۰ نفر

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

در آغاز شهریور چه سهامی بخریم؟

۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶
کد خبر: 555714
در آغاز شهریور چه سهامی بخریم؟

تقی نتاج در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، تحولات و روند آتی وضعیت بازار را وابسته به سیاست‌های دولت جدید دانست.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران  اینجا  کلیک کنید

اقتصادآنلاین- هانا پاکمند؛ در روزی که گذشت شاخص کل بورس اوراق بهادار به روند صعودی خود ادامه داد و بیش از  ۱۵هزار واحد رشد کرد. به این ترتیب شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۵هزار واحدی قرار گرفت. برای بررسی وضعیت بازار، با یکی از کارشناسان این بازار به گفت‌و‌گو پرداختیم.

نتاج، کارشناس و فعال بازار سرمایه و پول، در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، با اشاره به وضعیت بازار گفت: بازار سرمایه ایران در میان مدت و بلند مدت با دو متغیر کلان و اساسی سیاست‌های زیربنایی روابط بین‌الملل ایران و سیاستگزاری‌های اقتصادی داخلی مواجه است.

نتاج افزود: همچنین با توجه به دولتی بودن اقتصاد ایران و سلطه حدود ۸۰درصدی دولت بر اقتصاد، طبیعی است که بازار سرمایه همانند سایر بازارها منتظر سیاستگزاری‌های دولت جدید باشد. در هر دو متغیر مذکور، نقش دولت جدید چه از لحاظ سیاستگزاری و چه از لحاظ عملکرد، بسیار تعیین کننده است و بازارهای مختلف در انتظار هستند تا متناسب با آن تصمیم بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بازار در شهریور ماه یادآور شد که در شهریور یا حتی در ۳ماهه آینده، بعید به نظر می‌رسد که رویداد غیرعادی خاصی را شاهد باشیم و نوسانات عادی به عنوان شرایط عادی بازار روی خواهد داد.

در ادامه نتاج بیان کرد: در اینگونه موارد، سیگنال‌های خبری تعیین کننده هستند و ممکن است در هر زمانی صادر شوند. لذا اگرچه در شرایط عادی و کوتاه مدت انتظار رویداد خاصی را نداریم ولی در زمان صدور سیگنال‌ها باید پیش بینی‌ها را به روز کرد. این تحلیل به دوره‌های زمانی کوتاه مدت مثل ماهیانه یا حتی فصلی مربوط می‌شود.

نتاج با در نظر گرفتن بازدهی صنایع مختلف و تاکید بر پرهیز جدی از رفتارهای هیجانی در معاملات سهام گفت: در میان مدت و بلند مدت، صنایع معدنی و نفتی/پتروشیمی بازدهی بهتری دارند. در کوتاه‌مدت با توجه به شرایط بازار، باید شرکت به شرکت بررسی کرد.