۰ نفر

بورس این هفته به کدام سو می‌رود؟

۱ آبان ۱۴۰۰، ۶:۳۷
کد خبر: 573970
بورس این هفته به کدام سو می‌رود؟

معاملات بازار سهام کشور در هفته گذشته با رشد ۸/ ۲‌درصدی شاخص‌کل مواجه شد. اصلاح قیمت سهام در بیشتر نمادها طی دو هفته گذشته، تقاضا را تا حدی فعال کرد و به این ترتیب شاخص‌کل دوباره توانست بالاتر از سطح یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی قرار گیرد. با این حال ارزش معاملات بازهم روند نزولی را ثبت کرد و به این ترتیب بازار سهام درگیر رکود عمیقتری شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بازار سهام درگیر رکود عمیقتری شد، رکودی که به گفته برخی کارشناسان، تحلیل در بورس را تحت‌فشار قرار داده است. شاید به همین دلیل است که کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی با نوعی تضاد قابل‌توجه مواجه هستند. دسته‌ای معتقدند بورس تهران طی این هفته صعودی خواهد بود اما برخی به دلیل وجود ابهامات و هیجانات ناشی از آن در معاملات، توجه به تحلیل را ‌اندک ارزیابی کرده‌اند و معتقدند بازار سهام طی هفته جاری در روند کم‌نوسان حرکت خواهد کرد. سهامداران اما با امیدواری بیشتری در انتظار معاملات این هفته هستند و عمدتا روند بورس را صعودی ارزیابی می‌کنند.

کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: ۴۳‌درصد از کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی روند شاخص سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این کارشناسان می‌گویند طی معاملات مهرماه اغلب سهم‌‌های بازار روندی اصلاحی را تجربه کرده‌اند و با رسیدن به این سطوح فعلی قیمتی، نزد سهامداران جذابیت بیشتری پیدا کرده‌اند.

از نظر این دسته از کارشناسان از آنجا که این اصلاح دلایل موجه بنیادی و اقتصادی نداشت و این بیشتر ترس و هیجان بود که قیمت سهام را در مسیر افت قرار داده بود، می‌توان به بازگشت قیمت‌ها به مسیر صعودی امیدوار بود. این کارشناسان می‌گویند جذابیت قیمتی سهام در سطوح کنونی را چندین عامل بنیادی حمایت می‌کند.‌

نرخ دلار حتی بعد از اخبار نسبتا مناسب از ناحیه توافق هسته‌ای همچنان در سطوح بالایی قرار دارد و از معاملات شرکت‌های صادرات‌محور حمایت می‌کند. از سوی دیگر قیمت در بازارهای جهانی رشد چشمگیری را تجربه کرده‌اند و نه‌تنها مانعی برای تداوم این روند مشاهده نمی‌شود، بلکه اتفاقا به دلیل آغاز دوره‌ای از رونق در اقتصاد جهانی با کمرنگ‌شدن بیماری کرونا تداوم روند صعودی این بازارها بسیار محتمل است.

باید توجه داشت تورم نیز همچنان روند افزایشی را تجربه کرد و احتمال افزایش نرخ فروش محصولات نیز می‌رود که این عامل نیز بر ارزندگی سهام در قیمت‌های کنونی به دلیل افزایش سود اسمی شرکت‌ها می‌افزاید؛ از طرفی نگرانی‌های سیاسی و منظقه‌ای کاهش یافته است. تمامی این موارد می‌تواند معاملات این هفته را در مسیر صعودی قرار دهد.

کم‌نوسان: ۴۳‌درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام در هفته جاری روند کم‌نوسان و متعادلی را تجربه خواهد کرد. این کارشناسان می‌گویند: در شرایطی که تحلیل خاصی از تشکیل صفوف خرید و فروش در بازار وجود ندارد و به یک‌باره هیجان بر معاملات سیطره می‌یابد، کم‌کم شاهد کاهش حجم و ارزش داد و ستدها در معاملات خواهیم بود.

یکی از موضوعاتی که حالا بازار سهام با آن دست و پنجه نرم می‌کند از بین رفتن اعتماد عمومی است. صرف‌نظر از منبع این نااطمینانی، نتیجه این روند یکسان است و احتمالا در کاهش محسوس خرید و فروش‌ها خود را نشان دهد. به اعتقاد این افراد صرف‌نظر از ارزندگی یا حتی غیر‌ارزنده‌بودن سهام، موضوع مهم در بازار، هیجانی است که به یکباره کل بازار را نشانه می‌گیرد و تعادل بازار را از بین می‌برد.

به‌رغم این موضوع با توجه به تورم و سطوح نرخ ارز (حتی در صورت تداوم عقب‌نشینی بیشتر) بعید است این هیجانات بتوانند نزول بیشتری برای بازار سهام رقم بزنند. هر‌چند سردرگمی و بی‌اعتمادی نیز مانع از تقویت بخش تقاضا در بازار خواهد شد.  بر اساس تجربه روند معاملات در مهرماه، تقاضا بسیار محتاط عمل خواهد کرد؛ از این‌رو پیش‌بینی می‌شود معاملات در اولین هفته آبان‌ماه نیز با روند کم‌نوسان دنبال شود.

نزولی: ۱۴ درصد از تحلیلگران حاضر در نظرسنجی، روند شاخص‌کل را نزولی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد در حالی که بسیاری از تحلیل‌ها عنوان می‌کنند عوامل متعددی پتانسیل حمایت از بورس را در مسیر صعودی دارند با این حال هیجان غالب داد و ستد سهم‌ها را فرا گرفته است و بعد از تجربه هفته‌های اخیر همچنان موجب تشدید فشار فروش در بازار می‌شود.

این گروه می‌گویند، بازار احتمال احیای برجام یا به‌طور کلی یک توافق هسته‌ای را بالا ارزیابی کرده است و بر همین اساس سهامداران انتظار تقویت ریال را دارند و فارغ از اینکه این نظرات بر روی کاغذ چه میزان به واقعیت نزدیک خواهد بود، می‌تواند فشار فروش سهام را به‌دنبال داشته باشد.

 از نگاه سهامداران

صعودی: ۵۷‌درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی روند نماگر اصلی بازار سهام را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند بعد از اصلاح اخیر قیمت‌ها و حمایت عوامل بنیادی از سهام، احتمالا بازار شاهد احیای تقاضا باشد. این امر در تشکیل تقاضای جدید در سطوح قیمتی فعلی نقش مهمی خواهد داشت. نرخ دلار، بازارهای جهانی و قیمت فروش محصولات شرکت‌ها عوامل حمایتی از سهام در سطوح فعلی قیمت‌ها به‌شمار می‌روند.

کم‌نوسان: ۲۵‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند بورس تهران در یک فضای انتظاری قرار گرفته است و ارزش معاملات به‌طرز قابل‌توجهی کاهش یافته است. این میزان نقدینگی موجب سیطره روند کم‌نوسان و متعادل در معاملات شود. ادامه مسیر اما محرکی جدی‌تری در جهت صعود یا نزول قیمت‌ها می‌طلبد که احتمالا رفع ابهامات بیشتر در زمینه سیاسی واقتصادی این روند را تسهیل خواهد کرد.

نزولی: ۱۸‌درصد سهامداران حاضر در نظر‌سنجی  بر این اعتقادند شاخص سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران می‌گویند معامله‌گران در شرایط فعلی و بعد از تجربه معاملات روز چهارشنبه از هرگونه  فرصتی برای خروج استفاده خواهند کرد و بر این اساس مجموع بازار در هفته‌جاری حرکت به‌سوی یک روند نزولی است.از این‌رواحتمالا تجربه سهامداری بسیاری از افراد از دوران نزولی شبیه به افت اخیر قیمت‌ها، فارغ از تحلیل‌ها و برآورد کارشناسان بر فشار فروش سهامداران دامن بزند.