۰ نفر

چشم انداز هفتگی بورس

۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۲
کد خبر: 569628
چشم انداز هفتگی بورس

معاملات هفته گذشته بورس تهران تحت‌تاثیر احیای تقاضای معامله‌گران با صعود ۶/ ۳‌درصدی شاخص‌کل به پایان رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به‌رغم حرکت قیمت عمومی سهام در مسیر افزایشی در هفته معاملاتی گذشته با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد‌ که خروج سهامداران حقیقی از معاملات سهام ادامه دارد؛ امری‌که نشان می‌دهد فضای نامطمئن در بازار سهام همچنان وجود دارد. علاوه بر این، میزان تقاضا طی هفته به‌تدریج کاهش یافت و در نهایت نماگر سهام در آخرین روز معاملاتی شاخص در عبور از کانال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار واحد ناکام ماند.

احتمالا همین فضا موجب شده است، غالب تحلیلگران شرکت‌کننده در نظر‌سنجی این هفته فضای بازار را محتاطانه پیش‌بینی کنند. بر همین اساس غالب کارشناسان حاضر در نظر‌سنجی این هفته روند شاخص سهام را کم‌نوسان ارزیابی کرده‌اند. با این حال سهامداران با خوش‌بینی بیشتر در انتظار معاملات هفته هستند و غالب این افراد معتقدند مسیر صعودی شاخص‌کل در هفته جاری تداوم می‌یابد.

Untitled-3

  از نگاه تحلیلگران

صعودی: 33‌درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی روند قیمت سهام در هفته جاری را صعودی پیش‌بینی کرده‌اند. به اعتقاد این افراد بورس تهران این هفته بار دیگر شاهد افزایش تقاضای معامله‌گران خواهد بود. خبر افزایش سود پالایشگاه‌ها با فرمول جدید وزارت نفت برای خوراک دریافتی آنها مهم‌ترین دلیل احیای تقاضای سهامداران خواهد بود. افزایش تقاضا در این گروه با فعال‌کردن ورود جریان نقدینگی می‌تواند به دیگر گروه‌ها نیز سرایت کند؛ چرا‌که بسیاری از سهام نسبت به یک سال و نیم گذشته بیشتر از 50‌درصد اصلاح را تجربه کرده‌اند و ارزش دلاری آنها نیز نسبت به صعود نرخ ارز در این بازه زمانی به‌مراتب کاهش بیشتری را تجربه کرده است. این عامل می‌تواند موجی از تقاضا را به‌سوی سهام جلب کند. از سوی دیگر اعلام نرخ تورم فارغ از اثرات آن در بخش‌های اقتصادی می‌تواند زمینه تقویت تقاضا در بازار سهام را فراهم کند. مسیر افزایشی قیمت نفت و کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی نیز دیگر عامل حمایت‌کننده از بازار سهام است. به‌نظر می‌رسد این موارد همچون هفته گذشته منجربه پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه سهام شود.

کم‌نوسان: 60‌درصد از  کارشناسان شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روند شاخص‌کل در هفته‌جاری را کم‌نوسان پیش‌بینی کرده‌اند. کاهش ارزش معاملات در هفته‌های اخیر خود نشان‌دهنده حضور یک فاز احتیاطی در بازار سهام است. به اعتقاد این افراد هرچند  عرضه سهام  در هفته گذشته کاهش یافت اما جریان تقاضا نیز از ابتدای هفته مسیر احتیاطی پیش گرفت. برخی عوامل بیان‌کننده ارزندگی سهام است با این حال هنوز ابهاماتی وجود دارد که جرات خرید را از سهامداران سلب می‌کند. اخبار در زمینه توافق هسته‌ای و تاثیرات آن بر روند نرخ دلار یکی از عواملی است که می‌تواند مختصات بازار سهام را بر‌هم بزند. ابهامات در این‌باره می‌تواند منجر به سیطره روند کم‌نوسان در بازار سهام شود. از این‌رو به‌نظر می‌رسد این روند محتاطانه طی هفته جاری نیز ادامه داشته باشد.

نزولی: 7 ‌درصد کارشناسان مزبور روند معاملات سهام در هفته جاری را نزولی عنوان کرده‌اند. به اعتقاد این افراد احتمالا نگرانی سهامداران از تجربه نزول در هفته‌های پایانی شهریور‌ماه به تشدید عرضه سهام منجر شود. از سوی دیگر  اصلاح نرخ ارز در روزهای پایانی هفته احتمالا ادامه داشته باشد و بر این اساس به‌نظر می‌رسد بازار با افت قیمت‌ روبه‌رو شود. از طرفی ناکام ماندن شاخص‌کل از رسیدن به کانال یک‌میلیون و 500 هزار واحدی موید این موضوع است که تقاضا در بازار شکننده است. در کنار این موارد نگرانی‌های سیاسی نیز می‌تواند دیگر عامل اثرگذار در عقب‌نشینی قیمت‌ها شود.

  سهامداران چه می‌گویند؟

صعودی: 47‌درصد از سهامداران شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی روندی صعودی برای معاملات سهام در هفته آینده پیش‌بینی کرده‌اند. این گروه معتقدند با توجه به سطوح نرخ دلار و قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی شاخص‌کل همچنان پتانسیل کسب قله‌های بالاتر را دارد، خاصه آنکه به‌رغم افزایش نرخ دلار و کامودیتی‌ها در بیش از یک‌سال گذشته، بازار سهام مسیر مخالف طی کرده است و این موضوع می‌تواند به احیای تقاضا در بین سهامداران منجر شود.

کم‌نوسان: 37درصد سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی نیز معتقدند معاملات بورس در این هفته تحت‌تاثیر ابهامات در روند توافق هسته‌ای، برخی تحولات منطقه‌ای و برخی اخبار مبنی بر قیمت‌‌گذاری دستوری در صنایع لبنی منجر به حرکت شاخص در یک روند کم‌نوسان خواهد شد.

نزولی: 16درصد از سهامداران حاضر در این نظر‌سنجی ریزش قیمت‌ها در هفته جاری را پیش‌بینی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند شرایط بازار سهام از دیدگاه معامله‌گران شکننده و ناپایدار  است. بر همین اساس از هر صعودی به مثابه یک فرصت برای خروج از بازار سهام توجه می‌کنند. این امر می‌تواند منجر به تشدید صفوف فروش و  نزول قیمت سهام شود.