۰ نفر

نیکزاد: هرکالایی وارد بورس شد، گران شد

۱۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۱:۲۶
کد خبر: 560241
نیکزاد: هرکالایی وارد بورس شد، گران شد

نیکزاد نایب رییس مجلس گفت : هرکالایی وارد بورس شد، گران شد؛ بورس میبایست طوری عمل کند که کنترل های لازم را روی قیمت داشته باشد و نباید صرفا برای کشف قیمت باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، علی نیک زاد پس از نشست مشترک با وزیر صمت درباره ساماندهی وضعیت بازار فولاد و سیمان با بیان برخی مشکلات و راهکار‌های پیشنهادی مجلس، گفت: وزیر صمت قول داد طی ۱۵ روز آینده، بازار ساماندهی و قیمت‌ها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید تولید سیمان و فولاد در کشور بیشتر از مصرف داخلی است، افزود: در نشست امروز با وزیر صمت، قرار شد یک کیسه سیمان که اکنون در بازار ۲۷ هزار تومان است به ۲۵ تومان کاهش یابد.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر، سرعین اضافه کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم میلگرد با ارزش افزوده, ۱۷ هزار تومان است که قرار شد قیمت آن نیز ساماندهی شود البته قیمت میلگرد نباید بیش از ۱۰ هزار تومان باشد.

وی درخصوص امکان تامین مواد اولیه ساخت سالانه یک میلیون مسکن هم گفت: طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ سالانه بیش از یک میلیون مسکن در کشور تولیده شده است و تجربه گذشته نشان داده که می‌توان زیر ساخت‌ها و مواد اولیه لازم را تامین کرد.

نیکزاد با اعلام اینکه براساس آمار، طی سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۹ دولت، انبوه سازان و بخش خصوصی در مجموع بیش از ۴ میلیون ۳۰۰ هزار واحد مسکن ساخته اند، گفت: بازار مسکن لوکوموتیو اقتصادی کشور و بهترین راه دور زدن تحریم‌ها است.

وی افزود: به عنوان یک کارشناس، می‌گویم هیچ مشکلی بابت تولید مسکن در کشور وجود ندارد، به شرطی که رییس جمهور و همه دستگاه‌های مرتبط در تامین زمین و تسهیلات و تاسیسات زیر بنایی، کمک کنند.

نیکزاد: کالا‌ها در بورس گران‌تر شدند

ناییب رییس مجلس همچنین با انتقاد از اینکه هر کالایی وارد بورس شد، گران‌تر شد، گفت: بورس باید تنظیم کننده بازار باشد نه اینکه منجر به گرانی شود.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید برخی کالا‌ها در کشور بیشتر از مصرف است، افزود: سالانه حدود ۳۰ میلیون تن فولاد تولید می‌شود در حالیکه مصرف داخلی حدود ۱۵ میلیون تن است، همچنین میزان تولید سالانه سیمان ۶۰ میلیون تن و مصرف سیمان ۵۴ میلیون تن است.

نیکزاد ادامه داد: قیمت تمام شده سیمان و فولاد با سود و استهلاک کارخانه مشخص است و بورس با حفظ سود تولید کننده باید تنظیم کننده به نفع مصرف کننده باشد، اما هرچه وارد بورس می‌شود، گران‌تر می‌شود.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر، سرعین افزود: بنده با بورس مشکلی ندارم و طرفدار اقتصاد آزاد و قانون عرضه و تقاضا هستم، اما بورس باید به گونه‌ای عمل کند که کنترل لازم را داشته باشد و فقط برای کشف قیمت نباشد.