در بورس امروز ۳۲۵میلیارد تومان دارا یکم و ۶۰۰میلیون تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله دو هزار و ۴۰۵میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در این صندوق‌ها ۳۳۵میلیارد تومان بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق پالایشی یکم (پالایش) با ارزش حدود ۶۰۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق امین یکم فردا نماد (امین یکم) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۳۰میلیارد تومان واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر را از حقوقی‌ها خریدند (۴۷درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق امین یکم فردا نماد (امین یکم) را به ارزش حدود ۱۹۶میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۵۹درصد معاملات).

دارندگان صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) رشد ۴.۵درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق نگین سامان (کارین) با زیان ۱.۷درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۶.۳درصد) در رابطه با صندوق صندوق پالایشی یکم (پالایش) در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم بیش از ۹۲۰میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۳۸درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود ۶۴۵میلیارد تومان رسید. همچنین بیشترین رشد قیمت (۳.۶درصد) این گروه به صندوق پشتوانه سکه طلای مفید (عیار) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به بیش از دو هزار و ۴۰۵میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی بیش از ۳۳۵میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود ۹هزار و ۵۶۵میلیارد تومان و مقدار ورود پول حقوقی ۱۴۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر  در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید12