۰ نفر

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

احتمال توقف رشد صنایع کامودیتی محور / چه صنایعی پتانسیل صعود در شرایط فعلی بازار را دارند؟

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۶:۱۱
کد خبر: 555775
احتمال توقف رشد صنایع کامودیتی محور / چه صنایعی پتانسیل صعود در شرایط فعلی بازار را دارند؟

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با اقتصاد آنلاین عوامل تاثیرگذار بر رشد و افت بازار را تشریح کرد و صنایع پیشنهادی خود برای سرمایه‌گذاری را معرفی کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ محمدرضا صادقی مقدم، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، به تشریح شرایط فعلی و پیش‌بینی آینده بازار پرداخت. صادقی مقدم گفت: در شرایط فعلی، عوامل متعددی می‌توانند هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی بر بازار تاثیر بگذارند. از طرفی ابهاماتی وجود دارد که باید برای بر طرف شدن آن‌ها کمی منتظر باشیم که مهم‌ترین‌ آن‌ها سیاست‌های وزرای اقتصادی جدید در خصوص بازار سرمایه است.

صادقی مقدم نرخ ارز را یکی از عوامل موثر بر صعود بازار خواند و گفت: در حال حاضر قیمت ارز صعودی است و با دیدگاه‌هایی که در مورد توافق برجام و منابع درآمدی های ارزی کشور وجود دارد، کمتر کسی قیمت‌های زیر ۲۰هزار تومان برای دلار متصور است. این نرخ ارز بالا بر بسیاری از شرکت‌هایی که فروش صادراتی دارند، تاثیر مثبت دارد و به این شکل بر بازار هم اثرگذار است.

این تحلیلگر بازار سرمایه، یکی دیگر از تردید‌های دیگر در بازار را سیاست‌های پولی دولت آمریکا و به ویژه تغییر نرخ بهره تلقی کرد و افزود: باید دید که شاخص دلار افزایش خواهد یافت یا مانند چند روز گذشته صعودی خواهد بود و در مقابل شاخص کامودیتی در بازارهای جهانی روند نزولی خواهد داشت. موقتی بودن یا نبودن این اتفاق به چشم‌انداز جهانی به بیماری کرونا و بازگشت اقتصادها به حالت قبل و همچنین آزادسازی ذخایر کامودیتی دولت چین بستگی دارد.

صادقی مقدم در ادامه پیشبینی کرد: اگر نرخ‌های کامودیتی در قیمت‌های فعلی باقی بماند و افت زیادی نداشته باشد، می‌توان حداقل در یک ماه آینده روند صعودی را برای بازار متصور بود. با این وجود اگر افت کامودیتی‌ها ادامه پیدا کند، احتمال دارد که رشد بازار در صنایع دلاری متوقف شود. او در ادامه اظهاراتش گفت: وقتی شاخص کل از ۱,۱۰۰هزار واحد به ۱,۵۰۰هزار واحد صعود کرد، خیلی از صنایع و نماد با این رشد همراه نبوده و عقب ماندند. بنابراین ممکن است بازار به این گروه‌ها اقبال پیدا کند.

همچنین در ادامه افزود: با توجه به کسری بودجه دولت؛ افزایش حجم نقدینگی و انتظار تورمی بسیار بالا، احتمال ورود جریان پول به بازار‌های دارایی و همچنین بازارهای سرمایه بسیار زیاد است. اثرات سیاست‌های دولت در پنج ماه گذشته برای جبران کسری بودجه با افزایش ۵۰هزار میلیارد تومانی پایه پولی، با یک فاصله زمانی کوتاه قاب مشاهده است. همچنین این چشم‌انداز برای آینده نیز وجود دارد. با این وجود فعلا هیچ نشانه‌ای از اینکه بازار به رکود و کما فرو برود وجود ندارد. ادامه این شرایط باعث می‌شود که اقبال به گروه‌های مختلف بازار تغییر ‌کند. برای مثال ممکن است اقبال بازار از سمت صنایع کامودیتی محور و پالایشی به سمت صنایع بانکی و خودرویی تغییر کند.

صادقی مقدم اذعان کرد: بازار در حال حاضر کمی محتاط است و در صف خرید یا صف فروش قفل نمی‌شود. حتی صفوف سهم‌هایی که قفل هستند هم پایدار نیست. یکی از دلایل این موضوع نا اطمینانی بازار به سیاست‌های دولت جدید و به خصوص مسائل قیمت‌گذاری در صنایعی مثل فولاد، سیمان، پتروشیمی و پالایشی است.

در پایان صادقی مقدم در خصوص صنایع پیشنهادی خود برای سرمایه‌گذاری گفت: به دلیل آنچه در خصوص چشم‌انداز سیاست‌های خارجی و آینده نرخ ارز گفته شد، همچنان صنایع دلاری به خصوص صنعت پتروشیمی که بیشتر تحت تاثیر قیمت‌های جهانی است، می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند. در حال حاضر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی ارزان نیست و به نظر می‌رسد این صنعت کمتر می‌تواند در معرض دست درازی دولت قرار بگیرد و سودآوری آن مخدوش شود. همچنین او در ادامه افزود: سهامداران باید این ریسک دست‌درازی دولت را در نظر بگیرند و سهام‌هایی که ممکن است کمتر این ریسک‌ را داشته باشند، برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر ‌هستند.