۰ نفر

رکورد عرضه در ۱۶مرداد شکسته می شود؛

عرضه بی سابقه ۹۴۱هزار تن سیمان در بورس کالا

۱۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۲۹
کد خبر: 551190
عرضه بی سابقه ۹۴۱هزار تن سیمان در بورس کالا

شنبه ۱۶ مرداد ماه در حجمی گسترده و بی سابقه، ۹۴۱ هزار و ۷۵۰ تن انواع سیمان از سوی ۴۴ شرکت تولیدکننده روی تابلوی بورس کالا می رود که امکان خرید حداقل ۱۰ تن -حجم بار کوچکترین کامیون- نیز برای خریداران خرد فراهم است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، پس از عرضه بالغ بر ۷۳۰ هزار تنی سیمان در هفته گذشته، بازار سیمان کشور با آرامش نسبی مواجه شده و قیمت ها در بازار نیز در سراشیبی قرار گرفت است در این  میان روز شنبه ٤٤ شرکت سیمانی بالغ بر ٩٤١ هزار تن سیمان در بورس کالا عرضه می کنند تا با پاسخگویی نیاز مصرف کنندگان، بازار سیمان با تعادل بیشتری همراه شود.

در این میان حداقل تناژ خرید در بورس تا ۱۰ تن کاهش یافته تا از این طریق مشتریان خرد نیز قادر به تامین نیاز خود از مسیر بورس کالا باشند. لذا اکنون نه تنها مشتریان بزرگ نظیر انبوه سازان و شهرداری ها امکان خرید سیمان از بورس کالا را دارند بلکه مشتریان کوچک هم قادر به خرید هستند. این تصمیم با این هدف اتخاذ شد که انحصاری در خرید ایجاد نشود و از سوی دیگر نیاز تمامی مشتریان پاسخ داده شود.

در همین زمینه محمد حسنی سعدی، سخنگوی بورس کالای ایران در مورد نحوه‌ی خرید سیمان از این بازار توضیح داد: متقاضی برای خرید سیمان از بورس کالا نیاز به دریافت کد معاملاتی از طرف کارگزار دارد و پس از آن می‌تواند نسبت به خرید حداقل ۱۰ تن سیمان از طریق کارگزاری اقدام کرده و ثبت سفارش کند.

به گفته وی، متقاضیان باید به کارخانه‌ای که در اطلاعیه عرضه قید می‌شود توجه کنند، زیرا باید سیمان را از انبار کارخانه دریافت کنند؛ بنابراین باید کارخانه‌ای را انتخاب کنند که در محدوده جغرافیایی آنها باشد در غیر این صورت باید متحمل هزینه حمل سیمان شوند که این موضوع با توجه به حجیم بودن سیمان صرفه اقتصادی ندارد.

همچنین حمید فرمانی مدیرعامل سیمان آبیک می گوید تا پیش از بورسی شدن سیمان کارخانه ما ۲۰ مشتری داشت اما اکنون، تعداد مشتری‌ها به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است. در روش سنتی، عرضه عمده انجام می‌شد و مبنای معاملات، هزار تن بود، اما اکنون، متقاضی خرید ۱۰ تنی هم می‌تواند به‌راحتی، نیاز خود را به‌طور مستقیم تأمین کند؛ این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است.

رضا جمارانیان رییس انجمن سیمان نیز به مصرف کنندگان سیمان سراسر کشور توصیه می کند که از بورس کالا سیمان را با قیمت معقول و مناسب خریداری کنند. به گفته جمارانیان دربورس کالا امکان خرید ۱۰ تنی -حجم بار کوچکترین کامیون- فراهم است و خریداران به جای خرید از بازار سنتی و با قیمت های اعلامی واسطه ها، محصول را از بورس به قیمت و شیوه مناسب خریداری کنند.

شرکت های عرضه کننده روز شنبه

شرکت های سیمانی شامل بین المللی ساروج بوشهر، آذر آبادگان خوی، آرتا اردبیل، اردستان، ارومیه، بجنورد، بهبهان، تهران، توسعه ماهان کرمان، جوین، خاش، خزر، خوزستان، داراب، دشستان، دورود، زابل و زاوه تربت از عرضه کنندگان روز شنبه هستند.

همچنین از دیگر شرکت های عرضه کننده سیمان در بورس کالا میتوان به زنجان، ساوه، سپاهان، سفید شرق، سفید نی ریز، شاهرود، شرق، شمال، صوفیان، عمران انارک، غرب، فارس، فارس نو، فیروزکوه، قائن، مازندران، ممتازان کرمان، منددشتی، هرمزگان، کاوان بوکان، کردستان، کرمان، کویر کاشان، صنایع سیمان سامان غرب، مجتمع سیمان غرب آسیا و کارخانجات سیمان لامرد اشاره کرد.

شایان ذکر است با پذیرش های هفته گذشته  کمیته عرضه بورس کالا، شمار شرکت های سیمانی پذیرفته شده به ۵۴ شرکت رسیده و این گویای عرضه های وسیع تر سیمانی در روزها و هفته های آینده است.