۰ نفر

شفافیت حاصل عرضه سیمان در بورس

۲۲ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۴۰
کد خبر: 553262
شفافیت حاصل عرضه سیمان در بورس

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان گفت: برخی خریداران سیمان نگرانی‌هایی از بابت مالیات دارند، اما خریداران عمده سیمان باید رویکردشان را تغییر دهند و خریدشان را از بورس کالا انجام دهند، این موضوع اجتناب ناپذیر است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، حمید فرمانی در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰  گفت: علت اصلی کاهش تولید و نوسان قیمت‌ها، قطع برق است که تولید سیمان را متوقف کرده است و اگر وزارت نیرو بتواند برق شرکت‌های سیمان را وصل کند تمام نوسانات قیمتی برطرف خواهد شد.
فرمانی گفت: هیچ برنامه زمانبندی برای قطع برق ارائه نشده و آشنایی هم با فعالیت کارخانه سیمان ندارند، ما دو شیفت کاری نداریم، کوره‌ها را نمی‌توان دائم خاموش و روشن کرد، آسیب جدی می‌بینند و تعمیر آن‌ها ضمن این که میلیارد‌ها تومان هزینه می‌برد بلکه ۱۰ ماه تا یکسال هم زمان خواهد برد.
او  با بیان این که در حال حاضر تولید با عرضه همخوانی ندارد گفت: تولیدکنندگان سیمان تمام توانشان را به کار گرفته اند تا شنبه آینده در در حد یک میلیون تن عرضه کنند، اما اگر برق صنعت سیمان تامین نشود تداوم این تولید ممکن نخواهد بود.
سیدجواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالا نیز اعلام کرد: تاکنون ۵۶ شرکت در بورس پذیرش شده اند.
جهرمی افزود: ما به عرضه یک میلیون تن در هفته رسیده ایم که با پذیرش سایر شرکت‌ها تا دو هفته آینده بیشتر هم خواهد شد.
او با بیان این که نیاز کشور تقریبا ۵۰ میلیون تن است گفت: تاکنون ۳ هزار خریدار اقدام به خرید سیمان از بورس کرده اند.
جهرمی گفت: کف خرید ۱۰ تن است که طرحی هم برای خرده فروشی کمتر از ۱۰ تن هم در نظر گرفته شده که تحت بررسی است.
معاون عملیات و نظارت شرکت بورس کالا با تاکید بر مدیریت عرضه و تقاضای سیمان گفت: برخی استان‌ها نیاز بیشتری به سیمان دارند و برای همین قیمت سیمان در آن مناطق بالاتر رفته است که با تولید و عرضه بیشتر این مشکل برطرف خواهد شد.
پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از دوگانگی موجود در وزارت صمت برای عرضه کالا‌ها در بورس کالا و مخالفت‌هایی که می‌شود انتقاد کرد و گفت: این قضیه باید با سیاستگذاری برطرف شود و مجلس این موضوع را پیگیری می‌کند.