۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کدام صنایع برای ورود بهتر هستند؟

۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۵۴
کد خبر: 552818
کدام صنایع برای ورود بهتر هستند؟

یک کارشناس بازار سرمایه نظرات خود را در ارتباط با روند کنونی بازار بیان کرد و در ادامه صنایعی که در حال حاضر برای ورود مناسب‌تر هستند را برشمارد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: در حال حاضر شاهد تاخیر متغیرهایی مثل نرخ ارز، تمرکز دولت بر بازار سرمایه و در نهایت تدابیری از جمله صحبت‌هایی مبنی بر اینکه از بازار سرمایه به عنوان ابزاری برای پوشش کسری بودجه یا تامین نقدینگی استفاده نشود، هستیم. با توجه به این رویکرد، با دید کلان، وضعیت خیلی مناسبی را پیش رو داریم. اما در کنار آن باید این عامل را در نظر بگیریم بعد از دو سال پیاپی که در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۱۸۷درصد و ۱۵۵درصد بازدهی داشتیم، در انتهای سال ۹۹قیمت‌ها به سبکی افزایش پیدا کرد که دوره اصلاحی را در ۶ماه دوم ۹۹ شروع شد. در حال حاضر هم به صورت پیش‌فرض حدود ۴۰ الی ۵۰ شرکت در صنایع مختلفی وجود دارند که کماکان در تله حجم مبنا یا گره معاملاتی گرفتارند و نقدشونده نیستند.

آقابزرگی افزود: همچنین انتظارات تورمی مثل سال ۹۹ وجود ندارد، تمرکز نقدینگی مشابه سال ۹۹ نداریم. آن نگاهی که دولت دوازدهم به بازار سرمایه داشت و برای استفاده از ظرفیت‌ها آنچنان ساز و کاری فراهم کرد که حداکثر بهره برداری به میزان ۷۰۰هزار میلیارد تومان نقدینگی از بازار سرمایه خارج کند، در سال ۱۴۰۰ وجود ندارد. اما از طرفی با توجه به همین انتظارات تورمی، هرچند دلار و نرخ ارزها رشدی داشته اما انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ تنها معیاری که به عنوان عامل محرک برای افزایش سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص باشد، بحث تورمی ناشی از کسری بودجه ۴۰۰همتی دولت است که در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده است. اگر چنانچه این دو عدد را معادل هم فرض کنیم و ۴۰ الی ۵۰ درصد تورم، قاعدتا بازدهی حداکثری در ۱۴۰۰، به میزان ۴۰ الی ۵۰ درصد خواهد بود. 

او در ادامه بیان کرد: در حال حاضر و تا این لحظه، شاخص بورس حدود ۱۳.۵درصد رشد کرده است. یعنی رشد پیاپی و مداوم، بدون تغییر اساسی و قابل توجه در متغیرهایی مثل سود و بهره بانکی، نرخ ارز، تداوم سیاست‌های پولی و مالی منسجم در دولت و عدم استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه به عنوان تامین کننده سرمایه در گردش و نقدینگی. اگر این‌ها را ثابت فرض کنیم، چشم انداز رشد به همین ترتیب است. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۰ نقش بازارسازان و بازارگردانان به ترتیبی ایفا می‌شود که حتی الامکان از تنش و تلاطم سال ۹۹ جلوگیری شود. یعنی به محض اینکه مقداری شاخص و قیمت‌ها رشد می‌کنند بلافاصله فروشنده‌ها چه در مقام اشخاص حقیقی و حقوقی و چه بازارگردانان و بازارسازان در صحنه و عرصه حاضر می‌شوند و تعادل را در بازار ایجاد می‌کنند. رشد شارپی برای ۱۴۰۰ نخواهیم داشت.

او در پاسخ به پرسش در حال حاضر کدام صنایع مناسب‌تر هستند، گفت: صنایعی که به طور هم زمان با ریسک کمتر، بازدهی معقول‌تر و با درصد نقدشوندگی بالاتر باشند. به طور عمده محوریت آن‌ها صنایعی است که در داخل برای تامین مواد اولیه مشکل نداریم و از حیث محاسبه نرخ فروش محصولات نیز از کامودیتی و نرخ ارز تبعیت می‌کند. این صنایع به طور مختصر در پتروشیمی، فولاد، کانی‌ها و معدنی‌ها و پالایشگاهی‌ها خلاصه می‌شوند. این صنایع، هم ریسک کمتری دارند، هم بازدهی معقول‌تر و مناسب‌تر و تداوم در رشد خواهند داشت. همچنین نقدشونده‌تر هستند.