۰ نفر

وعده کاندید های انتخاباتی درباره بورس کالا چه بود؛

افزایش تولید ناخالص ملی به کمک بازار سرمایه

۲۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۹
کد خبر: 537067
افزایش تولید ناخالص ملی به کمک بازار سرمایه

کارشناس بورس کالا گفت: بورس کالا می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات صنایع باشد، چرا که به کمک آن می‌توان تولید ناخالص ملی را افزایش داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ حسین مرید سادات کارشناس حوزه بورس کالا، در پاسخ به این پرسش که،  بورس کالا چه میزان در وعده انتخاباتی کاندیداها پر رنگ بوده است؟، اظهار کرد: بورس کالا محل ارائه بسیاری از نظرات کارشناسان، به خصوص نامزدهای ریاست جمهوری است. بزرگ‌ترین مشکلی موجود در بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری در صنایعی از جمله، فولاد و خودرو است که مورد بحث کارشناسان و نامزد‌های ریاست جمهوری نیز قرار گرفته است. هر کجا که قیمت گذاری دستوری وجود داشته باشد، دلالی به وجود می‌آید.

او بیان کرد: قیمت گذاری دستوری سبب خروج بازار از حالت رقابتی می‌شود و صنایع را به سمت ورشکستگی سوق می‌دهد. در حال حاضر خودروسازان اذعان به این دارند که به ازای تولید هر خودرو ۳۰ میلیون تومان ضرر می‌کنند. متاسفانه قیمت گذاری دستوری بلای جان صنایع شده و شخصی هم تا به حال متولی آن نشده تا در حل این مشکل قدمی بردارد. مسئولان می‌دانند مشکل بازار‌های مالی کجاست، اما تنها وعده‌هایی در حل این مشکلات می‌دهند، اما هیچ حمایتی پشت این وعده‌های مذکور نیست.

او افزود: در چند روز اخیر وعده‌ای تحت عنوان ورود خودرو به بورس کالا بیان شده که این سبب تغییر نسبت عرضه و تقاضا و تغییر قیمت‌ها  می‌شود، که در این صورت خریداران اقدام به خرید می‌کنند.

مرید سادات گفت: در حال حاضر صنعت فولاد در بورس کالا به شدت آسیب دیده و خودرو نیز به سمت ورشکستگی در حال حرکت است. با مشکلی که در حال حاضر در کشور وجود دارد؛ فاصله‌ میان شعار و عمل است. اگر نامزد انتخاباتی حرفی در حوزه قیمت گذاری و ورود صنایع به بورس کالا می‌زند؛ امیدواریم به تبع آن نیز بتواند این وعده‌های مذکور را اجرایی کند.

کارشناس حوزه بورس کالا در پاسخ به این پرسش که، بورس کالا می‌تواند در اجرای برنامه مسئولان یاری دهنده باشد؟، تشریح کرد: قطعا بورس کالا می‌تواند گره گشای بسیاری از مشکلات صنایع باشد. در کشور چاپ پول بدون پشتوانه صورت گرفته که سبب ایجاد فضای تورمی شده است و بورس کالا تنها جایی است که می‌تواند این فضای تورمی را کنترل کند.

او بیان کرد: به کمک بورس کالا می‌توان تولید ناخالص ملی را افزایش داد و مصرف کنندگان باید وارد بورس کالا شوند تا دلالان به کنار بروند. بورس کالا می‌تواند یک نقطه ویژه در حوزه قطع کردن دست دلال‌ها و چرخه معیوب توزیع را می‌تواند سر و سامان دهد و مدیریت کند.

مرید سادات در پاسخ به این پرسش که، در حال حاضر بورس کالا با چه مشکلاتی رو به رو است؟، اظهار کرد: افراد حقیقی به نسبت بسیار کمی می‌توانند در حوزه بورس کالا فعالیت کنند. زیرا، بازار بورس کالا ناشناخته است و اگر افراد قصد انجام فعالیتی را داشته باشند؛ باید آموزش ببینند. در حوزه بورس کالا اینکه ما چه‌کار می‌توانیم بکنیم به عنوان یک شخص حقیقی هیچ برنامه و آموزشی وجود ندارد؛ بورس کالا جای بسیار مناسبی برای این است که بتوانیم عرضه و تقاضا در بازار را مدیریت کنیم تا به جای اینکه محصولات در دست دلال بچرخد، به دست مصرف‌کننده برسد.

او بیان کرد: اولین مشکل بورس کالا، آموزش است که بسیاری از افراد حتی نمی‌دانند بورس کالا چیست و نکته بعدی عدم مدیریت صحیح در بورس کالا است. مثلاً، در سال ۱۳۹۹ هیچ صادرات فولادی صورت نگرفت و در سال ۲۰۲۰ فولادسازان به شدت گلایه‌مند از اوضاع موجود بودند. زیرا، مجبور بودند برای فروش محصولات خود وارد بورس کالا شوند که این موضوع ضرر‌های بسیاری را به فولادسازان کشور زد.

مرید سادات افزود: حدود ۲ ماه پیش دستورالعملی با این مصوبه که اجازه صادرات فولاد به فولاد سازان داده می‌شود، به این شرط که، حداقل نیاز فولاد را در کشور برطرف کنند مطرح شد. در این صورت، عرضه کننده فولاد باید روزانه بخشی از فولاد را ارزان‌تر در کشور عرضه کند در حالی که می‌تواند در کشوری دیگر با قیمت بیشتری عرضه کند.

کارشناس بورس کالا گفت: مشکلی دیگر موجود در بورس کالا، علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری، تصمیمات غیر مدیریتی مسئولان است. در کشور مسئولان تنها تصمیم می‌گیرند و به عواقب تصمیم‌ها فکر نمی‌کنند، که در نهایت ضرر و زیان فعالان بازار را به دنبال خواهد داشت.

او در پایان بیان کرد: بورس کالا، بازاری جذاب برای مدیریت عرضه و تقاضای اقتصاد کل کشور است و در بازار‌های مختلف، مثل، بازار مسکن، خودرو و فلزات پایه تنها نیازمند تصمیمات مدبرانه متولیان این بازار است. امیدواریم رئیس جمهور آینده نگاه بسیار تخصصی بر بازار‌های مالی از جمله بورس کالا داشته باشد زیرا، می‌تواند بسیاری از مشکلات را بازار‌های مالی حل کنند.