۰ نفر

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

بورس کالا، چاره کار دولت / کسری بودجه بر هیچکس پوشیده نیست

۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۳۹
کد خبر: 574123
بورس کالا، چاره کار دولت / کسری بودجه بر هیچکس پوشیده نیست

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با تاکید بر کسری بودجه سال جاری، طرح جدید ارائه شده پیرامون واگذاری دارایی‌های مازاد دولت در بورس کالا را بسیار مفید دانست.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ واگذاری دارایی‌های مازاد دولت در بورس کالا، اموال دولتی را با مکانیزمی شفاف و آسان به فروش می‌رساند. با اجرا شدن این طرح، بخش قابل توجهی از کسری بودجه دولت از طریق عرضه این اموال جبران می شود.

 همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه گفت: «سنگین بودن کسری بودجه دولت در سال جاری بر کسی پوشیده نبوده و دولت نیز قصد دارد این کسری را جبران کند. برای تامین این کسری بودجه راهکارهای متنوعی می‌تواند در دستور کار قرار گیرد؛ که فروش دارایی‌های مازاد دولت یکی از این راهکارها است.»

اوادامه داد: «در این زمینه بسیاری از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که دولت با فروش املاک و زمین‌های مازاد خود مخصوصا در شهرهای بزرگ هم کسری بودجه خود را جبران کند و هم به کمبود در این بخش‌ها پاسخ دهد.»

دارابی همچنین تشریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای فروش املاک مازاد دولت در قالب بورس املاک و مستغلات است، اما با توجه به اینکه چنین ساختاری هنوز راه اندازی نشده چاره کار استفاده از ظرفیت بورس کالا است که می تواند در شرایط کنونی به کمک دولت بیاید. از این رو فروش املاک مازاد دولت در شهرهای بزرگ در بورس کالا می تواند هم به جبران کسری بودجه دولت کمک کند و هم باعث شود تا قدری از فشار تورمی در حوزه زمین و ساختمان کاسته شود.