۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پسرفت صنعت حمل‌ و نقل دریایی در شرایط تحریمی

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۷
کد خبر: 571896
پسرفت صنعت حمل‌ و نقل دریایی در شرایط تحریمی

صنعت حمل و نقل دریایی در ایران، با وجود برخورداری از موقعیت حساس جغرافیایی و مالکیت ۲۳۸کشتی تجاری و ظرفیت بارگیری حدود ۱۹میلیون تنی، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی متعدد علیه ایران از سال ۲۰۱۳میلادی، روزگار خوبی را سپری نمی کند. از همین رو حکشتی، حسینا و حخزر و دیگر شرکت‌های بورسی صنعت حمل و نقل دریایی در سال ۹۹، عملکردی منفی برای خود به ثبت رساندند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ صنعت حمل و نقل یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد و پیشرفت کشورها محسوب می‌شود، ایران با داشتن مقام بیست ‌و ‌یکم در صنعت حمل و نقل دریایی در جهان، وضعیت خوبی در این صنعت نداشته و عمده شرکت‌های آن طی یک سال گذشته در بورس عملکرد قابل قبولی را از خود به نمایش نگذاشتند.

نگاهی به عملکرد شرکت‌های بورسی صنعت حمل و نقل دریایی

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۹شرکت مأموریت‌محور و هشت شرکت درآمد محور به سرمایه‌گذاری در این صنعت می‌پردازد؛ به نحوی که حکشتی با کسب بازدهی منفی ۶۸درصدی در صدر زیان‌های این صنعت قرار گرفته، البته حتاید با کسب بازدهی ۲۲درصدی، توانسته عملکردی مناسب را به ثبت برساند اما به طور کلی می توان گفت شرکت‌های دیگر وضعیت مطلوبی در زمینه بازدهی ندارند.

حکشتی

شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا و شرکت تاید واتر خاورمیانه بر خلاف حکشتی، خدمات کشتیرانی ارائه می‌کنند و شرکت کشتیرانی دریای خزر نیز به ارائه خدمات دریایی می‌پردازد.

عملکرد حکشتی در سال ۹۹، نشان‌ می‌دهد که این شرکت بیش از ۶۷درصد زیان دیده اما حتاید حدود ۲۲درصد بازدهی مثبت داشته و معادل ۱,۶۰۰ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرده بود.

محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل حکشتی گفته بود: «یکی از دلایل کاهش حمل و نقل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۹ شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای بخش کانتینری در مسیر چین بود.» همچنین او پیش بینی کرده بود تا پایان سال ۱۴۰۰، با رشد ۴۵درصدی در مقایسه با سال ۹۹، رقم بیست میلیون و پانصد هزار تن جا‌به‌جایی کالا در سال را ثبت کنند. اما بازدهی ۶ماهه اول سال خبر از زیان ۲۲درصدی حکشتی را می‌دهد.

اما حتاید با کسب بازدهی ۲۲درصدی، طی ۱۲ماه گذشته به‌طور میانگین، ماهانه ۳۹میلیارد تومان درآمد داشته و بیشترین بخش درآمد خود را از «ناحیه هرمزگان» کسب کرد. «ناحیه هرمزگان» با کسب میانگین درآمد ۳۰میلیارد تومانی در ۱۲ماه گذشته، ۷۹درصد از درآمد کل این هلدینگ را به خود اختصاص داده است. «ناحیه خوزستان» نیز با سهم حدود هشت میلیارد تومانی از کل درآمدهای این مجموعه، در رده دوم قرار گرفته است.

حتاید

 شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا اولین شرکت در ارائه خدمات بندری، بیش از ۱۳درصد بازدهی مثبت داشته و هم اکنون نیز تمامی عملیات بنادر نوشهر و بوشهر را در اختیار دارد. این شرکت طی ۱۲ماه گذشته، به طور میانگین در هر ماه درآمدی بالغ بر ۸۴میلیارد تومان داشته است. گفتنی است به دلیل محدودیت های ذکر شده حسینا از آذر ماه سال۹۹، تنها در نواحی شمال، جنوب شرق و جنوب غرب فعالیت نموده و فعالیت بخش‌های دیگر را متوقف کرد.

حسینا

حخزر نیز طی ۱۲ماه گذشته به‌طور میانگین ماهانه ۴۶میلیارد تومان درآمد داشته اما بازدهی منفی ۶درصدی برای خود ثبت کرده است. این شرکت بیشترین بخش درآمدی خود را از محل حمل شناورهای ملکی کسب کرده است. لازم به ذکر است حمل شناورهای ملکی با کسب میانگین درآمد ۴۳میلیارد تومان در ۱۲ماه گذشته، ۹۳درصد از درآمد کل این شرکت را به خود اختصاص داده است.

Image 12

صنعت حمل و نقل دریایی با دسترسی کشورها به بازارهای جهانی، ۸۰درصد حمل و نقل بار در جهان به میزان ۱۱میلیارد تن در سال را به عهده دارد. در ایران نیز ۹۰درصد حمل و نقل بار به میزان ۱۲۳میلیون تن کالا در سال ۱۳۹۹ (بر اساس آمار ارائه شده سال ۲۰۱۸میلادی) بر عهده این صنعت بوده است؛ لذا توسعه این صنعت موجب افزایش صادرات و واردات می‌شود.

تحریم‌ها ادامه دارد...

در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی محمدرضا مدرسی خیابانی، رییس شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به محدودیت و ممنوعیت ورود ناوگان ایرانی به چین گفت: «از سال گذشته ممنوعیت ورود ناوگان شرکت کشتیرانی به بنادر مهم چین شروع شد و به همین دلیل تا چهار ماه متوقف مانده بودیم. در حال حاضر هم امکان تردد به بنادر مهم چین را نداریم.»

در دی ماه سال گذشته نیز یکی دیگر از شرکت‌های زیر مجموعه صنعت دریایی، مورد تحریم قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال جاری چشم انداز مثبتی از این صنعت وجود نداشته باشد.