۰ نفر

بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان صعود کردند

۶ مهر ۱۴۰۰، ۲۲:۰۸
کد خبر: 566574
بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان صعود کردند

بلومبرگ در گزارشی خبر از صعود بیشتر شاخص های مهم بورسی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اختلاف نظر بین دموکرات ها و جمهوری خواهان بر سر تصویب بسته حمایتی ۳.۵ تریلیون دلاری بالا گرفته است. نانسی پلوسی- رییس مجلس نمایندگان آمریکا- با بیان اینکه در حال رایزنی با نمایندگان مختلف برای کسب نظر موافق آن ها و تصویب شدن این بسته است گفت: اولویت نخست ما، اجرایی شدن بسته محرک یک تریلیون دلاری و پس از آن کسب موافقت نمایندگان برای افزایش سقف بدهی های دولت است تا بدین ترتیب از تعطیل شدن دولت جلوگیری کنیم. 

موسسه رتبه بندی اس اند پی گلوبال در گزارش جدید خود با ابراز رضایت از افزایش سرعت احیای اقتصادی اروپا، برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی کشورهای اروپایی را ۵.۱ درصد در سال جاری اعلام کرد که این رقم نسبت به تخمین صورت گرفته در گزارش قبلی ۰.۷ درصد بیشتر شده است.   این موسسه همچنین با اعلام خبر بازگشت سطح تولید ناخالص داخلی اروپا به قبل از آغاز همه گیری، متوسط رشد اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال بعد را ۴.۵ درصد پیش بینی کرده است.  

نگرانی ها از تشدید تنش ها در روابط انگلیس با اتحادیه اروپا پس از برگزیت به دنبال اختلاف شدید فرانسه و انگلیس بر سر لغو قراردادهای زیردریایی با استرالیا و حمایت آلمان از فرانسه، یک بار دیگر روی بازارهای مالی انگلیس تاثیر منفی گذاشته است.   پاول اسکالی- وزیر کسب و کارهای کوچک انگلیس بااطمینان خاطر دادن به مردم گفته است که جریان واردات اختلالی پیدا نخواهد کرد و مردم نیاز نیست که نگران پیدایش یک قحطی دیگر نظیر آنچه اواخر دهه ۱۹۷۰ در انگلیس رخ داد، باشند.    

سخنان رئیس بانک مرکزی آمریکا نشان می دهد که این نهاد در حال آماده کردن شرایط برای پایان دادن به سیاست های حمایتی خود است. پاول در تازه ترین سخنرانی خود با بیان اینکه به تدریج از شدت و حجم برنامه خرید ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق قرضه در هفته توسط این نهاد کاسته خواهد شد، از پایان سیاست های حمایتی فعلی در اواسط سال آینده میلادی خبر داد. پاول در عین حال این نکته را افزود که زمان قطعی این کار هنوز مشخص نشده است.

سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در گزارش جدیدی اعلام کرد که برآورد خود از متوسط رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۲۱ را نسبت به گزارش قبلی ۰.۱ درصد کاهش داده است. این نهاد اکنون انتظار دارد که اقتصاد جهانی سال جاری را با رشد ۵.۷ درصدی پشت سر بگذارد. به گفته سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، ویروس کرونا کماکان یک ریسک قابل توجه بر سر راه اقتصاد جهانی محسوب می شود و شیوع سویه جهش یافته دلتا باعث خواهد شد تا سرعت احیای اقتصادی کند تر شود.  

با نزدیک شدن به موعد سررسید بودجه دولت فدرال، ژانت یلن- وزیر خزانه داری آمریکا- از اعضای کنگره این کشور خواسته است تا هر چه سریع تر با افزایش سقف بدهی دولت موافقت کنند. در صورتی که تا دو هفته دیگر توافقی در این زمینه بین دولت و کنگره حاصل نشود دولت به تعطیلی کشیده خواهد شد. یلن طی یادداشتی در وال استریت ژورنال نوشته است موافقت نکردن کنگره با فزایش سقف بدهی دارای تبعات زیادی است و منجر به بروز یک فاجعه اقتصادی در آمریکا خواهد شد.

مرکز آمار اتحادیه اروپا اعلام کرد متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در دوازده ماه منتهی به آگوست با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۰ درصد رسید تا نرخ تورم مجددا از سطح دو درصدی هدف‌گذاری شده توسط بانک مرکزی این منطقه فاصله گیرد. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۳.۲ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۷ درصد بیشتر شده است. در مقایسه با ماه قبل، نرخ تورم در یک کشور کاهش و در ۲۵ کشور افزایش داشته است.

با توجه به اثبات کارایی واکسن در کاهش مرگ و میر کرونایی، بسیاری از شرکت ها در جهان کارکنان خود را به واکسیناسیون ترغیب می کنند و این کار هم از طریق تشویق و هم تنبیه در حال اجراست. پیش بینی می شود گزارشات فصلی سود و زیان شرکت های بزرگ بورسی بیانگر رشد خوبی در سودآوری آن ها باشد. بسیاری از شرکت ها تصمیم گرفته اند کارکنان خود را در ماه های پایانی سال جاری برای بازگشت حضوری به محیط کار فرا بخوانند.  

تاکنون بیش از ۲۳۲ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۷۶۸ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین چهار میلیون و ۷۶۵ هزار و ۳۰۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۷۰۶ هزار و ۴۲۱ نفر، برزیل با ۵۹۴ هزار و ۴۸۴ نفر، هند با ۴۴۷ هزار و ۳۶۲ نفر، مکزیک با ۲۷۵ هزار و ۴۴۶ نفر و روسیه با ۲۰۴ هزار و ۶۷۹ نفر بوده است.

یوکیو ایشیزوکی - کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز - گفت: نرخ توم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است چرا که کار بانک های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست های جدید پس از دوره کرونا دشوار می کند. در آمریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای چهار درصد باقی مانده است و این در صورت تداوم می تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به نوبه خود منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم می شود.  

بورس آمریکا

در وال استریت بیشتر شاخص ها نزولی بودند؛ تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۳ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۴ هزار و ۸۷۸.۷۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۵ درصد ریزش تا سطح ۴۴۴۸.۸۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۶ درصد کاهش در سطح ۱۴ هزار و ۹۷۲.۲۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۷۰۶۳.۴۰ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۰.۲۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۵ هزار و ۵۷۳.۸۳ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۱۹ درصدی در سطح ۶۶۵۰.۹۱ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۴۶ درصد بالا رفت و به ۹۰۰۲.۹۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۰.۳ درصدی تا سطح ۳۰ هزار و ۲۴۰.۰۶ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۰۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۲۰۸.۷۸ واحد بسته شد.

در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" صعود ۰.۵۸ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۷۷.۳۷ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۵۷ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۷۳۸۴.۱۷ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۴۲ درصدافزایش به ۷۵.۳۹ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۱.۵۳ درصدی به ازای ۷۹.۴۰ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۱۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۵۰.۱۰ دلار معامله شد. هر اونس نقره با صعود ۰.۴۸ درصدی به ازای ۲۲.۶۷ دلار مبادله شد.