۰ نفر

بررسی اجمالی کاشی و سرامیکی های بورسی

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۰۸
کد خبر: 561069
بررسی اجمالی کاشی و سرامیکی های بورسی

صنعت کاشی و سرامیک در ایران به‌رغم پیشینه تاریخی، به دلیل وابستگی بسیار به صنایعی همچون ساخت‌وساز، با رکود در بازار مسکن این روزها دچار چالش‌‌‌های متعددی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همزمان تحریم‌‌‌های اقتصادی و به دنبال آن رشد بهای دلار و محدودیت شرکت‌ها برای صادرات محصول و واردات مواد اولیه منجر به رشد هزینه‌‌‌های تولید شده است. از این رو تعدد شرکت‌های تولیدکننده در کنار افت تقاضا برای محصولات تولیدی، حاشیه سود شرکت‌ها را به چالش کشیده است.

طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، «خودرو»، «فولاد»، «نساجی و پوشاک»، «سیمان»، «تایر و تیوب»، «لوازم خانگی» و «کاشی و سرامیک» هفت صنعت انتخابی استراتژیک است که بیشترین نقش را در شاخص‌‌‌های منتخب از جمله سهم ارزش‌افزوده، اشتغال‌زایی، صادرات، سهم از بازار، مزیت نسبی و زنجیره تامین (به عنوان مواد اولیه یا کالاهای نهایی) و سطح دانش و فناوری دارند. آمارها نشان می‌دهد در سال ۹۸، کل تولید داخلی کشور در این صنعت ۳۹۸ میلیون مترمکعب بوده است.

مهم‌ترین چالش‌‌‌ها برای صنعت کاشی و سرامیک

نرخ ارز: تحریم‌‌‌های اقتصادی که منجر به ایجاد مشکلات عدیدی در خصوص تجارت ایران با سایر کشورها و تبادلات ارزی شده، بهای دلار را دستخوش نوسانات فراوانی کرده است. این امر که سبب رشد بهای مواد اولیه وارداتی از سوی شرکت‌ها و در نهایت رشد هزینه‌‌‌ها شده است، مشکلاتی را در حمل‌ونقل و تبادلات ارزی برای واردات و صادرات شرکت‌ها ایجاد کرده و همواره یکی از چالش‌‌‌های بزرگ برای تولیدکنندگان کاشی و سرامیکی بوده است.

تحولات سیاسی: کلیه شرکت‌های صادرات‌محور خواه‌ناخواه به واسطه تحریم‌‌‌ها نسبت به تحولات سیاسی و اقتصادی حساسیت بالاتری دارند. این تحریم‌‌‌ها منجر به محدود شدن بازارهای هدف صادراتی شده است. در این بین هرگونه خلل یا مشکلی در خصوص روابط سیاسی با کشورهای همسایه و تغییرات چالش‌‌‌های متعددی را برای شرکت‌های این صنعت که بیشترین صادرات را به کشورهای همسایه به‌ویژه عراق دارند، ایجاد می‌کند.

رشد فضای رقابتی: افزایش تعداد تولیدکنندگان کاشی و سرامیک علاوه بر اینکه به واسطه رقابتی شدن باعث رشد کیفیت محصولات می‌شود، اما تعدد تولیدکنندگان چندان به مذاق تولیدکنندگان بورسی خوش نمی‌‌‌آید چراکه سهولت ورود رقبا به صنعت به دلیل پایین بودن نسبی سرمایه‌گذاری موردنیاز به عنوان یک چالش برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

تامین مواد اولیه: همان‌طور که ذکر شد به دلیل تحریم‌‌‌ها و با نوسانات نرخ ارز، شاهد رشد بهای مواد اولیه وارداتی برای تولیدکنندگان هستیم. این امر به واسطه تورم ایجاد شده سبب رشد هزینه‌‌‌ها و کاهش حاشیه سود شرکت‌ها می‌شود.

   کاشی و سرامیکی‌‌‌ها در بورس

صنعت کاشی و سرامیک با سهم کوچک ۱۶/ ۰درصدی از ارزش کل بازار سهام با دارشتن ۶ نماد اصلی حاضر در بورس و دو نماد در بازار پایه فرابورس یکی از صنایع کوچک اما پراقبال بازار سهام است که ارزش بازار آن، تنها حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است. اثرگذاری ناچیز سهام این صنعت بر شاخص کل بورس باعث شده که سمت و سوی سهام صنعت کاشی و سرامیک مطابق به رویه شاخص کل پیش نرود.

   عملکرد تولیدکنندگان بورسی کاشی و سرامیک

در حال حاضر ۶ نماد بورسی به عنوان اصلی‌‌‌ترین نمادهای گروه مطرح هستند. این نمادها که شامل «کپارس»، «کترام»، «کحافظ»، «کساوه»، «کسعدی» و «کلوند» هستند سال گذشته در مجموع ۲۹میلیون و ۴۸۱هزار و ۴۷۲مترمربع کاشی و سرامیک تولید کرده‌‌‌اند که با رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ همراه بود. در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ نیز این شرکت‌ها در مجموع حدودا ۱۳میلیون و ۷۵۱هزار و ۴۶۰مترمربع کاشی و سرامیک تولید کرده‌‌‌اند که نسبت به ۵ ماهه سال۹۹ با رشد ۸ درصدی همراه شده است. در ادامه به تشریح عملکرد این شرکت‌ها می‌پردازیم.

«کساوه»: شرکت صنایع کاشی و سرامیک سینا در سال ۱۳۶۷ با نام شرکت کاشی ساوه تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. این شرکت در تاریخ ۱۸/ ۰۷/ ۱۳۷۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. «کساوه» با ارزش بازار ۳۰۸۳ میلیارد تومان با سهم ۲۸ درصدی از کل تولیدات بورسی‌‌‌ها، بیشترین سهم را در تولید در میان نمادهای گروه دارد. سال گذشته شرکت ۷میلیون و ۹۷۲هزار و ۱۴۰مترمربع کاشی و سرامیک و ۲میلیون و ۸۸۳هزار و ۹۸۴کیلوگرم چینی بهداشتی تولید کرده که در مجموع نسبت به سال ۹۸ تنها ۷/ ۱درصد رشد داشته است. در سال ۹۹ سود خالص شرکت ۲,۶۹۳,۵۸۴ میلیون ریال بوده است. در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز «کساوه» موفق به تولید ۴میلیون و ۸۰۶هزار و ۴۶۳مترمربع کاشی و سرامیک شده که نسبت به ۵ ماهه سال ۹۹ با رشد ۱۲ درصدی همراه بود.

«کلوند»: شرکت کاشی الوند با ارزش بازار ۱۱۲۳ میلیارد تومانی در بورس با میزان تولید ۳۴میلیون و ۹۷۴هزار و ۱۱۸مترمربع کاشی و سرامیک در ۵ سال گذشته، دومین شرکت با بیشترین سهم (۲۷درصد از کل تولیدات) در تولید در میان نمادهای صنعت است. این شرکت نیز در سال گذشته ۶میلیون و ۷۳۹هزار و ۲۲۲مترمربع تولید داشته که نسبت به سال ۹۸ افت ۷درصدی داشته است. سود خالص این شرکت در سال گذشته ۷۹۲,۸۳۸میلیون ریال بود که نسبت به سال ۹۸ با رشد ۲۱۶درصدی همراه بود. در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ نیز ۲میلیون و ۹۸۲هزار و ۱۹ مترمربع کاشی و سرامیک تولید کرده که نسبت به ۵ ماهه سال ۹۸ با رشد ۱۵ درصدی همراه بود.

«کپارس»: شرکت کاشی پارس در سال ۱۳۵۲ به صورت سهامی عام در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. در اواخر سال ۷۳ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. این شرکت در سال گذشته با تولید ۴میلیون و ۶۰۲هزار و ۷۴۸مترمربع کاشی و سرامیک تولید کرده که در مقایسه با سال ۹۸ با رشد ۸درصدی همراه بوده است. سود خالص «کپارس» در سال گذشته ۱,۰۳۴,۸۴۱میلیون ریال بوده است. همچنین ارزش ریالی صادرات شرکت در سال گذشته ۱.۷۵۳.۰۳۳میلیون ریال بود. در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ شرکت موفق به تولید یک‌میلیون و ۷۳۷هزار و ۸۰۰مترمربع کاشی و سرامیک شده است. این میزان در سال ۹۹ در مدت مشابه یک‌میلیون و ۷۰۵هزار و ۸۳۷مترمربع بوده است.

«کسعدی»: کارخانه کاشی و سرامیک سعدی در سال ۱۳۳۹ در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شهرری فعالیت خود را آغاز و در چهاردهم اسفند ماه ۱۳۴۰ در قالب شرکت کارخانه‌های کاشی و سرامیک سعدی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. این شرکت در سال گذشته ۳میلیون و ۷۲۳هزار و ۶۶۲مترمربع تولید داشته که نسبت به سال ۹۸ با رشد ۱۲درصدی همراه بود. در ۵ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ شرکت یک‌میلیون و ۵۰۹هزارو ۸۲مترمربع تولید داشته که نسبت به سال گذشته در مدت یکسان با رشد ۳ درصدی همراه بود.

«کترام»: شرکت تولیدی کاشی تکسرام در تاریخ ۲۳/ ۰۷/ ۱۳۷۰ تشکیل و در تاریخ ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۷۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی استان اصفهان به ثبت رسیده است. شرکت از تاریخ ۱۳/ ۰۴/ ۱۳۷۹ به عنوان یکی از شرکت‌های گروه کانی غیر‌فلزی به عضویت سازمان بورس اوراق بهادار تهران درآمده و سهام آن از تاریخ ۰۴/ ۱۱/ ۱۳۷۹ در بورس معامله می‌شود. سال گذشته شرکت ۲میلیون و ۱۵۳هزار و ۶۲۲مترمربع محصولات لعابدار تولید کرد که نسبت به سال ۹۸ با رشد ۲ درصدی همراه شد. سود خالص شرکت در سال گذشته ۶۳۴,۱۴۰میلیون ریال بود که نسبت به سال ۹۸ با رشد ۲۲۴درصدی همراه شد. در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ شرکت موفق به تولید ۸۰۶هزار و ۹۷۸مترمربع محصول شد که نسبت به دوره مشابه سال قبل افت ۹درصدی داشت.

«کحافظ»: شرکت کارخانه‌ها کاشی و سرامیک حافظ در سال ۱۳۵۵ تاسیس شد و در ۱۷ مهرماه همان سال در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و در اواخر سال ۷۳ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. شرکت در سال گذشته ۴میلیون و ۲۹۰هزار و ۰۷۸مترمربع کاشی و سرامیک تولید کرده که نسبت به سال۹۸ با رشد ۲۹درصدی همراه بود. سود خالص شرکت سال گذشته ۷۰۳,۹۲۲میلیون ریال بود. در ۵ ماهه ۱۴۰۰ شرکت یک‌میلیون و ۹۰۹هزار و ۱۱۸مترمربع تولید داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۰درصدی داشته است.