وی، طرح توقف سهمیه‌بندی محصولات با دو هدف حذف قیمت‌گذاری دستوری و رقابتی کردن بازار تعریف شده است.

به گفته وی، پس از کامل شدن این طرح، در نشست مطبوعاتی به اطلاع فعالان بازار سرمایه می‌رسد. از آنجا که این موضوع یک بسته تصمیم‌گیری مدیریتی به‌شمار می‎‌رود، اطلاعات کامل این تغییرات در قالب یک نشست مطبوعاتی با همکاری مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار به آگاهی سهامداران و فعالان بازار سرمایه خواهد رسید.

لازم به ذکر است شرکت‌های تولیدکننده پتروشیمی، خوراک را به صورت دلاری، خریداری و در ریال ضرب می‌کنند و پرداخت آن، درنهایت به صورت ریالی است. از سوی دیگر، دلار صادراتی را در سامانه نیما به فروش می‌رسانند و با همان قیمت نیما، نرخ محصولات پتروشیمی تعیین می‌شود.

با وجود اخبار منتشرشده در زمینه اعمال تغییرات از هفته جاری، دفتر توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی اعلام کرد در پی تعطیلی فردا (یکشنبه ۲ آبان ماه)، اعلام قیمت پایه محصولات پتروشیمی برای عرضه در بورس، طی هفته جاری (هفته منتهی به ۷ آبان ماه ۱۴۰۰) توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی انجام نخواهد شد و قیمت‌های هفته گذشته مبنا قرار می‌گیرد.