۰ نفر

انتظارات بورس از دولت سیزدهم

۲۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۶
کد خبر: 535477
انتظارات بورس از دولت سیزدهم

کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی وارد فاز جدیدی شده و شاهد برگزاری مناظره‌ها مابین نامزدهای انتخاباتی هستیم که در این میان به‌طور حتم بازار سرمایه به‌واسطه تاثیر مهمی که بر اقتصاد کشور دارد، ‌باید در صدر اولویت‌های اقتصادی کاندیدا باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، هرچند هنوز به‌طور جدی برنامه‌ای دقیق و راهکاری منظم از سوی این کاندیداها برای بازار سرمایه ارائه نشده، اما «بیمه‌کردن بورس»، «حل مشکل بورس در سه روز»، «ایجاد صندوق جبران ضرر مالباختگان بورس» و این قبیل شعارها از سوی نامزدهای انتخاباتی شنیده می‌شود.

با اینکه جایگاه خاص و ویژه بازار سرمایه و نقش مهم این بازار در اقتصاد کشور بر همگان آشکار است و اظهارنظر تمامی نامزدهای انتخاباتی درباره بورس را باید به فال‌نیک گرفت، اما باید دید که فعالان بازار سرمایه از رییس‌جمهور جدید چه خواسته‌ها و انتظاراتی دارند. در این راستا کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که بهتر است که رییس‌جمهور آینده به‌جای تمرکز بر مسائل کوتاه‌مدت بازار به یکسری امور ساختاری و ریشه‌ای بازار بپردازد تا اثرات مثبت آن برای بلندمدت نیز باقی بماند. این گروه تاکید دارند آنچه مهم است این است که هر تصمیمی در بعد کلان برای بازار سرمایه گرفته می‌شود، بتواند در بلندمدت به نفع این بازار باشد و از اقدامات دستوری، شتابزده و بدون کار کارشناسی پرهیز شود.  

در این راستا پیشنهاد طرح لوایح بازار پول و بازار سرمایه، انتخاب رییس سازمان از بین کارشناسان بازار، اصلاحات ساختاری اقتصادی و آزادسازی قیمتی، تعیین تکلیف سهام عدالت، استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای خصوصی‌سازی و عرضه اولیه استارت‌آپ‌ها از جمله مهم‌ترین انتظاراتی است که بورس‌بازان از رییس‌جمهور جدید دارند. البته در این میان تاکید دارند که برخی از ریسک‌ها و نااطمینانی‌های پیش‌روی دولت آینده که با بازار سرمایه ارتباط تنگاتنگی دارند، باید به آن توجه شود؛ برنامه حضور در کسب‌وکارهای بین‌المللی، واگرایی در سیاستگذاری بخش پولی و بانکی، قرار داشتن دولت در جایگاه سیاستگذاری بدون دخالت در بازار و افزایش نقدینگی از جمله مهم‌ترین ریسک‌های مطرح شده در این زمینه است.