۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

بررسی مجامع شرکت‌ های پالایشی در چهار سال گذشته / بیشترین و کمترین سود تقسیمی توسط کدام شرکت‌ های پالایشی رقم خورد؟

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۵۳
کد خبر: 548408
بررسی مجامع شرکت‌ های پالایشی در چهار سال گذشته / بیشترین و کمترین سود تقسیمی توسط کدام شرکت‌ های پالایشی رقم خورد؟

شرکت‌های پالایشی در سال ۹۹ به طور متوسط ۷۰درصد از درآمد هر سهم خود را توزیع کردند. در چهار سال گذشته مجمع شاوان سخاوتمند ترین مجمع بین شرکت‌های پالایشی بود و مجمع شتران ترجیح داد درصد کمتری از سود خالص هر سهم خود را تقسیم کند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاینسهیل بانی؛ با فرا رسیدن فصل برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی، شرکت‌های پالایشی نیز سود خالص هر سهم و میزان سود تقسیمی را مشخص کردند. پالایشی‌ها در سال ۹۹ به طور میانگین ۷۰درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کردند. این مقدار برای سال ۹۶، برابر ۸۵درصد و در سال ۹۷  برابر با ۵۹ درصد بود. همچنین پالایشی‌ها به طور متوسط در سال ۹۸، ۶۳درصد از سود خود را تقسیم کردند. نکته قابل توجه صنعت پالایشی این است که هیچ کدام از نمادهای پالایشی در چهار سال گذشته زیان‌ده نبوده‌اند و هر سال سود تقسیم کرده اند.

مقایسه سود تقسیمی سال ۹۹ شرکت‌های پالایشی با متوسط سه سال گذشته نشان از افت سود تقسیمی نماد‌های شتران، شاون، شبهرن، شرانل، ونفت و شنفت، نسبت به میانگین دارد. همچنین شپاس با رشد ۶۵درصدی، بیشترین انحراف از میانگین را رقم زد. پس از آن شراز با افزایش ۳۰درصدی و شبریز با افزایش ۲۴درصدی در رتبه‌های بعدی بیشترین اختلاف سود تقسیمی سال ۹۹ با سه سال گذشته قرار گرفتند. در ادامه گزارش بررسی دقیق‌تری از روند تقسیم سود نمادهای پالایشی در چهار سال گذشته صورت می‌گیرد.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید

تقسیم سود پالایشی ها

شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا) در سال ۱۳۹۹ به ازای هر سهم ۱,۹۵۳ریال سود خالص شناسایی کرد و از این مبلغ ۱,۲۰۰ریال معادل ۶۱درصد را میان سهامداران خود توزیع کرد. این در حالی است که شپنا در سه سال گذشته به طور میانگین ۴۶درصد از سود خالص هر سهم خود را تقسیم کرده بود. لازم به ذکر است در جهار سال گذشته، بیشترین نسبت تقسیم سود شپنا در سال ۹۸ رقم خورد. شپنا در این سال ۴۰۰ریال از ۵۵۹ریال (۷۲درصد) سود خالص خود را توزیع کرد.

در حالی که پالایش نفت بندرعباس (شبندر) در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به طور میانگین ۵۸درصد از سود خالص خود را تقسیم کرده بود، در سال ۹۹ این رقم با ۲۴درصد افزایش به ۸۲ درصد رسید. به عبارتی دیگر شبندر در سال ۹۹، ۳,۸۵۰ریال از ۴,۶۷۳ریال سود خالص هر سهم خود را بین سهامداران تقسیم کرد.

شرکت پالایش نفت تهران (شتران) در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹.۱۲.۳۱، به ازای هر سهم ۱,۴۷۷ریال سود کسب کرد. شتران تنها ۱۴درصد، یعنی ۲۰۰ریال از سود خالص خود را بین سهامداران تقسیم کرد. با این وجود شتران، به طور متوسط در سه سال گذشته ۲۰درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کرده بود.

پالایش نفت تبریز (شبریز) در سال ۹۹، ۷۵درصد از سود خالص خود که معادل ۴,۱۷۵ریال می‌شود را به سهامداران خود تخصیص داد. این رقم نشان از رشد ۲۴درصدی سود تقسیمی شبریز، نسبت به سه سال گذشته دارد.

پالایش نفت لاوان (شاوان) که در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، به طور متوسط ۷۸درصد از سود خالص هر سال را بین سهامداران تقسیم کرده بود، در سال ۹۹، ۷۰درصد از این مبلغ را توزیع کرد. شاوان که در سال ۹۹ به ازای هر سهم ۱۷,۹۷۰ریال سود خالص کسب کرده بود، ۱۲,۵۸۰ریال از این مبلغ را بین سهامداران پخش کرد.  شاوان در سال ۹۸، ۹۰درصد سود خالص خود را تقسیم کرد که این مقدار بیشترین درصد سود تقسیمی در چهار سال گذشته این نماد است. لازم به ذکر است شاوان در چهار سال گذشته بیشتر از همه نمادهای پالایشی سود تقسیم کرده است. به عبارت دیگر شاوان در این چهار سال به در مجموع ازای هر سهم ۱۷,۵۳۰ریال سود تقسیم کرده است.

شرکت نفت بهران (شبهرن) در سال ۹۹، ۸۲درصد از سود خالص خود، معادل ۱,۱۵۰ریال را بین سهامداران شرکت تقسیم کرد. این مقدار در حالی رقم خورد که میانگین نسبت تقسیم سود شبهرن در سه سال پیش از آن، برابر با ۸۹درصد بود. از نکات قابل توجه مجامع شبهرن، می‌توان به تقسیم سود ۹۳درصدی و ۹۴درصدی این شرکت به ترتیب در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اشاره کرد.

پالایش نفت شیراز (شراز) در سال ۹۹، به ازای هر سهم بیشتر از هر یک از هم گروه‌های خود سود محقق کرد. شراز در این دوره مالی به ازای هر سهم ۲۰,۱۷۸ریال سود خالص شناسایی کرد و ۱۴,۱۳۰ریال، معادل ۷۰درصد آن را بین سهامدارن توزیع کرد. این اتفاق در حالی رقم خورد که شراز در سال ۹۶، تنها ۶ ریال از ۱,۷۶۲ریال سود خالص هر سهم خود را تقسیم کرده بود. این سیاست تقسیم سود باعث شد میانگین تقسیم سود شراز در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به ۴۰درصد برسد.

شرکت نفت سپاهان (شسپا) در سال ۹۹، ۶۰ درصد از سود خالص خود را میان سهامداران توزیع کرد. به این ترتیب به هر سهم شسپا، ۱,۱۰۰ ریال سود تعلق یافت. شسپا در سه سال گذشته به طور متوسط ۵۰درصد از سود خالص هر سهم خود را بین سهامداران تقسیم کرده بود.

شرکت نفت ایرانول در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ به طور میانگین ۹۵درصد از سود خود را تقسیم کرد که این مقدار در مدت ذکر شده از همه نمادهای پالایشی بیشتر است. همچنین شرانل در سال ۹۹، ۹۴ درصد از سود خالص خود، یعنی ۵,۰۰۰ریال را بین سهامداران توزیع کرد. این اعداد و ارقام، مجمع شرانل را به یکی از سخاوتمند ترین مجامع شرکت‌های پالایشی تبدیل می‌کند.

شرکت سرمایه‌گذاری‌ صنعت‌ نفت‌ (ونفت) در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹.۱۲.۳۱، به ازای هر سهم ۱,۶۷۴ریال سود بدست آورد. مجمع شتران حدود ۳۰درصد، یعنی ۵۰۰ریال از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کرد. با این وجود ونفت، به طور متوسط در سه سال قبل از آن ۵۰درصد از سود خالص خود را بین سهامداران توزیع کرده بود.

شرکت نفت‌ پارس‌ (شنفت) در سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸، روند تقسیم سود با ثباتی را تجربه کرد و هر سال حدود ۸۹درصد از سود خالص خود را به سهامداران خود اختصاص داد. با این وجود شنفت در سال ۹۹، کمی از این ثبات فاصله گرفت و ۷۷درصد ار ۳,۷۱۴ریال سود خالص خود به ازای هر سهم را بین سهامداران تقسیم کرد.

شرکت نفت پاسارگاد (شپاس) در سال ۹۹، ۱,۲۲۷ ریال به ازای هر سهم سود کسب کرد. با این وجود مجمع شرکت تصمیم گرفت ۱,۵۵۰ریال سود بین سهامداران توزیع کند که بخشی از آن مربوط به سود انباشته شرکت است. این اتفاق در حالی رخ داد که در سه سال گذشته متوسط تقسیم سود شپاس برابر با ۶۱درصد ثبت شده است.