۰ نفر

عرضه پلیمرها در بورس کالا افزایش یافت

۳ شهریور ۱۴۰۰، ۸:۴۹
کد خبر: 556266
 عرضه پلیمرها در بورس کالا افزایش یافت

معاملات محصولات پلیمری بورس کالا در روز گذشته با افزایش عرضه همراه بود، به‌طوری که در مقایسه با میزان عرضه پلیمرها در روز سه‌شنبه سومین هفته مردادماه، روز گذشته حجم عرضه عموم محصولات پلیمری صعودی بود. رشد عرضه‌ها در کنار افزایش حجم تقاضا می‌تواند رخداد جذابی برای حجم معاملات به شمار رود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم عرضه مواد اولیه پلیمری در تالار فیزیکی بورس کالا روز گذشته نسبت به میانگین هفتگی، ۱۶ هزار و ۱۳۸ تن افزایش داشته است که بخش عمده این افزایش مربوط به پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن بود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، هنوز دادوستد پلیمرهای بورس کالا به اتمام نرسیده بود، اما با تکیه بر معاملات روز دوشنبه، میزان معامله عرضه‌های پلیمری در روز گذشته، به‌خوبی استقبال متقاضیان برای خرید مواد اولیه را نشان می‌داد؛ چرا که پس از یک هفته تعطیلی تولیدکنندگان نیازمند تامین مواد اولیه هستند. البته نمی‌توان تاثیر سیگنال‌های صعودی به بازار را نادیده گرفت. با تداوم بهای ارز در بازار آزاد به‌عنوان متغیری که اثر روانی بسزایی بر ذهنیت افزایش نرخ در بین معامله‌گران عموم بازارها دارد، می‌توان انتظار افزایش خرید پلیمرها از بورس کالا را محتمل دانست.

  معامله ۹۶ درصد از پلیمرها در روز دوشنبه

میزان تقاضایی که روز دو شنبه به بورس کالا وارد شد، ۴۲ هزار و ۶۷۹ تن ارزیابی می‌شود که نزدیک به ۴۰ درصد بالاتر از حجم عرضه‌ها بود. از این رو بالغ بر ۹۶ درصد از عرضه پلیمرهای بورس کالا در اولین روز شهریورماه مورد دادوستد قرار گرفت. طبق شواهد موجود، مجموعه تحرکات افزایشی در بین داده‌های حیاتی معاملات در رینگ فیزیکی محصولات پتروشیمیایی بورس کالا دیده می‌شود که در بین پلیمرها برجسته‌تر است. رشد میزان عرضه در کنار رشد حجم تقاضای واردشده به تالار فیزیکی بورس کالا می‌تواند زمینه صعود حجم معاملات را فراهم کند. تجربه معاملاتی این بازار نشان داده است، در زمان‌هایی که قیمت پایه به هر دلیلی روند صعودی به خود می‌گیرد، معامله‌گران برای در امان ماندن از ریسک ناشی از نوسان قیمت‌ها بخش زیادی از سهمیه بهین‌یاب خود را بدون معطلی خرید می‌کنند.

معاملات روز دوشنبه برخی از پلیمرهای بورس کالا کمی بالاتر از قیمت پایه در برخی از گریدها به ثبت رسید. هنوز هم این میزان رقابت چندان بالا به شمار نمی‌رود، اما به‌عنوان مثال پلی‌وینیل کلراید (PVC) پس از مدت‌ها بالاتر از قیمت پایه خود به فروش رسیده است، چرا که در عرضه‌های روز گذشته شاهد چند عرضه این ماده اولیه پلیمری در بورس کالا بودیم. پلی‌پروپیلن شیمیایی بیشترین میزان رقابت قیمتی معاملات روز دوشنبه را از آن خود کرد که به میزان ۱۶ درصد بالاتر از قیمت پایه خود در یکی از عرضه‌ها معامله شد.

  نفت و نفتا صعودی شدند

در جریان معاملات روز گذشته، بهای ارز در بازار آزاد به روند صعودی خود ادامه داد و تا لحظه تنظیم این گزارش به نرخ ۲۷ هزار و ۷۶۰ تومانی رسیده بود. از آنجا که بهای نیمایی دلار به‌عنوان یکی از متغیرهای تعیین نرخ پایه محصولات پتروشیمیایی با وقفه کوتاه‌مدت از تکانه‌های ارز در بازار آزاد تاثیر می‌پذیرد، نمی‌توان اثر افزایشی نرخ آزاد ارز را نادیده گرفت.

در مقابل، این روزها در بازارهای جهانی، حرکت‌های رفت و برگشتی زیادی به چشم می‌خورد که باعث شده به‌صراحت نتوان از صعودی شدن هر دو اهرم اصلی تعیین قیمت پایه محصولات پلیمرها صحبت کرد. اما آنچه پیش از این نیز برای عموم کارشناسان بازار مشخص بود، سکانداری نوسانات ارز بر حجم دادوستدهای محصولات پتروشیمیایی است که پتانسیل خنثی کردن تکانه‌های محدود نرخ جهانی را در بر دارد.

نفت و نفتا روز گذشته برخلاف پایان هفته قبل، وارد مسیر افزایشی شدند، به‌طوری که بهای هر بشکه نفت‌خام برنت تا محدوده ۶۹ دلار و ۴۵ سنت رسید که رشد روزانه ۷۱/ ۰ درصدی داشت. اما نفتا به‌عنوان مهم‌ترین خوراک مایع شرکت‌های پتروشیمی با صعود ۱۰ دلاری در معاملات روز گذشته افزایش قیمت بیشتری داشت که در پایان معاملات روز ۲۳ آگوست با قیمت ۶۴۲ دلار برای هر تن معامله شد. هنوز دورنمای مشخصی برای نوسان قیمت‌های جهانی دیده نمی‌شود؛ چرا که در اقصی‌نقاط دنیا شاهد بازگشت قرنطینه و وضع محدودیت‌های بیشتر هستیم که اثر چشمگیری بر بازگشایی مشاغل داشته است.