۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین مطرح شد؛

جذاب ترین صندوق برای سرمایه گذاران حقوقی کدام است؟ /بازدهی ۱۰/۶ درصدی در بازه ۶ ماهه منفی بازار

۵ مهر ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 565964
جذاب ترین صندوق برای سرمایه گذاران حقوقی کدام است؟ /بازدهی ۱۰/۶ درصدی در بازه ۶ ماهه منفی بازار

مدیر پرتفوی صندوق درآمد ثابت افرا با بیان اینکه، افران بازدهی کف سود بانکی را متعهد میشود، گفت: ما در بازه ۶ ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ که بازاربه شدت منفی بود و هیچ بازدهی ایجاد نکرد، برترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازار بودیم و10/6درصد بازدهی در بازار منفی ایجاد کردیم.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ بهادر برهان، مدیر پرتفویی صندوق سرمایه گذاری افران، در مورد افران و بازدهی این صندوق اظهار داشت: مدیریت صندوق افرا تحت مدیریت شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ترنج است؛ در اسفند98، پذیره‌نویسی افران انجام شد؛ این صندوق بدون تقسیم سود و قابل معامله در بورس است و در حال حاضر یک سال و نیم از فعالیت افران می‌گذرد. وی در مورد بازدهی گفت: ما در روز پذیره‌نویسی با 40میلیارد تومان شروع کردیم. الان منابع تحت مدیریت صندوق، بیش از1000 میلیارد تومان است که نشان از رشد بیش از 24 برابری منابع صندوق دارد. بازدهی افران از آغاز فعالیت صندوق حدود  43درصد است به عبارتی این صندوق 1.5برابر سپرده های بانکی سود داشته است. همچنین صندوق در یک سال اخیر22/26 درصد بازدهی ایجاد کرده که جایگاه خود را در میان صندوق‌های برتر قابل معامله بازار تثبیت کرده است.

خبری که این روزها خیلی سر و صدا به پا کرده است شکسته شدن سقف خالص ارزش دارایی های صندوق درآمد ثابت افران است؛ برهان در این باره توضیح داد: از زمان تاسیس افران استراتژی صندوق بر اساس کسب بازدهی بالا و اطمینان از حداقل ریسک بوده است یعنی دقیقا همان موضوع مورد انتظار سرمایه گذاران افران، پذیره نویسی صندوق با  42میلیارد تومان صورت گرفت و در آبان1399، 72میلیارد تومان دارایی صندوق بودیم.

هدف 1800میلیاردی افران تا پایان سال

بهادر برهان، مدیر پرتفویی صندوق افران در ادامه افزود: با توجه به مزیت ها و سابقه عملکرد افران، سعی ما این بود که صندوق را بیشتر به فعالان بازار بشناسانیم که در نتیجه آن دارایی تحت مدیریت افران به بالای 1000میلیارد ریال رسید. تمامی این موفقیت ناشی از تمرکز استراتژی صندوق درآمد ثابت افرا بر انتظارات سرمایه گذاران خود بود. رکورد پیشین دارایی تحت مدیریت  افران 940میلیارد تومان بوده است که امروز با رد کردن عدد 1000 میلیارد هدف بعدی صندوق تا پایان سال 1800میلیارد تومان تعیین شده است. امیدواریم با توجه به اقبال سرمایه گذاران و شناخته تر شدن صندوق حتی از این عدد نیز بالاتر رویم.

مدیر پرتفوی افران در مورد علت اعتماد سرمایه‌گذاران به این صندوق گفت: سرمایه‌گذاران از یک صندوق درآمد ثابت، انتظار بازدهی بالا با ریسک حداقلی دارند. با وجود روزهای پر تنش و منفی بازار، افران همچنان 21/6 درصد بازدهی برای سرمایه گذاران خود ایجاد کرده است و این در شرایطی است که سود بانکی کماکان 18درصد است.

کف بازدهی بانکی را تعهد می‌کنیم

مدیر پرتفوی افران با اشاره به اینکه ما یک بازدهی کف 20درصد بانکی را تعهد می‌کنیم تصریح کرد: سرمایه گذاران دقیقا 24 ساعت پس از خرید واحدهای افران مشمول سود روزشمار صندوق میشوند و به تعداد روزهایی که دارنده واحدهای صندوق بوده اند، سود کامل را دریافت می‌کنند. استراتژی مدیریت صندوق های درآمد ثابت بسیار مهم است.  بسیاری از صندوق‌های درآمد ثابت بازار ممکن است در اوج بورس، ماهانه حتی 8 درصد بازدهی داشته باشند؛ اما با منفی‌شدن بورس، همین صندوق ها  3ماه کامل بازدهی منفی داشته اند. سرمایه‌گذاری که در صندوق درآمد ثابت وارد می‌شود، انتظار دارد همواره سود کند؛ استراتژی افران نیز همین است، مثبت بودن هر روزه نماد افران روی تابلو بورس.

برهان افزود: ما سعی کردیم در انتخاب دارایی های پورتفوی افران، محتاطانه و کم ریسک و با بازدهی حساب‌شده سرمایه‌گذاری کنیم. اگر در بانکی سپرده‌گذاری کرده ایم، بانک های معتبر کشور با بالاترین نرخ سپرده‌گذاری انتخاب شده اند؛ سرمایه گذاری پورتفو افران به هیچ وجه در بانکهای پر ریسک صورت نمیگیرد. در بحث اوراق هم به همین صورت است، اوراق موجود در بازار بر اساس اصول ریسک و بازدهی دسته بندی شده اند و بسته به ریسک و بازدهی خریداری میشوند. در بحث سهام هم سعی داریم سهامی بخریم که ریسک بسیار کمتری نسبت به باقی سهم‌ها داشته باشند.

مدیر پورتفو صندوق افرا ادامه داد: از اسفندماه سال گذشته که مصوبه خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت ابلاغ شد، ما سهام خود را در بازار به صفر رساندیم که سرمایه‌گذاران دچار ضرر نشوند. از آنجا به بعد که براساس این مصوبه باید خریداری می‌کردیم ما در بازه 6ماهه، نسبت به شاخص، آلفای 7درصدی در پرتفویی سهام خود ساختیم.

نکته بعدی بازارگردانی صندوق است. شما به عنوان سرمایه گذار هر زمان اراده کنید میتوانید به میزان دلخواه خود اقدام به خرید یا فروش واحدهای افران کنید. بازدهی صندوق درآمد ثابت افرا همیشگی است و هر روز حدود %0.05 بازدهی مثبت خواهد داشت. ما در روزهای مثبت بازار اقدام به دخیره گیری میکنیم بنابراین هر چه قدر هم بازار منفی شود، افران بازدهی خواهد داشت.افران در کنار بازدهی هموار، جزو سه صندوق برتر بورس است.

در شش ماهی که بازار به شدت منفی بود، بازدهی افران ۱۰/۶ درصد بود

وی با تاکید بر اینکه،از اواخر مرداد سال پیش بازار سرمایه تا حداقل اوایل اسفند به شدت منفی بوده است، گفت: ما در آن بازه 6ماهه که بازار به شدت منفی بود و هیچ بازدهی ایجاد نکرد، برترین صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازار بودیم و 10/6درصد بازدهی در بازار منفی ایجاد کردیم. بازاری که روزهای مثبتش یک پانزدهم روزهای منفی نبود و این موضوع نشان داد مدیریت ریسک افران در بازار منفی چه قدر می‌تواند موثر باشد.

بهادر برهان اظهار داشت: تمامی صندوق‌های قابل معامله بازارگردان دارند؛ بازارگردان افرا صندوق بازارگردانی تاک است که به دنبال تامین کسب منافع سرمایه گذاران است. برای مثال در یک روز معاملاتی، افران 160میلیارد تومان ورود سرمایه را شاهد بود در صورتی که یک روز پیش از آن 180میلیارد تومان خروج داشته بود. تمام این ورود و خروج سرمایه، بدون حتی یک ریال تاثیر روی قیمت واحدهای افران بوده است.

اگر امروز افران بخرید، فردا با سود می‌فروشید

مدیر پرتفویی افران تاکید کرد: ما اول صبح سفارش خرید انباشته حداقل 10میلیون یونیت را ثبت میکنیم و فقط 0/03درصد بالاتر اوردر فروش می‌گذاریم. یعنی اگر سرمایه‌گذاران امروز افرا را بخرند، فردا با سود می‌فروشند. این دستاورد بازارگردانی صحیح صندوق برای سرمایه‌گذاران افران است.

وی اضافه کرد: اگر ادعا میکنیم نقدشنونده‌ترین صندوق درآمد ثابت قابل معامله بورس هستیم، دلیل ما این است که حجم معاملات هر صندوق، به سایز صندوق بستگی دارد. اگر ما بخواهیم تمام صندوق‌های قابل معامله بازار به نسبت حجم معاملات روزانه را به اندازه صندوق تقسیم کنیم، افرا بالاترین نسبت را دارد. این نسبت برای افران 5% است در صورتی که میانگین این نسبت در صندوقهای درآمد ثابت بورس 3% است. استراتژی بازاگردانی صندوق عدم کسب سود از معاملات و توجه صرف به منافع سرمایه گذاران است.

تمامی سرمایه گذاران حقوقی افران حتی در صورت خروج مجدد در زمان کوتاهی به صندوق برگشته‌اند.

برهان در مورد سرمایه‌گذاران افرا گفت: به جز سرمایه‌گذاران خرد، صندوق درآمد ثابت افرا از میان نام آشنا ترین بانک‌ها، شرکت‌های تامین سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و... سرمایه گذار دارد. شرکت های تولیدی معتبر هم در میان هستند. حجم خرید سرمایه گذاران حقوقی افران نیز بالاست. افران قادر است در حجم بالا اقدام به فروش واحدهای افران به سرمایه گذاران حقوقی خود کند و زمان خروج آنها نیز به هر میزان نسبت به خرید واحدهای آنها اقدام کند. هر شخص حقوقی که حتی یکبار در افران سرمایه گذاری کرده باشد، در صورت خروج دوباره به افران بازگشته است؛ یعنی ما سرمایه گذاری نداریم که از افران خارج شده و دوباره به صندوق وارد نشده باشد.

وی در پایان در رابطه با شیوه خرید و فروش نماد افران توضیح داد: صندوق درآد ثابت افرا یک صندوق قابل معامله بورس است. برای خرید و فروش واحدها، از طریق پنل آنلاین تمامی کارگزاری ها می‌توانید نماد افران رو سرچ کنید؛ و به قیمت روی تابلو اقدام به خرید و فروش کنند.