۰ نفر

زنگ آغاز معاملات قراردادهای اختیار خریدوفروش در بازار مشتقه فرابورس نواخته شد

۱۹ مرداد ۱۴۰۰، ۲۰:۰۰
کد خبر: 552593
زنگ آغاز معاملات قراردادهای اختیار خریدوفروش در بازار مشتقه فرابورس نواخته شد

قراردادهای اختیار خریدوفروش با فراهم کردن امکان پوشش ریسک در بازار و نیز امکان کسب سود در شرایط مختلف بازار ازجمله شرایط صعودی و نزولی (بازار دو طرفه) به تعمیق بازار، تقویت ثبات در بازار سهام از طریق انتقال رفتارهای هیجانی از بازار نقد به بازار مشتقات و نیز تنوع‌بخشی به ابزارهای موجود در بازار کمک شایانی می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امروز دومین روز پس از آغاز معاملات قراردادهای اختیار خرید و فروش سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان با سررسید آذرماه ۱۴۰۰ در فرابورس ایران است تا این ابزار مشتقه پرطرفدار به طور رسمی در اختیار سرمایه‌گذاران فرابورسی قرار گیرد.

در نخستین روز از آغاز دوره معاملاتی قراردادهای اختیار خرید و فروش سهم شرکت ذوب‌آهن اصفهان که روز گذشته ۱۸ مردادماه در بازار فرابورس رقم خورد، تعداد ۱۰ قرارداد با قیمت ۷۳۰ ریال در اختیار خرید ذوب با قیمت اعمال ۴۰۰۰ ریال و اندازه قرارداد ۱۰۰۰ سهم با تاریخ سررسید۱۷ آذر۱۴۰۰ معامله شد.

مطابق با دستورالعمل قراردادهای اختیار معامله بورس تهران و فرابورس ایران مصوب هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، نحوه درج قراردادهای اختیار معاملات با شرط حداقل سه قرارداد بوده که مبتنی بر تعریف حداقل یک قرارداد در سود، حداقل یک قرارداد بی‌تفاوت و حداقل یک قرارداد در زیان است.

بر این اساس قراردادهای اختیار خرید و فروش سهام شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان همگی با تاریخ سررسید ۱۷ آذرماه سال جاری و با قیمت‌های سررسید به شرح جدول زیر از دوشنبه هجدهم مردادماه برای تمامی معامله‌گران مجاز در بازار مشتقات فرابورس ایران قابل معامله شده است.

بورس

مزایای قراردادهای اختیار خرید و فروش

 قراردادهای اختیار خرید و فروش روی سهام، از نمونه‌ ابزارهای پرطرفدار مشتقات در دنیای مالی محسوب می‌شوند. این ابزارها با فراهم کردن امکان پوشش ریسک در بازار و نیز امکان کسب سود در شرایط مختلف بازار از جمله شرایط صعودی و نزولی (بازار دو طرفه) به تعمیق بازار، تقویت ثبات در بازار سهام از طریق انتقال رفتارهای هیجانی از بازار نقد به بازار مشتقات و نیز تنوع بخشی به ابزارهای موجود در بازار کمک شایانی می‌کنند. آنطور که اداره بازار مشتقات فرابورس ایران تاکید کرده است با توجه به مخاطرات احتمالی موجود در بازار مشتقات ناشی از خاصیت اهرمی آن، به سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه توصیه شده است که پس از بهره‌مندی از آموزش‌های لازم و نیز به صورت محدود در این بازار به فعالیت بپردازند.