۰ نفر

صندوق های سرمایه گذاری، راهکار همیشگی مدیریت سرمایه در تمام فصول بازار

۲۴ مهر ۱۴۰۰، ۱۱:۴۶
کد خبر: 571843
صندوق های سرمایه گذاری، راهکار همیشگی مدیریت سرمایه در تمام فصول بازار

بدون صرف زمان برای یادگیری روش های تحلیل، از مزایای بازار سرمایه بهره‌مند شوید.

یک سرمایه گذاری خوب علاوه بر این که در شرایط صعودی بازار، سود مناسبی را برای سرمایه‌گذار به ارمغان می‌آورد، باید در شرایط ریزش بازار، ارزش دارایی او را حفظ کرده و مانع از ضرر و زیان وی شود. از این رو بهتر است پیش از سرمایه گذاری در یک دارایی هم به میزان بازدهی و هم به عملکرد آن در شرایط ریزش بازار توجه داشت. در این مطلب ابزاری معرفی می‌شود که هر دوی این ویژگی‌ها را داراست.

ویژگی اول: جا نماندن از رشد، هنگامی که شرایط کلی بازار صعودی است

در کنار بورس، بازارهای دیگری نیز مانند «سکه طلا»، «دلار»، «مسکن» و «بانک» برای سرمایه گذاری وجود دارد. بازدهی این بازارها طی بازه زمانی ۵ ساله منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۹۱۴ درصد، ۶۷۵ درصد، ۶۳۰ درصد و ۱۱۵ درصد بوده است. در حالی که در مدت مشابه، «شاخص کل بورس» و «صندوق‌های کارگزاری مفید» به ترتیب بازدهی ۱۷۱۴ درصد و ۱۷۷۸ درصد داشته‌اند. در همین مدت ۵ ساله، نرخ تورم رسمی کشور برابر ۲۴۸ درصد درصد بوده است. این یعنی اگر بازاری بازدهی کمتر از این عدد داشته باشد، نه تنها ارزش دارایی شما را بیشتر نکرده بلکه قدرت خرید شما را کمتر کرده است.

2

ویژگی دوم: حفظ ارزش سرمایه، هنگامی که بازار در حال ریزش است

در بخش قبل مشخص شد که صندوق های سرمایه گذاری و شاخص کل بیشترین بازدهی را در مقایسه با بازارهای دیگر داشته‌اند. حال برای شناسایی بهترین گزینه سرمایه گذاری، وضعیت این دو در شرایط ریزش بازار با یکدیگر مقایسه می‌شود. همانطور که احتمالا می‌دانید، بازار بورس در اواخر مرداد ۱۳۹۹ بالاترین رکورد تاریخی خود را ثبت کرد و پس از آن دچار ریزش شد. از آن زمان تاکنون، شاخص کل بورس حدود ۲۱ درصد دچار ریزش شده است. این در حالی است که در همین مدت صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری مفید به طور متوسط ۱۴ درصد رشد را تجربه کرده‌اند.

3

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

صندوق های سرمایه گذاری نهادهای مالی هستند که با ایفای نقش واسطه مالی، سرمایه‌گذاری افراد را از حالت مستقیم به غیرمستقیم تبدیل کرده و از این رهگذر مزایای متعددی را برای سرمایه‌گذار فراهم می‌کنند. صندوق های سرمایه گذاری توسط تیمی از افراد متخصص و باتجربه بازار سرمایه مدیریت می‌شوند. این افراد وضعیت بازار و نمادهای مختلف را دائما رصد کرده و پس از تجزیه و تحلیل شرایط، اقدام به خرید یا فروش یک دارایی می‌کنند. بنابراین هنگامی که شما واحدهای صندوق ها را خریداری می‌کنید، در واقع مدیریت دارایی خود را به دست متخصصان سپرده و دیگر نیازی به صرف زمان برای یادگیری و استفاده از روش های تحلیل بازار بورس مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی و تابلوخوانی نخواهید داشت.

سرمایه گذاری در صندوق های سرمایه گذاری چه مزایایی دارند؟

سرمایه گذاری در صندوق ها نیازی به کسب دانش و مهارت تخصصی ندارد و همه افراد جامعه می‌توانند به راحتی در صندوق ها، سرمایه گذاری کنند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در صندوق ها، افراد را از صرف زمان برای تحلیل روزانه نمادهای بازار، انجام معامله، متنوع‌سازی سبد سهام و ... بی‌نیاز می‌کند. چرا که جمعی از تحلیلگران و معامله‌گران حرفه‌ای در تیم مدیریت دارایی هر صندوق حضور دارند. این افراد با بررسی دقیق بازار، در خصوص خرید و فروش انواع اوراق بهادار تصمیم‌گیری می‌کنند و دارایی‌های صندوق را در قالب سبد متنوعی از اوراق بهادار مدیریت می‌کنند.

از مزایای دیگر صندوق های سرمایه گذاری می‌توان به نقدشوندگی بالای آن‌ها اشاره کرد. هر زمانی که سرمایه‌گذار تمایل داشته باشد، می‌تواند به راحتی سرمایه خود را از صندوق خارج کند. لازم به ذکر است که بر خلاف معامله سهام، خرید و فروش واحدهای صندوق سرمایه گذاری، معاف از پرداخت مالیات است.

انواع مختلفی از صندوق ها در بازار سرمایه وجود دارد و هر سرمایه گذار می‌تواند بسته به میزان تحمل ریسک خود، در یک یا چند نوع از انواع صندوق ها سرمایه گذاری کند. علاوه بر این، سرمایه گذاری در صندوق برخلاف بازار مسکن، خودرو و طلا، نیاز به سرمایه زیادی ندارد و تنها با چند هزار تومان می‌توان در بسیاری از صندوق ها، سرمایه گذاری کرد.

چگونه می‌توان به صندوق های سرمایه گذاری اعتماد کرد؟

صلاحیت حرفه‌ای مدیر و فعالیت صندوق ها با تایید و مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شده و سازمان بورس به صورت پیوسته بر عملکرد صندوق های سرمایه گذاری نظارت دارد. علاوه بر این به منظور اطمینان بیشتر فعالان بازار سرمایه، حسابرسی‌های شش ماهه و یک ساله توسط حسابرسان معتمد سازمان بورس انجام می‌گیرد. در کنار این موارد، مدیران صندوق‌ها موظف‌اند هر ماه یکبار اطلاعات پرتفوی صندوق های سرمایه گذاری در سامانه کدال منتشر کنند و هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد صندوق ها روی سامانه کدال در اختیار سرمایه گذاران قرار دهند.

مجموع دارایی تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری مفید، در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان بوده است. این حجم سرمایه نشان می‌دهد که صندوق های مفید توانسته‌اند طی سابقه طولانی خود، اعتماد بخش زیادی از فعالان بازار سرمایه را به دست بیاورند.

در صورتی که علاقه‌مند هستید اطلاعات بیشتری درباره بورس و صندوق های سرمایه گذاری کسب کنید، می‌توانید با مراجعه به وبسایت آموزشی کارگزاری مفید، از ۸۰۰ مطلب بورسی به همراه دوره‌ها و کلاس‌های رایگان آموزشی بهره‌مند شوید.