۰ نفر

راهنمای خرید آهن آلات از بورس کالا

۴ مرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۵
کد خبر: 548211
راهنمای خرید آهن آلات از بورس کالا

اگر شما در حوزه آهن آلات فعالیت داشته باشید، حتما در مورد خرید آهن آلات از بورس کالا هم اطلاعاتی دارید. اما اگر به تازگی قصد وارد شدن به این حوزه را دارید، باز هم نگران نباشید. زیرا ما در این جا به طور کامل نحوه خرید و فروش آهن آلات در بورس کالا را برای شمال توضیح می‌دهیم تا از این جهت مشکلی نداشته باشید.

به گزارش اقتصادآنلاین، بورس کالا در کشور ما در حدود سال 1382راه‌اندازی شد و در سال 1384 با ادغام همه بازارهای بورس رونق بیش‌تری گرفت. در سال‌های قبل از آن امکان خرید و فروش آهن آلات از طریق بورس کالا وجود نداشت. به همین دلیل امکان فعالیت‌های سودجویانه دلالان در این بازار بسیار زیاد بود. برخی‌ها به راحتی می‌توانستند اقدام به خرید بخش زیادی از آهن آلات کرده و از این طریق نسبت به تغییر قیمت این کالای مهم و اساسی اقدام نمایند.

اما با شروع فعالیت بورس کالا به صورت جدی و ارائه انواع آهن آلات در آن، امکان معاملات این مواد به صورت رانتی و مداخله‌گرانه تا حد زیادی کاهش یافت. چرا که خرید آهن آلات در بورس کالا به صورت کاملا شفاف انجام می‌گیرد؛ بنابراین، کسی نمی‌تواند با سوء استفاده و خرید مقادیر زیاد آهن آلات، نسبت به ایجاد تغییرات ساختگی در قیمت‌ها اقدام کند. هم چنین مهم‌ترین فاکتور تاثیر گذار بر قیمت انواع آهن آلات در بورس کالا، عرضه و تقاضای این مواد است. به این صورت که با افزایش عرضه امکان کاهش قیمت‌ها و با افزایش تقاضا، احتمال افزایش قیمت آهن آلات وجود دارد. نظارت‌های مناسب دولتی بر روی این سازمان و معاملات آن هم فاکتور مناسب دیگر در خرید و فروش آهن آلات از این طریق است. در ادامه به طور کامل نحوه خرید اهن آلات در بورس کالا را توضیح خواهیم داد، پس با ما همراه باشید.

1

بورس کالا چیست؟

قبل از این که نحوه خرید آهن آلات در بورس کالا را برای شما بیان کنیم، ابتدا به بیان توضیحاتی کوتاه درباره این سازمان می‌پردازیم. به احتمال زیاد شما با بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرمایه کشور آشنا هستید. بورس کالا هم یکی از زیر مجموعه‌های سازمان بورس است که در آن به طور مستقیم کالاهای گوناگون معامله می‌شود. در حال حاضر کالاهایی در زمینه‌های مختلف صنعتی، معدنی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، محصولات کشاورزی، شمش طلا و انواع آهن آلات مورد معامله قرار می‌گیرد. همان طور که گفتیم این بازار در کشور ما عمر زیادی ندارد و در حدود سال 1382 راه‌اندازی شده است. اما در همین مدت توانسته کمک زیادی به انجام معاملات کالاها داشته باشد. هم چنین پیوسته در حال رشد بوده و روز به روز کالاهای جدیدی به جمع کالاهای مورد معامله در این بازار می‌پیوندند. در این جا قصد داریم نحوه خرید آهن آلات از بورس کالا را برای شما بیان کنیم.

نحوه خرید انواع آهن آلات از بورس کالا

در صورتی که شما در بازار آزاد کار خرید و فروش آهن آلات را انجام دهید، خیلی نیاز به رعایت قوانین خاصی وجود ندارد. اما این بازار قوانین و مقررات مهمی داشته و همین موضوع باعث شده است که بتواند از معاملات رانتی و فساد انگیز جلوگیری کند. اولین اقدام جهت به دست آوردن مجوز برای خرید آهن آلات در بورس کالا، دریافت کد بورسی است. کد بورسی شماره‌ای است که برای هر شخص حقیقی یا حقوقی منحصر به فرد می‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت این کد مانند کد ملی افراد بوده و برای شناسایی و کنترل معاملات آن‌ها در بورس کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین معاملات شما همواره کنترل می‌شوند و شما تنها خواهید توانست در چارچوب قوانین موجود به خرید و فروش آهن آلات بپردازید. در نتیجه اگر قصد خرید آهن آلات در بورس کالا را دارید، ابتدا باید نسبت به دریافت کد بورسی خود اقدام کنید.

2

اما نحوه دریافت کد بورسی به این صورت است که باید به یک کارگزاری فعال و معتبر در این حوزه مراجعه کنید. سپس با انجام مراحل لازم و ارائه مدارک مورد نیاز به کارگزاری، کد بورسی خودتان را دریافت کنید. توجه داشته باشید که خرید آهن آلات در بورس کالا به صورت مستقیم توسط شما انجام نمی‌گیرد؛ بلکه شما باید درخواست خود برای خرید را به کارگزاری ارائه داده تا آن‌ها خرید مورد نظر را برای شما انجام دهد. در واقع تمام معاملات در بورس کالا به همین شکل انجام می‌گیرند. برای خرید هر نمونه آهن آلاتی که نیاز دارید، باید برگه درخواست خرید که حاوی مشخصات کامل آن محصول، حداکثر قیمت و موارد این چنینی دیگر هستند را پر کرده و به کارگزاری تحویل دهید. دقت کنید که در ابتدا لازم است 10 درصد از مبلغ خرید خود را هم واریز کنید و بعد از انجام خرید، تا سه روز فرصت دارید تسویه کامل را انجام دهید.

3

چه افرادی می‌توانند نسبت به خرید آهن آلات از بورس کالا اقدام کنند؟

باید دقت داشته باشید که دریافت کد بورسی و ثبت نام در یک کارگزاری به این معنا نیست که شما حتما می‌توانید کار خرید آهن الات از بورس کالا را انجام دهید. بلکه برای این کار نیاز به داشتن شرایط دیگری هم وجود دارد. در واقع برای خرید آهن الات از بورس کالا دو شرط مهم وجود دارد که یکی پرونده بهره‌برداری و دیگری حجم خرید معین است. در این  به طور مستقیم از طرف تولید کننده عرضه می‌شوند و هم چنین تنها مصرف کننده واقعی که دارای پرونده بهره‌برداری است می‌تواند نسبت به خریداری اقدام نماید. این کار جهت حذف واسطه، کاهش قیمت برای مصرف کننده واقعی و جلوگیری از خرید بی‌مورد این مواد و ورود به بازار سیاه انجام می‌شود. شرط بعدی برای خرید آهن آلات از بورس کالا، حجم خرید معین است؛ به این صورت که باید از یک حجم معین بیش‌تر خریداری شود که بسته به تالار می‌تواند 20، 110 یا 220 تن باشد.

نکات مهم در مورد خرید آهن آلات از بورس کالا

قبل از این که نسبت به خرید اهن آلات در بورس کالا اقدام کنید، بهتر است به دو نکته مهم در این مورد هم توجه داشته باشید. اول این که قیمتی قابل مشاهده برای انواع آهن آلات در بورس کالا قیمت تمام شده آن نیست و قیمت بدون احتساب مالیات است. بعد از خرید مالیات هم بر آن افزوده شده و باید پرداخت کامل داشته باشید. نکته دیگر این که نحوه خرید اهن آلات از بوری کالا به صورت سلف است؛ به این شکل که شما برای خرید هر مقدار آهن آلات، باید ابتدا پول آن را پرداخت نمایید، اما بار شما دو ماه بعد از پرداخت تحویل داده می‌شود. دانستن این نکات و توجه به آن‌ها در انجام معاملات آهن آلات در بورس کالا الزامی است.

جمع بندی

بورس کالا راهی است که امکان خرید و فروش انواع کالاها در صنایع مختلف در آن وجود دارد. با توجه به وجود قوانین و نظارت‌ها در این سازمان، معاملات به صورت شفاف انجام شده و امکان خروج کالا و ورود آن به بازار سیاه فولاد تا حد زیادی کاهش می‌یابد. برای خرید آهن آلات در بورس کالا هم ابتدا باید نسبت به دریافت کد بورسی از طریق یک کارگزاری معتبر اقدام نمود. در ادامه باید درخواست خرید را به طور کامل پر کرده و به کارگزاری ارائه داد تا خرید مورد نظر را برای شما انجام دهد. دقت داشته باشید که تنها کسانی می‌توانند نسبت به خرید آهن آلات از بورس کالا اقدام کنند که پرونده بهره‌برداری داشته و بیش از حجم مشخصی خرید می‌کنند.