۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نگاهی به صنعت فرآورده های نفتی در روزی که گذشت (۲۵خرداد) / صعود شپنا و شبریز در روز افت شتران و پالایش یکم

۲۵ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۲۸
کد خبر: 536544
نگاهی به صنعت فرآورده های نفتی در روزی که گذشت (۲۵خرداد) / صعود شپنا و شبریز در روز افت شتران و پالایش یکم

در چهارمین روز هفته، پرچمداران پالایشی یعنی «شپنا»، «شتران» و «شبریز»، معاملات خود را در رنج مثبت آغاز کردند اما در ادامه با افزایش فشار فروش مواجه شدند.

برای آگاهی از آخرین اخبار بورس اوراق بهادار تهران اینجا کلیک کنید

اقتصاد آنلاین سهیل بانی؛ در معاملات بورس ۱۵ خرداد ماه شاخص صنعت فرآورده‌های نفتی، ۱۶هزار و ۶۸۲واحد، معادل ۰.۵درصد رشد کرد و عدد سه میلیون و ۵۰۸هزار واحد را رقم زد. با جابجایی حدود ۳۰۰میلیون برگه سهم نمادهای پالایشی، مجموع ارزش معاملات نمادهای این صنعت به بیش از ۳۴۰میلیارد تومان رسید. همچنین گروه فرآورده‌های نفتی، با خالص خروج ۱۲۲میلیارد تومانی پول حقیقی، از این حیث صدرنشین شد.

پرچمداران پالایشی در بورس امروز

سهام شرکت پالایش نفت اصفهان (شپنا)، معاملات خود را در بخش مثبت بازار آغاز کرد اما رفته رفته اقت کرد و در نهایت با ۰.۸درصد افت، قیمت ۱۱,۸۵۰ریال را برای آخرین معامله رقم زد. حجم معاملات شپنا به ۲۲۰میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این نماد به حدود ۲۷۰میلیارد تومان رسید. همچنین شپنا خروج ۱۱۴میلیارد تومانی پول حقیقی را شاهد بود.

روند معاملات پالایش نفت تهران (شتران) نیز مشابه شپنا بود. این نماد در پایان بازار افت ۰.۲درصدی را رقم زد و عدد ۸,۳۱۰ریال را برای قیمت پایانی رقم زد. همچنین قیمت آخرین معامله شتران، شاهد افت ۳.۴درصدی بود و رقم ۸,۰۵۰ریال را رقم زد. با جابجایی ۶۱میلیون برگه سهم، ارزش معاملات شتران به ۵۱میلیارد تومان رسید. 

پالایش نفت تبریز (شبریز) هم معاملاتش را در رنج مثبت آغاز و سرخ‌پوش به پایان رساند. قیمت آخرین معامله شبریز به ۲۵,۳۵۰ریال رسید که نشان از افت ۱.۹درصدی آن دارد. با این وجود شبریز با ۰.۳درصد رشد، معاملات روز آینده خود را با قیمت ۲۵,۹۲۰ریال آغاز خواهد کرد. به این ترتیب شبریز چهرمین روز متوالی مثبت خود را تجربه کرد.

لازم به ذکر است سهام پالایش نفت بندر عباس (شبندر)، از دیگر بزرگان پالایشی، به دلیل برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه، بسته است.

از پالایش یکم چه خبر؟

صندوق قابل معامله پالایشی یکم که متشکل از سهام شرکت‌های ذکر شده است، در معاملات خود افت یک درصدی را تجربه کرد و قیمت هر واحد آن به ۷۱,۸۲۰ریال رسید. امروز حدود ۴۰میلیون واحد از این صندوق معامله شد و ارزش معاملات این نماد به ۲۸۵میلیارد تومان رسید. پس از معاملات امروز زیان سهامدارانی که در پذیره‌نویسی این صندوق شرکت کرده‌ بودند، به ۲۸درصد رسید.