۰ نفر

بورس سبز می ماند؟

۳۱ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۰۶
کد خبر: 555323
بورس سبز می ماند؟

بورس تهران، در حالی این روزها از روند ریزشی فاصله گرفته و با روند معقولی در حال رشد است که افزایش شاخص کل بورس در آخرین هفته نیمه‌تعطیل مردادماه، بازدهی این بازار در پنج ماه نخست سال جاری را به حدود ۱۵ درصد رساند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همچنین، در حالی نماگر اصلی بازار در رالی اخیر به سطح یک میلیون و ۵۰۰هزار واحدی رسید که توانست، پس از هشت ماه، این قله را باز پس بگیرد. بعد از شروع اصلاح بازار سرمایه، از اواسط سال ۹۹ که با ادامه‌دار شدن آن، ریزش تاریخی بورس لقب گرفت، تلاش‌های بسیاری برای بازگشت بازار سهام به روند طبیعی خود و خارج‌شدن از سراشیبی سقوط انجام شد.

اما چند هفته‌ای است که دیگر نشانی از روند نزولی وجود ندارد و دماسنج اصلی بازار در حال بازپس‌گرفتن محدوده‌های گذشته است. در چنین شرایطی، جدا از دلیل تشکیل چنین روندی، تداوم مسیر صعودی اهمیت دارد. به عبارت دقیق‌تر، آیا روند صعودی شاخص کل بورس ادامه خواهد داشت و این نماگر موفق می‌شود  رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند و بر فراز قله ۲میلیون واحدی بایستد؟ در پاسخ به این سوال، کارشناسان بازار سرمایه، سه سناریو را پیش روی آینده بازار متصور هستند؛ احیای برجام و رفع تحریم‌ها، عدم توافق و تشدید تحریم‌ها و ایجاد نوسانات شدید در بازارهای کالای جهانی.

  در صورت به توافق رسیدن و احیای برجام، اگر ایران بتواند به منابع بلوکه‌شده خود در دیگر کشورها دسترسی پیدا کند و همچنین، نفت خود را در بازار بین‌المللی به فروش برساند، این امر نه‌تنها جبران کسری بودجه را به همراه خواهد داشت، بلکه از تورم افسارگسیخته جلوگیری کرده و تداوم رشد قیمت‌ها در بازار سهام را به دنبال خواهد داشت.  سناریوی دوم که عدم حصول توافق در برجام است، تورم سنگینی را در سال جاری به دنبال خواهد داشت. در این صورت، محتمل است که دولت برای درآمدزایی نیم‌نگاهی به شرکت‌های بزرگ (فولادی، پتروشیمی، پالایشگاهی و...) داشته باشد و سعی کند، به طرق مختلف از درآمد این شرکت‌ها بهره‌مند شود.

از سوی دیگر، به دنبال رشد تورم شاهد رشد قیمت ارز نیز خواهیم بود. در این صورت، رشد مناسبی در انتظار بازار سرمایه و بورس خواهد بود.  کارشناسان معتقدند، تحقق سناریوی سوم که نوسان شدید در قیمت‌های جهانی است، دور از انتظار است و بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها به زمان شیوع کرونا برسند و تا آن سطح سقوط کنند، اما در صورت تحقق این موضوع، شاهد افت شاخص کل بورس خواهیم بود.