۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رفع محدودیت فعالیت صنایع فولادی و سیمانی از ساعت۲۴ الی هشت صبح

۲۷ تیر ۱۴۰۰، ۱۶:۳۷
کد خبر: 546239
رفع محدودیت فعالیت صنایع فولادی و سیمانی از ساعت۲۴ الی هشت صبح

مطابق با توافق صورت گرفته میان وزارت نیرو و صمت، صنایع فولادی و سیمانی مجاز به فعالیت از ساعت ۲۴ الی هشت صبح تا سقف ۵۰درصد دیماند مصرفی برق تا اطلاع ثانوی شدند. این تصمیم به منظور ایجاد تسهیل در فرآیند تولید در کشور گرفته شد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ ۱۵ تیرماه، شرکت توانیر در نامه‌ای خواستار توقف فرآیند اصلی شرکت‌های فولادی شد و اعلام کرد که حداکثر برق دریافتی شرکت‌های فولادی از شبکه برق باید به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی آن‌ها است. در متن نامه محمدحسن کتولی‌زاده، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر خطاب به شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع نیروی برق آمده بود:

پیرو مصوبات دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و هیات وزیران و مصوبه تاریخ ١٥ تیرماه ١٤٠٠ ستاد فرماندهی راهبری اوج بار وزارت نیرو و باتوجه به محدودیت‌های جدی در تامین برق به دلیل افزایش بی‌سابقه مصرف، به منظور حفظ پایداری شبکه سراسری برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده، ضروری است نسبت به هشدار توقف فرآیند اصلی فعالیت مشترکان فولادی با حداکثر برق دریافتی از شبکه به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی از ۱۵ تیرماه به این دسته از مشترکان اقدام فرمایید. لازم است در صورت عدم همکاری، برق مشترکان فوق‌الذکر تا اطلاع ثانوی قطع گردد. این دستورالعمل احتمالا برای شرکت‌های تولیدکننده سیمان نیز اعمال می‌شود.

اما انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در واکنش به این موضوع و در در نامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن درخواست بازنگری در محدودیت ابلاغی فعالیت کارخانه‌های زنجیره فولاد به ارائه پیشنهاداتی برای مدیریت تولید زنجیره فولاد در شرایط کمبود برق پرداخت و بر لزوم تفکیک حلقه‌های زنجیره فولاد در محدودیت‌های اخیر شرکت توانیر تاکید کرد.

علاوه بر نامه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، برخی از کارشناسان و فعالان بازار فولاد و سیمان نیز به بررسی تبعات منفی قطع برق بر این صنایع پرداختند و درخصوص کاهش تولید چشم‌گیر هشدار دادند. درنهایت در جلسه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۰ هیات دولت، تصمیم گرفته شد تا صنایع سنگین مانند فولاد و سیمان از شب تا صبح به فعالیت بپردازند.

رضا اردکانیان، وزیر نیرو در جلسه هیات دولت درخصوص این موضوع گفت: تلاش کردیم تا جایی که امکان دارد صنایع بتوانند وضعیت خود را بهبود دهند. هفته آینده شاهد گرمای نسبتا بالایی هستیم و امیدواریم همکاری و همراهی‌ها ادامه پیدا کند. اولویت این است که با همکاری بخش تجاری و خانگی و همکاری رسانه‌ها، مصرف کاهش پیدا کند که ناچار به محدودیت برای صنایع نباشیم.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت نیز درخصوص محدودیت استفاده از برق صنایع پرمصرف همچون فولاد و سیمان باتوجه به بازارهای داخلی و صادراتی آن‌ها تصریح کرد: قطعا صنایع از این جهت آسیب خواهند دید، اما امنیت ملی کشور در اولویت است. برق برخی از خانه‌ها و بیمارستان‌ها در اولویت هستند. لذا برق حوزه صنعت قابل مدیریت است. از صنایع خواسته شده طی هفته‌های پیش‌رو، زمان تعمیرات و تعطیلات کارخانه‌ها باشد تا به صنعت برق کشور کمک شود.

علاوه بر اثرات منفی که قطع برق بر کلیت این صنایع دارد، باید یادآور شد که بسیاری از شرکت‌های فولادی و سیمانی در بازار سرمایه حضور دارند و هشدار برخی از کارشناسان نیز به دلیل اثرگذاری منفی بر نمادهای این گروه در بورس، کاهش تولید با ایجاد محدودیت‌ها و اختلال در روند قیمت‌گذاری کالاها و... بوده است.

در پی این امر، حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نامه‌ای به اسداله کشاورز، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت به تاثیرات قطعی برق صنایع سیمان و فولاد بر بازار این محصولات و عرضه ها در بورس اشاره و پیشنهاداتی را به منظور بهبود اوضاع مطرح کرد.

در نامه مدیرعامل بورس کالای ایران به معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت آمده است: به دلیل اجرای برنامه های وزارت نیرو در خصوص قطع یا ایجاد محدودیت در برق مورد نیاز صنایع فولاد و سیمان، تولید شرکت‌های فعال در این دو صنعت به شدت کاهش یافته و به تبع آن عرضه محصولات فولادی و سیمانی در بورس کالا به کمتر از یک سوم حالت عادی رسیده و این کاهش عرضه سبب بروز التهابات جدی در بازار این محصول شده است.

یکی دیگر از دلایل ایجاد التهاب در بازار سیمان، دوگانگی در فروش محصولات است. به نحوی که بخش قابل توجهی از تولیدکنندگان کماکان محصولات خود را با قیمت‌های مصوب درب کارخانه می فروشند که به دلیل شکاف قیمت قابل توجه بین قیمت درب کارخانه و قیمت کف بازار، سود هنگفتی نصیب خریداران می‌شود.

از طرف دیگر دوگانگی کانال فروش باعث شده است بخش اندکی از فروش صنعت (تقریبا ۲۰درصد) از طریق بورس انجام شود و به دلیل این عرضه اندک، رقابت شدیدی در بازار شکل بگیرد. در حالی که در صورت عرضه کامل محصول در یک بازار امکان کشف قیمت منصفانه و منطقی فراهم خواهد شد. با توجه به موارد فوق پیشنهادات ذیل جهت مدیریت بازار سیمان و کاهش التهابات ارائه می‌گردد:

پیگیری تامین برق صنایع فولاد و سیمان به ویژه سیمان حداقل تا سطح ۵۰درصد و افزایش تولید

اعلام ممنوعیت فروش خارج از بورس جهت کشف قیمت منصفانه

 تجمیع عرضه ها و انجام عرضه هر دو هفته یکبار

عرضه سلف سیمان (با موعد تحویل بیش از یک ماه) جهت اطمینان بخشی به پیمانکاران پروژه ها و خریداران در تامین نیاز آتی ایشان که این امر نیازمند اطمینان از تامین برق در موعد سررسید تحویل خواهد بود.