۰ نفر

برنامه توانیر در کنترل عرضه و تقاضای برق از طریق بورس انرژی

۱۸ مرداد ۱۴۰۰، ۱۶:۴۷
کد خبر: 552260
برنامه توانیر در کنترل عرضه و تقاضای برق از طریق بورس انرژی

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه توانیر تلاش کرده از طریق عرضه و تقاضای برق در حوزه مشترکین بزرگ کنترل مصرف را به دست بگیرد گفت: سیاست عرضه و تقاضا را ابتدا از طریق بورس و دوم با طرح جدید احداث نیروگاه توسط خود صنایع انرژی بر کنترل می کنیم. وی اظهار داشت: صنایع می توانند اولا برق مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی از بورس انرژی خریداری کنند و یا با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سهام انرژی، محمد حسن متولی زاده مدیرعامل توانیر گفت: کشور ما همواره ارزان ترین برق را چه در مقطع فعلی و چه در طول تاریخ صنعت برق داشته و دارد و با وجود این قیمت ارزان نمی توان مصرف بهینه را هدایت کرد.

مدیرعامل توانیر در زمینه عرضه و تقاضای برق و نحوه قیمت گذاری برق در کشور از آن به عنوان عامل افزایش مصرف یاد کرد و افزود: صنایع متقاضی برق لزوما صنایع انرژی بر هستند و به دلیل دریافت برق ارزان انگیزه ای هم برای بهینه سازی مصرف ندارند و این بی انگیزه بودن مصرف برق را افزایش داده است البته این برق ارزان و افزایش مصرف در مصارف خانگی و ادارات هم وجود دارد. بنابراین با این نگرش مصرف که سالیان سال بوده ما نمی توانیم دراین مقطع زمانی آن را از بین ببریم.

متولی زاده ادامه داد: لذا ما سعی کردیم از طریق عرضه و تقاضای برق در حوزه مشترکین بزرگ کنترل مصرف را به دست بگیریم واین موضوع در قانون بودجه ۱۴۰۰ هم برای صنایع انرژی بر آمده است و این قانون سبب شد تا صنایع انرژی بر انگیزه ای برای احداث نیروگاه پیدا کنند و خوشبختانه در حال حاضر مصوبه تولید ۱۰۵۰۰ مگاوات برق توسط برخی صنایع صادر شده و این می تواند حداقل مقدمه ای برای مدیریت و بهینه سازی مصرف به حساب آید.

به گفته متولی زاده با این اقدام بخش عمده ای از مشکلات برق برخی از صنایع انرژی برطرف می شود.

مدیرعامل توانیر در زمینه وضعیت و تعیین تکلیف خرید برق از طریق بورس نیز گفت: این عرضه و تقاضا از طریق بورس نیز قابل انجام است. به عبارتی سیاست عرضه و تقاضا را ابتدا از طریق بورس و دوم با طرح جدید احداث نیروگاه توسط خود صنایع انرژی بر کنترل می کنیم.

متولی زاده ادامه داد: بدین ترتیب صنایع می توانند اولا برق مورد نیاز خود را با قیمت مناسبی از بورس انرژی خریداری کنند و یا با احداث نیروگاه  برق مورد نیاز خود را تامین کنند و اگر از این دو روش معاملات صورت نگیرد ما به عنوان تامین کننده برق صنایع، برق مورد نیاز آن ها را ارائه می دهیم.