۰ نفر

​چگونه برای موفقیت در بورس به اطلاعات با کیفیت دسترسی داشته و بهتر تصمیم گیری کنیم؟

۱۷ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۰۸
کد خبر: 534144
​چگونه برای موفقیت در بورس به اطلاعات با کیفیت دسترسی داشته و بهتر تصمیم گیری کنیم؟

در طول روز حجم زیادی از اطلاعات در بورس تولید می‌شود که برای موفقیت در معاملات باید آنها را تحلیل کرد. امّا تحلیل این حجم از اطلاعات کاری مشکل و زمانبر است. برای همین تکنولوژی‌های جدید به کمک سرمایه‌گذاران آمده‌اند تا در زمانی کوتاه بتوانند حجم زیادی از اطلاعات را تحلیل کنند. در ادامه برخی از این تکنولوژی‌ها بهمراه نمونه داخلی آنها معرفی شده‌اند.

برای اینکه بتوانیم در بازار بورس موفق باشیم باید به خوبی بازار و سهم‌های مختلف را تحلیل کنیم تا بتوانیم از میان گزینه‌هایی که داریم در زمان مناسب بهترین انتخاب را داشته باشیم.

امّا حجم اطلاعاتی که در دسترس ما است بسیار زیاد است. از اطلاعات صورت‌های مالی گرفته تا هزاران پیامی که در شبکه‌های اجتماعی برای تحلیل و معرفی سهم در طول روز تولید می‌شوند داده‌هایی هستند که برای تحلیل در اختیار داریم. قطعاً یک معامله‌گر نمی‌تواند این حجم از اطلاعات را به تنهایی تحلیل کند چون نیاز به زمان و تلاش بسیار زیادی است.

تکنولوژی‌های جدید به ما کمک می‌کنند تا بتوانیم برای تحلیل اطلاعات دقت بیشتری داشته و در عین‌حال زمان کمتری صرف کنیم. از فیلتر کردن اطلاعات مهمتر بورسی مطابق با نیازهای سرمایه‌گذار تا انجام تحلیل‌های اتوماتیک و معامله با استفاده از خروجی تحلیل‌ها کارهایی است که معامله‌گران می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی‌ها انجام دهند. در ادامه به برخی از این تکنولوژی‌ها و کاربردهایشان خواهیم پرداخت.

انتخاب سهم با هوش مصنوعی، تحلیل داده و الگوریتم‌های تحلیلی ابزارهایی فراتر از فیلترنویسی

اگر حتی مدت کوتاهی در بورس فعالیت داشته و اقدام به خرید و فروش کرده‌ باشید احتمالاً کم‌ و بیش با مفهوم فیلترنویسی آشنایید. در فیلترنویسی با توجه به اطلاعاتی که در دسترس است می‌توانیم سهم‌های مورد نظر خود را فیلتر کرده و بجای آنکه تعداد زیادی سهم را تحلیل کنیم، تعداد سهم‌ها را محدود کرده و مواردی را تحلیل می‌کنیم که برخی از ویژگی‌های مورد نظر ما را داشته‌اند. امّا در فیلترنویسی اطلاعاتی که به آنها دسترسی داریم محدود است. ضمناً در زمان استفاده از فیلترنویسی حتماً باید نگاهی هم به وضعیت کلی بازار و استراتژی معاملاتی خود داشته باشیم. زیرا معمولاً در بازار نزولی شانس موفقیت در خرید پایین‌تر است.

با استفاده از هوش مصنوعی، تحلیل داده و الگوریتم‌ها می‌توان حجم بسیار زیادی از اطلاعات را تحلیل و در نهایت به یک خروجی با کیفیت‌تر دست یافت. برای مثال فرض کنید که سهام وغدیر (هلدینگ غدیر) را در نظر گرفته‌ایم و می‌خواهیم در یک فرصت مناسب وارد این سهم شویم. آیا می‌توانیم قبل از ورود نسبت به رفتار حقوقی سهم اطمینان داشته و بدانیم که معاملات حقوقی بیشتر در جهت حمایت بوده یا در جهت کنترل قیمت است؟ با کمک هوش‌مصنوعی و تحلیل داده می‌توان رفتار حقوقی تمام سهم‌های بازار را بررسی کرد. الگوریتم‌ها به ما کمک می‌کنند تحلیل‌های عمیق‌تری داشته باشیم، در تصمیم‌گیری بهتر عمل کنیم و در نهایت بازدهی بیشتری کسب کنیم.

 شما می‌توانید با ثبت نام در سایت تلبورس الگوریتم‌هایی دسترسی داشته باشید که در تحلیل و تصمیم‌گیری بهتر برای خرید سهام به شما کمک می‌کنند.

تحلیل متن، از حذف اطلاعات کم اهمیت تا دسته بندی و سنجش مثبت یا منفی بودن متن

بازار بورس چیزی فراتر از معاملاتی است که روی تابلو رخ می‌دهد. تابلوی سهم نشان‌دهنده‌ی کشمکش‌ها، تحلیل‌ و انتخاب‌های هزاران بازیگر مختلف است که هر یک با توجه به چشم‌اندازی که از آینده داشته اقدام به خرید یا فروش کرده است. شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های مختلف از مهمترین منابعی است که در آن افراد تحلیل‌های خود را به اشتراک می‌گذراند. تعداد زیاد کانال‌ها و تحلیل‌هایی که در طول روز ارائه می‌شود موجب می‌شود که یافتن تحلیل‌ها و اخبار مربوط به یک موضوع یا سهم خاص کار دشواری باشد.

امّا با بکارگیری هوش مصنوعی و تحلیل متن می‌توان به سادگی به اطلاعات مورد نظر دسترسی داشت. فرض کنید شما می‌خواهید بدانید که چه پیام‌ها و اخباری در رابطه با تحلیل سهم  فولاد وجود دارد. نرم‌افزارهای پیشرفته و حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند تا به راحتی با جستجوی نماد یا موضوع مورد نظر، تمامی اخبار و تحلیل‌هایی که درباره‌ی فولاد تولید شده‌اند به شما نمایش داده شود.

با این وجود تکنولوژی‌های مرتبط با تحلیل متن از این هم فراتر رفته‌اند! ممکن است در باره‌ی سهم فولاد بیش از 100 پیام در روز داشته باشیم و اینجاست که باز مسئله زمان مطرح می‌شود. هوش‌مصنوعی به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم که چه تعداد از این پیام‌ها مثبت، منفی یا خنثی بوده‌اند. بنابراین با تغییر لحن و نوع تحلیل‎ها می‌توانیم متوجه شویم که برای هر سهم در حال حاضر لحن پیام‌ها چگونه است و در گذشته لحن پیام‌های چگونه تغییر کرده است. با این کار در حقیقیت بجای خواندن تعداد زیادی از پیام‌هایی که در طول ماه‌ها تولید شده‌اند می‌توانیم با نگاه به یک نمودار ساده از وضعیت سهم در شبکه‌های اجتماعی و دیدگاه افراد نسبت به آن اطلاع پیدا کنیم.

نوع نمایش اطلاعات با اهمیت‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

2

در گذشته که آمار و اطلاعات کمتری وجود داشت نمایش داده‎ها کار ساده‎ای بود و به همین دلیل کمتر به نوع نمایش اطلاعات اهمیت داده می‌شد. به مرور زمان و با رشد حجم داده‌ها و تنوع آنها انتخاب اطلاعات مهم، ترکیب و نمایش نمایش اصولی این اطلاعات تبدیل به کاری تخصصی شده. برای مثال تابلوخوانی، بازارخوانی و در کل تحلیل اطلاعات بازار از جمله کارهایی است که یک تحلیل‌گر ممکن است بصورت روزانه انجام دهد. امّا اگر اطلاعات مهم و مرتبط را در کنار هم نگذاریم و یا محاسبات‌مان را با استفاده از اطلاعاتی انجام دهیم که بصورت اصولی نمایش داده نشده، در تحلیل‌هایمان دچار خطا می‌شویم. لذا از سرویس‌هایی استفاده کنید که در نمایش اطلاعات به محاسبات و ارتباطات دقت کرده و داده را به صورت اصولی نمایش می‌هند.

3