۰ نفر

عضو انجمن سیمان اعلام کرد؛

فرصت دو هفته ای برای اخذ کد بورسی سهمیه سیمان

۱۰ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۱۲
کد خبر: 558522
فرصت دو هفته ای برای اخذ کد بورسی سهمیه سیمان

عضو انجمن سیمان گفت: ۴ گروه حداکثر تا دو هفته دیگر فرصت دارند نسبت به اخذ کد بورسی سیمان اقدام کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، فرمانی عضو انجمن صنفی تولیدکنندگان سیمان در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص ممنوعیت خرید و فروش سیمان خارج از بورس کالا توضیح داد: با تصمیم وزارت صمت، ۴ گروه حداکثر تا دو هفته‌ دیگر فرصت دارند نسبت به اخذ کد بورسی سیمان اقدام کنند. این ۴ گروه شرکت های تولیدی سیمان ،شرکت های سیمان بر، خریداران  با مجوز  ساخت پروژه های ملی و همچنین خریداران حقیقی و حقوقی عرضه کننده عمده سیمان هستند.

او ادامه داد: در صورتی که تولیدکننده‌ای خارج از مکانیزم بورس  سیمان بفروشد با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد.

فرمانی در خصوص دلالی در این بازار تصریح کرد: اگر مشکلی در روند تولید و تحویل در بازار به وجود نیاید دلالی به سمت صفر نزدیک می شود.

او تاکید کرد: متقاضیان سیمان  باید طبقه بندی و  مشخص شوند و میزان مورد نیاز پروژه ها هم شفاف باشد.

این مقام مسئول گفت: هم اکنون سیمان در بورس با قیمت پاکتی ۳۰ هزار تومان عرضه می شود و با قیمت ۷۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد.

او افزود: اگر عرضه و تقاضا متعادل شود قیمت این محصول  به زیر ۵۵ هزار تومان برسد و همچنین در صورت رفع مشکل قطعی برق کارخانجات و تولید مداوم سیمان ، قیمت این محصول  به زیر ۵۰ هزار تومان هم خواهد رسید.

به گفته عضو  انجمن تولیدکنندگان سیمان،  هزینه‌های تولید سیمان تا مصرف کننده از ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

در ادامه برنامه جهرمی معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالا گفت: در حال حاضر حدود ۹ هزار مشتری برای خرید از بورس کالا کد گرفته اند و بیش از ۴ هزار مشتری تاکنون اقدام به خرید سیمان کرده اند.

او افزود: پیرو توافقات صورت گرفته با وزارت صمت قرار شده سیستم ثبت شناسایی مشتریان راه اندازی شود و بر اساس مکانیزم‌هایی که بین شرکت پست و وزارت صمت وجود دارد به بورس کالا ارسال شود تا خرید در این چارچوب انجام شود.

همچنین در ادامه برنامه مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق گفت: برق کارخانجات سیمان در تیر و مرداد قطع نشد، بلکه محدود شد. در مردادماه حدود ۸۰ درصد برق این کارخانجات را تامین کردیم و در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال توانستیم ۹۵ درصد برق آن‌ها را تامین کنیم.

او با بیان اینکه محدودیت‌های ما از ساعت ۲۴ تا ۱۰ صبح برطرف شده است، گفت: برای بعد از آن ساعت هم شیوه نامه‌هایی داریم که تقریبا بین ۳۰ تا ۶۰ درصد بخش‌های مختلف را تامین برق می‌کنیم تا این سطح تولید باقی بماند.

به گفته این مقام مسئول از اول مهرماه برق کارخانجات سیمان به طور کامل تامین خواهد شد.