۰ نفر

حقیقی می‌فروشد، حقوقی بی‌توجه است

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۱۸
کد خبر: 569653
حقیقی می‌فروشد، حقوقی بی‌توجه است

معاملات هفته گذشته بورس تهران با رشد ۶/ ۳‌درصدی شاخص کل پایان یافت و این نماگر ضمن تجربه دومین هفته پیاپی مثبت، توانست از میانه ابرکانال ۴/ ۱‌میلیون واحد عبور کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ با این حال سهامداران حقیقی همچنان ترجیح دادند فروشنده باقی بمانند. به این ترتیب در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۱۴مهرماه، سهامی به ارزش ۵۵۵‌میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌‌‌ها منتقل شد تا بازیگران خرد بورس تهران برای ششمین هفته متوالی به فعالیت در زمین فروش سهام ادامه دهند.

با وجود رشد میانگین قیمت سهام و پشتوانه‌‌‌های بنیادی اما به نظر می‌رسد از یکسو هراس بورس‌‌‌بازان حقیقی از افول مجدد قیمت‌ها و از سوی دیگر انتظار برای انتشار عملکرد فصلی بنگاه‌‌‌های بورسی، مهم‌ترین دلیل تعلل سرمایه‌‌‌ این دسته از بازیگران بورسی به گردونه معاملات سهام است.

  عملکرد بازیگران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به 14مهرماه در حالی به پایان رسید که از 38 گروه فعال بورسی، در 14 صنعت شاهد ثبت خالص خرید مثبت سهامداران حقیقی بودیم و در مقابل این دسته از بازیگران سهام ترجیح دادند سهام خود را در 25 گروه دیگر به فروش برسانند. در این میان بیشترین اقبال حقیقی‌‌‌ها به زیرمجموعه‌‌‌های گروه محصولات شیمیایی معطوف شد. در میان فلزی‌‌‌ها، این «خراسان» بود که بیش از سایرین در مرکز توجه سهامداران خرد قرار گرفت.

به هر روی در مجموع دادوستدهای هفته گذشته، شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 132‌میلیارد و 856‌میلیون تومان از زیرمجموعه پتروشیمی در مسیر حقوقی به حقیقی بودیم. رشد بهای جهانی نفت و گاز از مهم‌ترین دلایل ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی به سهام پتروشیمی بود. پس از آن نوبت به صنعت کانه‌‌‌های فلزی رسید تا در لیست خرید سهامداران خرد جای بگیرد. در این راستا معدنی‌‌‌ها معاملات هفتگی خود را با خالص خرید 58‌میلیارد و 297‌میلیون تومان حقیقی‌‌‌ها به پایان رساندند. سومین گروهی که در لیست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار گرفت، صنعت مواد و محصولات دارویی بود. افزایش زمزمه‌‌‌های قطعیت یافتن حذف ارز 4200 از مهم‌ترین عواملی است که موجب توجه حقیقی‌‌‌ها به سهام دارویی شده است.

جایی که شرکت‌های تولیدکننده دارو یک به یک از افزایش نرخ محصولات خود به دلیل تغییر مبنا از ارز دولتی به نیمایی خبر می‌دهند. به این ترتیب طی معاملات هفته گذشته بورس تهران، سهامی در گروه مواد و محصولات دارویی به ارزش 43‌میلیارد و 220‌میلیون تومان به سبد سهام حقیقی‌‌‌ها افزوده شد. در آن سوی بازار فلزی‌‌‌ها با خالص فروش 257‌میلیارد و 136‌میلیون تومانی سهامداران خرد مواجه شدند.

پس از آن بیشترین خروج پول حقیقی از زیرمجموعه‌‌‌های بانکی به میزان 147‌میلیارد و 244‌میلیون تومان رقم خورد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 110‌میلیارد و 107‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی مواجه شدند.

  سهامداران فعال در روزهای هفته

شنبه: معاملات اولین روز کاری هفته گذشته با رشد 2/ 5‌درصدی شاخص کل استارت خورد و سهامداران خرد نیز خالص خرید 219‌میلیارد و 567‌میلیون تومانی را رقم زدند. صعود بهای نفت و گاز طی دادوستدهای آخرین روز کاری هفته گذشته بازار جهانی (جمعه 9 مهر) سبب شد تا بورس‌‌‌بازان حقیقی توجه ویژه‌‌‌ای به سهام پتروشیمی داشته باشند.

از این رو طی دادوستدهای این روز شاهد ورود 254‌میلیارد و 963‌میلیون تومانی سرمایه‌‌‌های خرد به زیرمجموعه‌‌‌های گروه محصولات شیمیایی بودیم. پس از آن نوبت به معدنی‌‌‌ها رسید تا شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 85‌میلیارد و 807‌میلیون تومانی در مسیر حقوقی به حقیقی باشند. پالایشگاه‌‌‌های بورسی نیز با تجربه شرایطی مشابه، شاهد ثبت خالص خرید 43‌میلیارد و 250‌میلیون تومانی از سوی سهامداران حقیقی بورس تهران بودند. در آن سوی بازار سه گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری، فلزات اساسی و سیمانی‌‌‌ها با بیشترین خروج سهامداران حقیقی مواجه شدند. در مجموع سه گروه مذکور سهامی به ارزش 99‌میلیارد و 638 میلوین تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شد.

یکشنبه: رشد نماگرهای بورسی در دومین روز هفته نیز ادامه یافت اما شاخص کل به رشد 2/ 0‌درصدی بسنده کرد. عقب‌‌‌نشینی تقاضا سبب شد تا سهامی به ارزش 409‌میلیارد و 586‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌جا شوند. روز یکشنبه در میان صنایع فعال بورسی، در مقابل ورود سرمایه‌‌‌های حقیقی به 12 صنعت، سهامداران خرد در 27 گروه فروشنده بودند. در این میان بیشترین خالص فروش حقیقی‌‌‌ها در زیرمجموعه‌‌‌های گروه فلزات اساسی به میزان 106‌میلیارد و 708‌میلیون تومان رقم خورد. پس از آن نوبت به شرکت‌های چندرشته‌‌‌ای صنعتی رسید که شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 75‌میلیارد و 980‌میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی باشند. پالایشی‌‌‌ها نیز در روندی مشابه شاهد خروج 61‌میلیارد تومانی سهامداران خرد بودند. در آن سوی بازار دو گروه خودرو و موداد دارویی مورد توجه بورس‌‌‌بازان حقیقی قرار گرفتند. به این ترتیب طی دادوستدهای دومین روز کاری هفته، در میان سهام خودرویی شاهد ثبت خالص خرید 39‌میلیارد و 804‌میلیون تومانی از سوی سهامداران خرد بودیم. تولیدکنندگان دارویی نیز با جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 9‌میلیارد تومان در مسیر حقوقی به حقیقی همراه شدند.

دوشنبه: شاخص کل بورس تهران روز دوشنبه رشدی 5/ 0‌درصدی را ثبت کرد اما حقیقی‌‌‌ها فروشنده ماندند و شاهد خروج 188‌میلیارد و 651‌میلیون تومانی سرمایه این دسته از بورس‌‌‌بازان از گردونه معاملات سهام بودیم تا کمی از فشار فروش سهامداران خرد کاسته شود. در این روز لیست خرید حقیقی‌‌‌ها معطوف به 14 صنعت شد و در مقابل شاهد ثبت خالص فروش مثبت این دسته از بورس‌‌‌بازان در 23 گروه بودیم. دارویی‌‌‌ها با ورود 37‌میلیارد و 767‌میلیون تومانی سهامداران خرد صدر لیست خرید این دسته از معامله‌‌‌گران را به خود اختصاص دادند و رتبه بعدی نیز به بانکی‌‌‌ها اختصاص پیدا کرد. این گروه در جریان دادوستدهای روز دوشنبه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 12‌میلیارد و 477‌میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. در آن سوی بازار اما شرکت‌های کامودیتی‌‌‌محور در لیست فروش سهامداران خرد جای گرفته‌‌‌اند. در صدر این صنایع، گروه فلزات اساسی با خالص خروج 68‌میلیارد و 786‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شد و پس از آن پتروپالایشی‌‌‌ها جمعا شاهد جابه‌‌‌جایی 102‌میلیارد تومانی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

چهارشنبه: در آخرین روز کاری هفته گذشته شاخص کل باز هم صعودی بود اما رمق چندانی نداشت. در این روز نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با رشد 2/ 0‌درصدی همراه شد اما جریان ضعیف تقاضا سبب شد تا حقیقی‌‌‌ها خالص فروش 176‌میلیارد و 378‌میلیون تومانی را ثبت کنند. در روز پایانی هفته در مقابل ورود سرمایه‌های حقیقی به زیرمجموعه‌‌‌های پالایشی، شاهد ادامه خروج این دسته از معامله‌‌‌گران از دیگر گروه‌‌‌های کامودیتی‌‌‌محور بودیم.

به این ترتیب روز چهارشنبه پالایشگاه‌‌‌های بورسی در مجموع خالص ورود 68‌میلیارد و 166‌میلیون تومانی را تجربه کردند. دستورالعمل جدید وزارت نفت برای خوراک دریافتی پالایشگاه‌‌‌ها و افزایش تخفیف در نظر گرفته شده از مهم‌ترین دلایل افزایش توجه سهامداران خرد به سهام پالایشی بود.

در ادامه نیز گروه دستگاه‌های برقی، کانی غیرفلزی و سایر واسطه‌‌‌گری‌‌‌های مالی در رتبه‌‌‌های بعدی لیست خرید حقیقی‌‌‌ها قرار داشتند. در مجموع روز چهارشنبه شاهد ورود سرمایه‌های خرد به 16 گروه در مقابل خروج از 22 صنعت بودیم. در صدر لیست فروش حقیقی‌‌‌ها اما گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با خالص فروش 60‌میلیارد تومانی خودنمایی می‌‌‌کرد. فلزی‌‌‌ها نیز طی دادوستدهای این روز با خروج 52‌میلیارد و 864‌میلیون تومانی حقیقی‌‌‌ها مواجه شدند. پتروشیمی‌‌‌ها نیز در شرایطی مشابه شاهد جابه‌‌‌جایی سهامی به ارزش 32‌میلیارد و 989‌ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

Oi1EV3GRz9FS