۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سبزپوشی سیمانی ها در روزهای سرخ بورس تهران/ نگاهی به جدیدترین اخبار و وضعیت نمادهای بزرگ گروه سیمانی

۲۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۷:۱۱
کد خبر: 535947
سبزپوشی سیمانی ها در روزهای سرخ  بورس تهران/ نگاهی به جدیدترین اخبار و وضعیت نمادهای بزرگ گروه سیمانی

سیمانی‌ها در بورس امروز برخلاف جو منفی بازار سبزپوش شدند. افزایش مجدد نرخ فروش سیمانی‌ها و پذیرش نمادهای این گروه در بورس کالا از مهم‌ترین اخبار این روزهای این صنعت است.

اقتصاد‌آنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ در دومین روز از چهارمین هفته خرداد ۱۴۰۰، شاخص گروه «سیمان، آهک و گچ» با ۶۲واحد رشد معادل ۰.۶درصد مواجه شد و به رقم ۱۰هزار و ۴۲واحد رسید. گفتنی است شاخص سیمانی‌ها از اولین روز ۱۴۰۰ تا امروز در مجموع روندی نزولی را پشت سر گذاشته است. همچنین حدود ۴۳میلیون برگه سهم سیمانی بین سهامداران دست به دست شد. گروه «سیمان، آهک و گچ» در بورس امروز، با بازدهی ۱.۴درصدی و ارزش معاملات ۷۴میلیارد تومانی مواجه شد.

سیمانی‌ها در بورس کالا

در هفته گذشته شرکت بورس کالای ایران در اطلاعیه های جداگانه از پذیرش کالای سیمان شرکت‌های سیمان تهران(ستران)، شمال(سشمال)، بهبهان(سبهان)، سیمان شرق(سشرق)، ارومیه(ساروم)، خوزستان(سخوز)، مازندران(سمازن)، سیمان دورود(سدور) و بجنورد(سبجنو) خبر داد. کارشناسان نیز اظهار کردند خروج این صنعت از نظام قیمت‌گذاری آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت. 

افزایش نرخ فروش سیمانی‌ها

در هفته جاری بر اساس اعلام سامانه شفافیت شرکت‌های بورسی (کدال)، شرکت‌های سیمانی مجوز تغییر بیش از ۱۰درصدی در نرخ فروش محصولات یا ارائه خدمات را دریافت کرده‌اند. این افزایش قیمت در حالیست که ۳۱فروردین ماه نیز قیمت سیمان ۲۰درصد افزایش یافته بود.

نظر کارشناسان درباره اخبار جدید سیمانی‌ها

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مصاحبه‌ای در همین رابطه گفت افزایش نرخ اعلام‌شده، مربوط به اقدام اکثر کارخانه‌های سیمانی برای فروش مستقیم سیمان به مصرف‌کنندگان نهایی است. فروش مستقیم سیمان توسط کارخانه‌ها برای کاهش التهاب بازار صورت گرفته و از این طریق  انبوه‌سازان و سازندگان واحدهای مسکونی و پیمانکاران پروژه‌های عمرانی می‌توانند سیمان را به صورت مستقیم از کارخانه خریداری کنند. به این صورت مصرف کننده نهایی امکان خرید حداقل پنج تن سیمان باقیمت مصوب به علاوه ۱۲درصد هزینه‌های فروش مستقیم، خواهد داشت. در حالی که در روش سنتی به دلیل حضور دلالان و واسطه‌ها سیمان با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده می‌رسید.

حسین مدرس خیابانی، سرپرست سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت در مصاحبه‌ای اظهار کرد که با ورود سیمان به بورس کالا هم مجوز نوسازی و توسعه به کارخانه‌ها ارائه و هم در حوزه صادرات شرایط بهبود فعالیت و افزایش ظرفیت کارخانه‌ها فراهم می‌شود. در نتیجه معامله محصولات از طریق بورس به نفع کل صنعت خواهد بود.

رضا جمارانیان، رییس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کشور نیز در مصاحبه‌ای بزرگ‌ترین مزیت ورود شرکت‌های سیمانی به بورس کالا را مکانیسم عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بیان کرد. به این شکل حتی اگر قیمت‌ها با افزایش رو به رو شود، به جای دلالان و واسطه‌ها تولید از آن بهره می‌برد.

حمید رضا جیهانی، کارشناس بازارهای مالی در مصاحبه‌ای، علت پایین‌تر بودن قیمت سیمان صادراتی ایران در منطقه نسبت به سایر کشورها و قیمت‌های جهانی را رقابت منفی بین شرکت‌های صادرکننده سیمان به دلیل مشکلات داخلی آن‌ها بیان کرد. به گفته او در حال حاضر ظرفیت تولید کشور در بخش سیمان ۹۰میلیون تن است اما به دلیل کم بودن حاشیه سود این صنعت و ضعف در توانمندی گردش مالی شرکت‌ها فقط دو سوم آن در کشور فعال است و کمتر از ۱۰درصد سیمان تولیدی صادر می‌شود. طبق گفته او قیمت‌گذاری سیمان در جهان حدود ۶۵دلار است در حالی که در کشور ما در سال‌های اخیر هر پاکت سیمان بر اساس تناژ، حدود ۳۸۰ هزار تومان توسط کارخانه فروخته شده و به قیمت ۵۰۰ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد.

نگاهی به چند نماد سیمانی در بورس امروز

سیمان فارس و خوزستان

قیمت سهام «سفارس» در معاملات امروز بازار سهام حدود دو درصد رشد کرد. قیمت این سهام در آخرین معاملات به ۱۷,۴۱۰ریال و قیمت پایانی آن به ۱۷,۲۶۰ریال رسید. با جا به جایی ۶میلیون برگه سهم، حجم معاملات این نماد نسبت به روز گذشته بیشتر شد. گفتنی است حدود ۶۷درصد خریداران و ۸۸درصد فروشندگان این نماد حقیقی‌ها بودند.

سیمان لار سبزوار

قیمت سهام «سبزوا» در معاملات امروز بازار سهام با رشدی حدود چهار درصد مواجه شد. گفتنی است حدود ۹۸درصد خریداران و ۹۵درصد فروشندگان این نماد حقیقی‌ها بودند. قیمت پایانی سهام سیمان لار سبزوار به ۲,۸۳۹ریال رسید. همچنین با جا به جایی حدود ۲۵میلیون برگه سهم، حجم معاملات این نماد نسبت به روز گذشته ۲.۵برابر شد.

سیمان‌ تهران‌

سهام «ستران» در معاملات امروز بازار سهام با یک درصد رشد رو به رو شد. با جا به جایی بیش از دو میلیون برگه سهم، حجم معاملات این نماد نسبت به روز گذشته افزایش یافت. همچنین قیمت پایانی سهام سیمان تهران به ۱۹,۰۷۰ریال رسید. گفتنی است حدود ۹۸درصد خریداران و ۹۷درصد فروشندگان این نماد حقیقی‌ها بودند.

برای مشاهده تصاویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

سفارس23خرداد

سبزوا23خرداد

ستران23خرداد