۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مروری بر بورس تهران در هفته ای که گذشت / مهم ترین اخبار بورس در یک هفته گذشته

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۵:۲۷
کد خبر: 537149
مروری بر بورس تهران در هفته ای که گذشت / مهم ترین اخبار بورس در یک هفته گذشته

در این هفته بازار تنها یک روز سبزپوشی را تجربه کرد. در مجموع شاخص کل بورس تهران چهار هزار واحد(۰.۳ درصد) افت کرد. بیشترین و کمترین بازدهی هفته به ترتیب متعلق به نمادهای«خعمرا» و «لکما» و بیشترین بازدهی متعلق به گروه «فرآورده‌های نفتی» بود. همچنین متوسط ارزش معاملات نیز با افت ۲۰درصدی رو به رو شد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد یک روز سبز و چهار روز سرخ بود. در روز شنبه، شاخص کل کار خود را با افت هفت هزار واحدی آغاز کرد. در روز بعد نیز همچنان شاخص با افت مواجه شد. سرانجام روز دوشنبه اولین سبزپوشی شاخص با رشد ۹هزار واحدی اتفاق افتاد. اما رشد آن ادامه پیدا نکرد و پرونده شاخص در این هفته با افت دو هزار واحدی در روز چهارشنبه بسته شد. 

وضعیت شاخص‌ها

شاخص کل بورس تهران در مجموع چهار هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۱۵۱هزار واحد به یک میلیون و ۱۴۷هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت ۲.۶درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز چهار روز قرمز و یک روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۱۸۹واحد معادل یک درصد افت کرد.

پربازده‌ترین نمادهای هفته

نمادهای «خعمرا» با ۳۳.۲درصد، نماد «باران» با ۲۹.۸درصد و نماد «ولکار» با ۲۵درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «لکما» با ۵۶درصد، «سصفها» با ۴۲.۷درصد و «واحصا» با ۳۳.۷درصد سهامداران خود را نقره داغ کردند.

ارزش معاملات

متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود سه هزار و ۵۵میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود ۲۰درصد کاهش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با سه هزار و ۵۴۳میلیارد تومان متعلق به روز سه شنبه، ۲۵خرداد ماه و کمترین ارزش معاملات با دو هزار و ۴۸۶میلیارد تومان متعلق به روز یکشنبه بود.

وضعیت صنایع مختلف

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به طوری که دو هزار و ۷۰۵میلیارد تومان فقط در این بخش جا به جا شد، گروه«فلزات اساسی» با معاملات دو هزار و ۷۲میلیارد تومانی دوم شد و «فرآورده‌های نفتی» با هزار و ۳۹۵میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

در این هفته تنها سه گروه با دل خوش بازار را ترک کردند. گروه «فرآورده‌های نفتی» با ۲.۱درصد، گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی» با ۱.۸درصد و گروه «استخراج کانه‌های فلزی» با یک درصد رشد پر بازده‌ترین گروه‌های این هفته بودند. در طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی» با منفی ۳۰.۶درصد، «محصولات کاغذی» با منفی ۱۵.۴درصد و «استخراج زغال سنگ» با منفی ۱۲.۹درصد به ثبت رسیدند.

تغییر مالکیت حقیقی و حقوقی

در هفته‌ای که سپری شد در هیچ روزی بازار با ورود پول رو به رو نشد. همچنین در سه روز ابتدایی بازار بر شدت خروج پول نیز افزوده شد. اما این روند در روز چهارشنبه با کاهش شدت خروج پول متوقف شد. در مجموع این هفته خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و ۶۸۷میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. گفتنی است این هفته گروه «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با ۲۸میلیارد تومان و گروه «قند و شکر» با چهار میلیارد تومان و گروه «سایر واسطه‌گری‌های مالی»با سه میلیارد تومان طعم ورود پول را چشیدند. در طرف دیگر گروه‌های «فلزات اساسی» با ۳۸۶میلیارد تومان و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۳۵۵میلیارد تومان و «فرآورده‌ه‌های نفتی» با ۱۳۴میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. 

بیشترین ورود و خروج پول به کدام نمادها بود؟

گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «فولاد»، «شپنا» و «وپاسار» بود. به طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری فولاد مبارکه اصفهان ۱۷۲میلیارد تومان و پالایش نفت اصفهان ۱۴۱میلیارد تومان افزایش یافت. از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «شصدفح»، «کپشیرح» و «کاما» بود. به طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری حق تقدم صنعتی دوده فام ۴۸میلیارد تومان و حق تقدم پشم شیشه ایران ۳۱میلیارد تومان افزایش یافت.

اخبار مهم هفته و اخبار سهام عدالت

ارزش سهام عدالت به چقدر رسیده است؟

ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۴۲۳هزار تومان و ۱۹میلیون و ۶۳۵هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶میلیون و ۲۵۳هزار تومان رسیده است.

عرضه بی‌ سابقه ۲۹۵هزار تن سیمان در بورس کالا

براساس اطلاعیه عرضه بازار فیزیکی بورس کالای ایران روز دوشنبه، از سوی ۱۹ شرکت سیمانی در مجموع ۲۹۵ هزار و ۹۰۰ تن انواع سیمان تیپ۲ و ۵، سیمان سفید و سیمان پوزولانی در تالار محصولات صنعتی و معدنی روی تابلو رفت. براساس جدول عرضه‌ها، بیشترین عرضه از سوی شرکت سیمان آبیک با حجم ۴۵ هزار تن بود. به گزارش کالا خبر این عرضه با تقاضای ۱۷۰ هزار و ۲۸۰ تنی مواجه و در نهایت برطبق آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران ۱۶۵ هزار و ۶۳۰ تن آن مورد معامله قرار گرفت. ارزش کل این معاملات نیز ۷۱۷ میلیارد و ۴۶۶ میلیون ریال گزارش شده است.

آزادشدن صدور مجوزها برای تاسیس کارگزاری

محمدعلی دهقان دهنوی گفت: آنطور که گفته می‌شود گویا مجوز کارگزاری‌ها با نرخ‌های نجومی خرید و فروش می‌شود اما پس از آزاد شدن صدور مجوزها، قیمت‌ها در این بازار می‌شکند. همچنین طبق گفته او دستورالعمل جدید تامین حداقل سرمایه برای تاسیس کارگزاری  ۱۰۰۰ میلیارد ریال است. او پیش‌بینی کرد با تعداد درخواست بالایی برای تاسیس کارگزاری مواجه شوند و یکی از شرط‌های سازمان برای پذیرش این افراد را داشتن طرح توجیهی مناسب و توجیه مزیت ورود آن‌ها به این صنعت اعلام کرد.

پایانی برای قیمت‌گذاری دستوری فولاد

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد که در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شده و اکنون در نوبت صحن علنی قرار دارد. در این طرح، فولاد در بورس کالا عرضه شده و بنابراین قیمت‌ گذاری دستوری به کلی کنار می رود و عرضه فولاد براساس قوانین حاکم در بورس صورت می گیرد. 

او افزود: باید شرایطی فراهم شود که محصولات فولادی به صورت کامل در بورس عرضه شوند در این صورت می‌توان انتظار کاهش توام با تعادل قیمت‌ها را داشته باشیم.

دو طرح ویژه حمایتی از بازار سرمایه در شورای مشورتی سازمان بورس ارائه شد

صبح چهارشنبه در نشست رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعضای شورای مشورتی بورس، موضوعات و سرفصل های مربوط به «بسته سیاستی پشتیبانی و مانع زدایی بازارسرمایه از تولید» و «طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه» ارائه شد و مورد بحث و بررسی اعضای شورا قرار گرفت.

دهقان دهنوی گفت: ساختار، نیرو و امکانات سازمان بورس باید با اندازه و حجم امروز بازار سرمایه و مسائلی که با آن روبرو است مورد بازبینی و متناسب سازی قرار گیرد. این ظرفیت‌ها نه تنها در ساختار سازمان بورس بلکه باید در همه ارکان بازار ایجاد شود تا به نیازهای موجود پاسخ مناسبی داده شود.

مقرر شد در طرحی با عنوان طرح ارتقای جایگاه و عملکرد بازارسرمایه ، لزوم و نحوه تدوین برنامه بهبود جایگاه و عملکرد بازار سرمایه مطرح و مسائل و مشکلات طرح شده در قالب کارگروه های تخصصی و با حضور کارشناسان، صاحبنظران، فعالان بازار سرمایه و مدیران بخش های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

جایگاه ویژه بورس در اقتصاد کشور 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: جایگاهی که امروز بورس در کشور پیدا کرده، جایگاهی ویژه در اقتصادی کشور است، زمانی که رقابت‌های انتخاباتی را با دیگر سال‌ها مقایسه کنیم شاهد هستیم که در آن زمان هیچ اسمی از بازار سرمایه نبود اما اکنون جایگاه پیدا کرده و مطالبه مردم شده است.

دهقان دهنوی گفت: حضور مردم در بازار سرمایه ابزار جدیدی را در اختیار ما قرار داده است و از این ابزار جدید باید استفاده کرد تا نقص و اشکالاتی که در اقتصاد صنایع بورسی وجود دارد برطرف شود.

همچنین او گفت: عرضه اولیه باید به صورت صرف سهام باشد که پول به صورت مستقیم وارد شرکت ها شود نه اینکه سهامدار عمده از طریق فروش سهام پول خود را از بازار خارج کند.

او اضافه کرد: دستورالعمل شرکت‌های سهامی عام مبتنی بر پروژه را نهایی کرده ایم و در هفته جاری یا هفته آینده آن را ابلاغ خواهیم کرد.

استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا و تغییراتی در مکانیزم دامنه نوسان

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر ورود خوردو به بورس کالا با هدف رفع مشکلات فعلی، خروج از نظام قیمت گذاری و شفاف سازی مبادلات باشد از عرضه آن استقبال خواهیم کرد تا قیمت گذاری‌ها شفاف شود.

او گفت: اقدام جدیدی به نام طرح تحول بازار سرمایه آغاز کرده ایم  که شامل محورهای مختلف مانند تسهیل فرآیندها، توسعه نهادهای مالی، تقویت بازار اولیه، ایجاد نهادهای مالی، افزایش  شفافیت در بازار سرمایه و تقویت جریان اطلاعات از سمت شرکت ها به سهامداران می شود و این موضوع به عنوان نقشه راه به ما کمک خواهد کرد.

دهقان دهنوی گفت: برای بلندمدت تصمیم داریم که مکانیزم دامنه نوسان به شکلی تعریف شود که عامل ایجاد صف نشود، دامنه نوسان نباید کامل برداشته شود، اکنون در حال مطالعه این موضوع هستیم و بعد از تکمیل مطالعات یک طرح اساسی را برای دامنه نوسان پیدا خواهیم کرد که برای همیشه خیال بازار و سهامداران از معاملات بورس آسوده باشد.

واریز عمده درآمدهای سازمان بورس به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه

بهزاد خاکی، مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: دلیل عمده افزایش هزینه ها در سال ۹۹ رشد قابل ملاحظه ضریب نفوذ کدهای سهامداری بازارسرمایه و رسیدن آن به ۳۶میلیون کد سهامداری بود.

طبق اساسنامه صندوق تثبیت، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند بخشی از منابع خود را در این صندوق سرمایه گذاری کند؛ این اتفاق در سال ۰۰ رخ داد. به این شکل که از ابتدای مرداد ماه طبق مصوبه شورای عالی بورس، ۳۰درصد از کارمزد معاملات سازمان کسر و مستقیما به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد که رقمی بالغ بر ۳۳۶ میلیارد تومان بوده است، همچنین سازمان بورس در نیمه دوم سال ۰۰رقمی معادل یک هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان را وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه کرد.

اگر در سال جاری وضعیت درآمد سازمان بورس و شرکت‌های تابعه با مشکل مواجه نشود، در حوزه زیرساخت‌ها اقداماتی زیادی را انجام خواهیم داد. برای ارتقای سامانه معاملات حداقل یک هزار میلیارد تومان نیاز است که البته این موضوع در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است.

اقدامات دولت در بورس با مشورت بوده است!

ربیعی، سخنگوی دولت گفت: تصمیم گیری در حوزه بازار سرمایه با مشورت کارشناسان و به صورت جمعی بوده است؛ دولت سیاست‌های مداخله‌ای در بورس نداشته است.

مهم‌‌ترین تاثیر انتشار صورت‌های مالی بورس

مصطفی بهشتی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کمک به بهبود عملکرد سازمان، مهم‌ترین تاثیر انتشار صورت های مالی، است.

سازمان بورس در سال ۹۹، حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از محل کارمزدهای معاملات عمده داشته است که البته این مبلغ با توجه به کاهش ۲۰درصدی کارمزدها از ابتدای مرداد سال گذشته رقم خورده و محقق شده است.

در خصوص سامانه بومی معاملات فاز توسعه در مراحل پایانی بوده و به راندمان و عملکرد مطلوبی دست یافته ایم. در حال حاضر فاز استقرار آغاز شده که پیش بینی می‌کنیم حدود ۶ ماه به طول انجامیده و پس از آن شاهد بهره برداری از سامانه باشیم.

سازمان در پی توجه به کنترل ریسک بازار و در راستای کمک به سهامدارن خرد، مبلغ یک هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت واریز کرد، به عبارتی تمام درامد مازاد بر هزینه خود در سال ۹۹ و بخشی از درآمد مازاد در سال ۹۸ به صندوق بر تثبیت واریز شد.