در بورس امروز ۵۵میلیارد تومان دارا یکم و ۷۵میلیون تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله ۸۷۰میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقوقی در این صندوق‌ها ۴۵میلیارد تومان بود.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق اعتماد آفرین پارسیان با ارزش حدود ۱۸۰میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق درآمد ثابت کمند بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق پالایشی یکم (پالایش) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقوقی‌ها حدود ۳۵میلیارد تومان واحدهای صندوق امین یکم فردا نماد (امین یکم) را از حقیقی‌ها خریدند (۵۰درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقیقی نیز بخشی از مالکیت صندوق درآمد ثابت کیان (کیان) را به ارزش حدود ۲۰میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۳۴درصد معاملات).

دارندگان صندوق تجارت شاخصی کاردان رشد ۲.۱درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق سهام زرین کوروش با زیان ۱.۵درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۴.۹درصد) در رابطه با صندوق پشتوانه سکه طلای مفید با نماد (عیار) در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم حدود ۱۳۰میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۱۵درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود سه هزار و ۲۰۰میلیون تومان رسید. همچنین بیشترین افت قیمت (۱.۸درصد) این گروه به صندوق پشتوانه سکه طلای لوتوس (طلا) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به حدود ۸۷۰میلیارد تومان رسید و خروج پول حقیقی حدود ۴۵میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود ۶هزار میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی بیش از ۱۱۵میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر  در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید1

2