۰ نفر

سقوط بهای مس در بازار جهانی

۳۱ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۲۰
کد خبر: 538132
سقوط بهای مس در بازار جهانی

مس در بورس فلزات لندن در هفته اخیر (منتهی به ۱۸ ژوئن) بیشترین سقوط قیمتی ظرف یک هفته‌ را پس از همه‌گیری ویروس کووید-۱۹ در دنیا تجربه کرد؛ به گونه‌ای که این فلز در این بازه زمانی روز جمعه ۱۱ ژوئن تا روز جمعه هفته‌گذشته۱۸ ژوئن ۹ درصد از ارزش خود را از دست داد و با قیمت ۹ هزار و ۲۰۶ دلار به ازای هر تن به فروش رفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ مس در سال جاری میلادی با رکوردشکنی‌های قیمتی متعددی روبه‌رو شد و در ماه مه نیز نرخ فروش این فلز سرخ به ۱۰ هزار و ۷۲۴ دلار به ازای هر تن رسید که این رقم رکورد تاریخی فروش آن بود. اوج‌گیری بهای مس از فاکتورهای متعددی از جمله افزایش تورم جهانی، برآورد افزایش تقاضا برای آن در میان و بلندمدت و محدودیت‌های عرضه مس معدنی از سوی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فلز سرخ سیگنال می‌گرفت.
 
البته در این میان برخی تحلیلگران نیز اوج‌گیری مس را فراتر از پتانسیل سیگنال‌های اثرگذار ارزیابی کرده و نسبت به سقوط یکباره بهای این فلز هشدار ‌دادند. با این وجود حرکت بخش قابل‌توجهی از کشورهای دنیا به سمت گسترش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و جایگاه مس در جایگزینی این انرژی‌ها با سوخت‌های فسیلی از این رشد قیمتی حمایت ‌کرد.

 در این میان بسیاری از موسسات بین‌المللی نیز رشد بهای مس تا رقم ۱۳ هزار دلار و حتی ۱۵ هزار دلار را ظرف یک تا ۲ سال آینده برآورد‌ کرده و دور از انتظار نمی‌دانستند. در چنین شرایطی دولت چین به اعمال سیاست‌های کنترل قیمتی روی محصولات صنایع معدنی در این کشور مبادرت ورزید که این موضوع همچون سرعت‌گیری در مسیر رشد بهای جهانی مس عمل کرد. اثرگذاری این موضوع در ریزش قیمتی مس در بازارهای جهانی ظرف روزهای پایانی ماه مه و روزهای ابتدایی ژوئن دیده شد، اما همچنان این فلز سرخ به اوج‌گیری قیمت تمایل داشت و در مرز ۱۰ هزار دلاری نوسان داشت.

در این شرایط داده‌های اقتصاد جهانی نیز از رشد بهای مس حمایت می‌کرد. روند مثبت واکسیناسیون کرونا در دنیا زمینه افزایش تقاضا برای فلزات پایه را فراهم کرده بود. بلومبرگ در روز جمعه دو هفته گذشته برابر ۱۱ ژوئن خبر داد که برای نخستین بار پس از شیوع پاندمی‌ کووید-‌۱۹ در دنیا تعداد مسافران هوایی آمریکا از مرز ۲ میلیون نفر گذشت؛ این رقم برابر ۷۴ درصد تعداد مسافران این کشور در همین روز در سال ۲۰۱۹ بود. اگرچه همچنان سایه کرونا بر دنیا حاکم است اما افزایش میزان حمل‌ونقل در ایالات متحده بیانگر حرکت مستمر اقتصادهای دنیا به سمت شرایط طبیعی خود بوده و بر روند نوسان بازارهای مختلف اثرگذار می‌شود.

با این وجود بازار فلزات پایه فرصت بهره‌گیری از این خبر را پیدا نکرد؛ با برگزاری جلسه فدرال رزرو در روز ۱۵ و ۱۶ ژوئن و تصمیم بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا برای کاهش سیاست انبساط پولی خود که به کاهش نرخ تورم در ایالات متحده و بالطبع دنیا منجر می‌شود، اغلب بازارهای مالی و کالایی دنیا ظرف ۲ روز پایانی هفته قبل با سقوط قیمتی روبه‌رو شدند. انتشار این خبر باعث شد بهای مس در بورس فلزات لندن به کمترین نرخ ظرف ۲ ماه اخیر برسد. در این شرایط اوج‌گیری مجدد بهای این فلز نیاز به پارامتری مهم و قوی‌تر از تعدیل تورم جهانی دارد.