۰ نفر

فرهاد دژپسند؛

ادعای تامین مالی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی دولت از بورس درست نیست

۱۸ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 534391
ادعای تامین مالی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی دولت از بورس درست نیست

فرهاد دژپسند گفت: تامین مالی ۳۰۰هزار میلیارد تومانی از بورس توسط دولت، درست نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ فرهاد دژپسند، در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات کاندیداهای ریاست‌جمهوری اظهار داشت: کاندیداهای ریاست جمهوری می‌توانند برای کسب اطلاعات درست اقتصادی با وزارت اقتصاد مشورت کنند. اینکه گفته می‌شود ۳۰۰هزار میلیارد تومان از جیب مردم برداشته شد، درست نیست و اثر خوبی ندارد.

وی تصریح کرد: اگرچه روزهای انتخابات بوده و صحبت‌ها نیز در این راستا است، اما باید توجه کرد که ممکن است آثار منفی نیز ایجاد شود. لذا بهتر است با بازار سرمایه به صورت حرفه‌ای، رفتار و از اظهار نظر غیرحرفه‌ای پرهیز شود. زیرا بازار سرمایه بازار رقابت سیاسی نیست. 

به گفته دژپسند، سرمایه فرار است و اظهارنظرهای غیرحرفه‌ای به آن آسیب می‌رساند. بازار سرمایه، از دو رکن بازار بدهی و بازار سهام تشکیل شده و نکته دیگر این است که ما در هر کدام از این بازارها، یک روش برای ورود و خروج نداریم و روش‌‌ها و ابزارها متعدد است. اینکه در چنین شرایط حساسی، هر جمله‌ای را تفسیر به رای کنیم و به بازار سرمایه آسیب برسانیم، مورد انتقاد من قرار گرفته است. هنوز افرادی که بازار سرمایه را شناخته‌اند، آمادگی ورود به بازار سرمایه دارند. اما حواشی نباید ایجاد شود. زیرا برخی از مطالب مطرح شده مانند عرضه اوراق دولت به بازار سرمایه آسیب می‌زند. 

وی با اشاره به تکلیف دولت در قانون بودجه درخصوص واگذاری ۹۵هزار میلیارد تومان گفت: طبیعتا وقتی می‌گویم که در قانون بودجه دولت مکلف شد که ۹۵ هزار میلیارد تومان از واگذاری‌ها انجام شود و این واگذاری‌ها را بخواهیم در بازار سرمایه انجام دهیم، نکته‌ای مثبت است. یعنی بازار سرمایه به درجه‌ای از بلوغ رسیده که می‌تواند مبنا قرار گیرد. اما قرار نیست همه واگذاری‌ها را به صورت شناوری و خرد انجام دهیم. زیرا شناوری و خرد ممکن است در این شرایط آسیب بزند و لذا تصمیم ما این است که روش‌ها را تنوع ببخشیم. ضمن اینکه با تحقق این هدف مانع شویم که بازار از طریق مازاد عرضه دچار مشکل شود. 

وزیر اقتصاد بیان کرد: در سال گذشته، ۶ برابر سال ۹۸ از محل فروش دارایی، درآمد داشتیم که بخشی از آن از طریق بورس عرضه شد. ما اجازه عرضه ۲۱۳هزار میلیارد تومان اوراق را داشتیم که ۱۳۲هزار میلیارد اوراق به فروش رفته است. البته نباید آن را در بازار سرمایه، رقیب سهام دانست. کسانی این اوراق را خریدند که به صورت قانونی مجاز به خرید سهام نبودند. عرضه اوراق یکی از منابع جدی بودجه ما بود.

دژپسند درخصوص اختلاف نظر میان وزارت اقتصاد و یکی از دستگاه‌ها در رابطه با قیمت‌گذاری اقلام بورس کالا گفت: اختلاف نظری میان وزات اقتصاد و یکی از دستگاه‌ها در رابطه با قیمت گذاری اقلام بورس کالا وجود داشت که دولت تصمیم گرفت مر قانون اجرا شود و هیچ‌گونه دخالتی در قیمت‌گذاری هر کالایی که در بورس کالا وجود دارد، صورت نگیرد. 

به گفته وی، مدتی است که راجع به بورس و بازار سرمایه کمتر صحبت می‌کنم. بازار سرمایه ملازمات خاص خود را دارد و یکی از دلایلی که کمتر ورود می‌یابم این است که نگران اظهارنظرهای غیرحرفه‌ای هستم.