۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت بورس تهران در هفته جاری / کدام صنایع پیش رو شد؟

۱۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۲
کد خبر: 543494
وضعیت بورس تهران در هفته جاری / کدام صنایع پیش رو شد؟

این هفته بازار سهام پس از تجربه دو هفته سبزپوشی کامل، کار خود را با دو روز سرخ‌پوشی آغاز کرد. در مجموع شاخص کل بورس تهران ۲۶هزار واحد (۲درصد) رشد کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«ولکار» و «غاذر» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «استخراج ذغال سنگ» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با افت هفت درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام، شاهد سه روز سبز و دو روز قرمز بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با افت ۱۰هزار واحدی آغاز کرد و در روز یکشنبه افت شاخص با افت دو هزار واحدی ادامه یافت. بالاخره روز دوشنبه شاخص سبزپوش شد و ۱۱هزار واحد رشد کرد و در روز سه شنبه بازار شاهد رشد چشمگیری شد و شاخص کل ۲۶هزار واحد(معادل خالص رشد شاخص در طول این هفته) افزایش یافت. سرانجام شاخص کل بورس تهران در روز چهارشنبه با رشد کمتر از هزار واحدی به کار خود پایان داد. گفتنی است این هفته نیز در بازار سهام خالص خرید افراد حقیقی از فروش آن‌ها بیشتر بود.

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۲۶هزار واحد رشد کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۵۶هزار واحد به یک میلیون و ۲۸۲هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هم وزن با رشد ۲.۱ درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز پنج روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۲۸۰واحد، معادل ۱.۵درصد رشد کرد.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «ولکار» با ۴۸.۴درصد، نماد «حسیر» با ۲۶.۶درصد و نماد «سخزر» با ۲۵.۳درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «غاذر» با منفی ۳۱.۳درصد، «بایکا» با منفی ۲۹.۸درصد و «بشهاب» با منفی ۲۹.۲درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

ارزش معاملات

این هفته ارزش معاملات بازار سهام، روند هفته گذشته را حفظ کرد و بین رقم پنج هزار تا حدود هفت هزار میلیارد تومان نوسان کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود پنج هزار و ۸۳۸میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود هفت درصد کاهش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با ۶هزار و ۸۶۶میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۶تیر ماه و کمترین ارزش معاملات با پنج هزار و ۶میلیارد تومان متعلق به روز یکشنبه بود.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «محصولات شیمیایی» تعلق داشت به طوری که سه هزار و ۸۶۶میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات سه هزار و ۴۵۸میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با دو هزار و ۴۵۵میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در این هفته تعداد گروه‌هایی که با دل خوش بازار را ترک کردند کم نبودند. گروه «استخراج ذغال سنگ» با ۸.۴درصد، گروه «خرده فروشی» با هفت درصد و گروه «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» با ۷درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «سرمایه‌گذاری‌های استانی» با منفی ۳.۶درصد، «مخابرات» با منفی ۳.۴درصد و «ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» با منفی ۳.۳درصد به ثبت رسیدند.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

این هفته بازار سهام کار خود را با خروج پول قابل توجهی آغاز کرد. در روز یکشنبه از شدت ورود پول کاسته شد و به کمتر از ۲۰میلیارد تومان رسید. سپس از روز دوشنبه ورود پول آغاز شد و در روز سه شنبه بیشترین ورود پول هفته با ۴۴۲میلیارد تومان رقم خورد. در مجموع این هفته خالص خرید حقیقی‌ها حدود ۲۵۹میلیارد تومان از فروششان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «محصولات شیمیایی» با ۲۴۷میلیارد تومان و گروه «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» با ۱۹۱میلیارد تومان و گروه «فلزات اساسی» با ۱۲۱میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۳۶۳میلیارد تومان و «بیمه و صندوق بازنشستگی» با ۸۰میلیارد تومان و «سرمایه‌گذاری‌های استانی» با ۵۴میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. 

بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وپاسار»، «وتجارت» و «وملل» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک پاسارگاد ۹۶میلیارد تومان و بانک تجارت ۹۴میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «نوری»، «فملی» و «شستا» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری پتروشیمی نوری ۱۹۱میلیارد تومان و ملی صنایع مس ایران ۱۵۶میلیارد تومان افزایش یافت.