۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت بورس تهران در هفته دوم مرداد

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳:۰۶
کد خبر: 551237
وضعیت بورس تهران در هفته دوم مرداد

در این هفته، شاخص کل بورس تهران ۹۰هزار واحد (۶.۸درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«سپید» و «آبین» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با رشد ۲۰ درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین-سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد چهار روز سبز و یک روز قرمز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با رشد ۳۴هزار واحدی آغاز کرد. در روز یکشنبه، با هشت هزار واحد به رشد خود ادامه داد و در روز دوشنبه افت دو هزار واحدی را تجربه کرد. در روز سه شنبه و چهارشنبه نیز رشدهای ۱۸هزار واحد و ۳۰هزار واحدی به بازار جانی تازه بخشید. گفتنی است این هفته در بازار سهام خالص فروش افراد حقیقی، ۱۷میلیارد تومان از خرید آن‌ها بیشتر بود.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۹۰هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۳۱۶هزار واحد به یک میلیون و ۴۰۶هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۱.۶درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز یک روز قرمز و چهار روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۷۹۸واحد، معادل ۴.۱درصد رشد کرد.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «سپید» با ۲۷.۵درصد، نماد «وهامون» با ۲۷.۵درصد و نماد «بنو» با ۲۷.۴درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «آبین» با منفی ۴۹.۳درصد، «سکارون» با منفی ۴۲.۳درصد و «ولراز» با منفی ۴۰.۱درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

ارزش معاملات

این هفته ارزش معاملات بازار سهام در آخرین روز هفته، رکورد سال ۱۴۰۰را شکست و به حدود هفت هزار و ۶۹۰میلیارد تومان رسید. متوسط ارزش معاملات این هفته ۶هزار و ۲۴۶میلیارد تومان ثبت شد که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰درصد افزایش یافته است. همچنین کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و ۱۹۱میلیارد تومان متعلق به روز دوشنبه بود.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به طوری که پنج هزار و ۵۹۵میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات سه هزار و ۵۳۴میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با دو هزار و ۴۹۸میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در این هفته نیز تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند کم نبودند. گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۱۲.۹درصد، گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۶.۷درصد و گروه «محصولات شیمیایی» با ۵.۸درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «لاستیک و پلاستیک» با منفی پنج درصد، «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» با منفی ۴.۷درصد و «سیمان، آهک و گچ» با منفی ۴.۴درصد به ثبت رسیدند.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

این هفته بازار سهام کار خود را با ورود پول قابل توجهی آغاز کرد و در روز یکشنبه ورود پول با مقدار کمتری ادامه پیدا کرد. با این حال در روز دوشنبه و سه شنبه بازار شاهد خروج پول شد. در آخرین روز هفته نیز بازار شاهد ورود پول شد. در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود ۱۷میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «محصولات شیمیایی» با ۳۶۶میلیارد تومان و گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۷۹میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۸۳میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۲۱۵میلیارد تومان و «سیمان، آهک و گچ» با ۱۰۶میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۹۴میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. 

بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «کدماح»، «شاراک» و «تاپیکو» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری حق تقدم معدنی دماوند ۱۸۷میلیارد تومان و پتروشیمی شازند ۱۰۵میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وتجارت»، «شپنا» و «شگویا» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت ۱۱۱میلیارد تومان و پالایش نفت اصفهان ۸۸میلیارد تومان افزایش یافت.