۰ نفر

خوش بینی محتاطانه در بازار سهام

۹ مرداد ۱۴۰۰، ۷:۴۳
کد خبر: 549406
خوش بینی محتاطانه در بازار سهام

معاملات بازار سهام کشور در نخستین هفته مرداد ماه با رشد ۴/ ۰درصدی شاخص‌کل به پایان رسید. همزمان با صعود شاخص‌سهام طی هفته گذشته، افزایش تقاضا در برخی صنایع مشهود بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ همچنین بازار شاهد ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی بود. مجموع این عوامل موجب تقویت خوش‌بینی‌ها به تداوم رشد شاخص‌سهام شده است، هر‌چند رد پای احتیاط در فضای کلی بازار نیز کاملا محسوس است. براین اساس نتایج نظرسنجی این هفته  حائزاهمیت است. عمده کارشناسان و سهامداران حاضر در نظرسنجی روند عمومی قیمت سهام طی هفته جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند؛ امری‌که حاکی از تداوم خوش‌بینی‌ها نسبت به آینده سهام حداقل در کوتاه‌مدت است.

  کارشناسان چه می‌گویند؟

صعودی: 54 درصد از کارشناسان حاضر در نظرسنجی این هفته  روند عمومی معاملات سهام طی هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. بخشی از این کارشناسان معتقدند، بازار احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای حداقل در کوتاه‌مدت را بسیار ضعیف ارزیابی کرده است و این موضوع به دلیل نوسان چشم‌انداز تورمی عامل رشد تقاضا در روزهای آتی خواهد شد. در هفته گذشته نرخ دلار از مرز 25 هزار تومان نیز گذشت و این موضوع در افزایش تقاضا در سهام صادرات‌محور اثرگذار است. نسبت قیمت بر درآمد صنایع موجود در این گروه در محدوده جذابی قرار دارد و بسیاری از کارشناسان معتقدند کلیت بازار با پیشتازی این گروه در یک روند صعودی حرکت خواهد کرد. ضمن اینکه قیمت‌ها در بازارهای جهانی به‌ویژه درباره فلزات پایه در سطوح بالایی قرار دارند و با توجه به پیش‌بینی‌ها احتمالا فعلا مانعی برای تداوم صعود یا حداقل ثبات در سطوح کنونی وجود نداشته باشد. هفته گذشته به دلیل انتشار گزارش عملکرد ضعیف از وضعیت اقتصادی آمریکا شاخص دلار با افت مواجه شد. به دنبال آن قیمت کامودیتی‌ها در بازار جهانی افزایش قابل‌توجه قیمت را تجربه کرد؛ امری که بعد از یک دوره طولانی‌مدت رکود سهام مرتبط با این بازارها در بورس تهران می‌تواند به تقویت تقاضا در این صنایع منتهی شود. از سوی دیگر بازار از منظر سهام ریالی نیز مستعد رشد ارزیابی می‌شود. در هفته گذشته اخبار افزایش نرخ فروش در بسیاری از صنایع اعلام شد که احتمالا به تحریک تقاضای سهام مرتبط شود. همچنین شاخص‌کل در هفته گذشته از مرز یک‌میلیون و 300 هزار واحدی گذشت و این امر از منظر تکنیکال در بهبود تقاضا موثر عمل خواهد کرد. تحت‌تاثیر عوامل مذکور احتمالا شاخص‌کل در این هفته نیز روند صعودی خود را ادامه دهد.

کم‌نوسان: 38 درصد کارشناسان حاضر در نظرسنجی  معتقدند فضای کلی بورس تهران در اکثر صنایع بورسی در هفته جاری کم‌نوسان خواهد بود. این کارشناسان می‌گویند، بازار در انتظار تغییر دولت و رصد کابینه انتخاب شده توسط رئیس‌جمهور جدید است. سهامداران در انتظار ارزیابی سیاست‌های کلی دولت جدید در قبال مسائل کلان اقتصادی و سیاسی هستند، به همین دلیل نیز پیش‌بینی می‌شود که بازار طی هفته جاری شاهد نوعی از نظاره‌گری سهامداران باشد. کاهش ارزش سمت تقاضا در هفته گذشته و افت ارزش معاملات در روزهای اخیر نشانه تردید سهامداران است. از این‌رو به‌نظر می‌رسد در روزهای آتی بازار در برخی صنایع کالامحور و صادراتی که نسبت قیمت بر درآمد جذابی دارند و عوامل بنیادی نیز کم و بیش از روند قیمتی آن حمایت می‌کنند، با افزایش تقاضا و در برخی (احتمالا صنایع کوچک‌تر بازار) با فشار عرضه یا حرکت به سوی تعادل مواجه شود که نتیجه آن ثبت روند کم‌نوسان برای کلیت بازار خواهد بود.

نزولی: 8 درصد تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی انتظار عقب‌نشینی شاخص سهام را دارند. از نگاه این دسته با وجود رشد نرخ دلار احتمال افزایش فروش در بازار بالا است‌ چرا‌که بورس در چند هفته اخیر حدود 20 درصد بازدهی داشته است و به نظر می‌رسد بسیاری از فرصت ایجاد‌شده برای نقد‌شدن سهام استفاده کنند.

  از نگاه سهامداران

صعودی: 58 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی روند نماگر اصلی بازار سهام در هفته‌جاری را صعودی ارزیابی کرده‌اند. این سهامداران معتقدند فضای معاملات سهام تحت‌تاثیر چندین عامل مثبت است و تحت‌تاثیر این موضوع انتظار می‌رود بازار همچنان شاهد صعود قیمت سهام باشد. ورود نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی، صعود قابل توجه قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی و رشد نرخ ارز از جمله عوامل مذکور هستند که در تداوم تقاضای سهام نقش مهمی خواهند داشت. همچنین افزایش نرخ فروش در بسیاری از صنایع و احتمال کاهش تولید از سوی برخی به دلیل قطعی برق نیز سمت خرید سهام را تحریک می‌کنند. از سوی دیگر از منظر تکنیکال نیز عبور از سطح جدید یک‌میلیون و 300 هزار واحدی در بهبود تقاضا موثر عمل خواهد کرد. در مجموع به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل در هفته جاری در مسیر صعودی حرکت کند.

کم‌نوسان: 19 درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند شاخص سهام طی معاملات این هفته روند کم‌نوسانی را تجربه خواهد کرد. این سهامداران معتقدند بورس تهران در این هفته در مسیر تعادل حرکت خواهد کرد و با وجود حمایت عوامل بنیادی سهامداران از فرصت انتقال دولت استفاده خواهند کرد و سهامداران به ارزیابی پرتفوی خود و احیانا تغییر چینش سهام خود روی خواهند آورد، از این‌رو احتمالا بازار شاهد برخورد تقاضا و عرضه سهام باشد. امری‌که در نهایت به نوسان اندک قیمت‌ها منجر خواهد شد.

نزولی: 23‌درصد سهامداران حاضر در نظرسنجی معتقدند سهام در این هفته روند نزولی را تجربه خواهند کرد. این معامله‌گران با ذکر دلایلی مشابه کارشناسان می‌گویند رشد اخیر قیمت‌ها طی چند هفته گذشته فرصت شناسایی سود را به معامله‌گران داده است. بر همین اساس تجربه سهامداری بسیاری از افراد پس از دوره‌های رونق بازار، احتمالا بر فشار فروش سهامداران دامن بزند.