۰ نفر

در گفت‌وگو با کارشناس بازار سرمایه مطرح شد؛

اهمیت ویژه اهالی بازار به بودجه و نرخ دلار / در کوتاه مدت و بلند‌مدت چه صنایعی مناسب ورود هستند؟

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۷
کد خبر: 555487
اهمیت ویژه اهالی بازار به بودجه و نرخ دلار / در کوتاه مدت و بلند‌مدت چه صنایعی مناسب ورود هستند؟

فرزین طهماسبی، تحلیلگر و فعال بازار سرمایه، پیش‌بینی کرد شاخص کل از مقاومت یک میلیون و ۵۳۰هزار واحد عبور خواهد کرد و تا پایان سال به محدوده یک میلیون و ۷۰۰هزار واحدی خواهد رسید. همچنین او صنایعی که برای سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت و بلند‌مدت مناسب هستند را معرفی کرد.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین - سهیل بانی؛ فرزین طهماسبی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین اظهار داشت: در حال حاضر بازار به بودجه و دلار اهمیت ویژه ای می دهد. در سه ماه گذشته، حدود سه درصد از بودجه ما محقق شده و ۵۳هزار میلیارد تومان را از تنخواه بانک مرکزی برداشت کرده‌اند. این کار به منزله خلق نقدینگی است و منجر به تورم و افزایش قیمت دلار می شود. از طرفی به دنبال اتفاقاتی که در افغانستان افتاده است، دسترسی ما به دلار دشوار شده است.

این کارشناس بازار سرمایه شرایط بازار را از دید تکنیکال این‌گونه بیان کرد: شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۵۳۰هزار واحد مقاومت دارد. اگر دلار بتواند خود را به محدوده ۳۰هزار تومان برساند حجم معاملات و وضعیت نقدینگی نشان از آن دارد که شاخص از این محدوده گذر خواهد کرد.

همچنین او در ادامه گفت: از طرفی در حال حاضر نرخ دلار نیمایی با نرخ آزاد حدود ۱۲درصد فاصله دارد. اگر طبق انتظار بازار، در آینده نرخ دلار نیمایی صعود کند، نسبت قیمت به عایدی پتروشیمی‌ها که در حال حاضر حدود هشت است، به حدود پنج یا ۶ برسد.

طهماسبی در شاخص کل را تا پایان سال در محدوده یک میلیون و ۷۰۰هزار واحدی پیش‌بینی کرد و افزود: اهالی بازار منتظر گزارش مرداد ماه شرکت‌های صنایع سیمان و فلزی هستند تا وضعیت عملکرد این صنایع با وجود قطعی های پی در پی برق روشن شود. در این صورت می‌توان در مورد ادامه وضعیت بازار با قاطعیت بیشتری اظهار نظر کرد .

طهماسبی در پایان این گفت‌‌وگو، دو صنعت خودروسازی و بانکی را مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت و صنایع پتروشیمی، فلزی و به ویژه سیمانی‌ها را مناسب برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت معرفی کرد. همچنین طهماسبی سهام شرکت سیمان مازندران را بسیار ارزنده دانست.