۰ نفر

دژپسند دستور داد؛

پرداخت ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت تا پایان تیر

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۹:۰۷
کد خبر: 532869
پرداخت ۵۰ درصد دوم سود سهام عدالت تا پایان تیر

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان تیر و قبل از عید قربان 50درصددوم سود سهام عدالت را پرداخت کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین ، فرهاد دژپسند امروز در حاشیه راه‌اندازی دو سامانه الکترونیکی در وزارت اقتصاد در جمع خبرنگاران در مورد سخنان برخی کاندیداهای ریاست جمهوری درباره درآمد مالیاتی اظهار داشت: سؤال مهم سهم جایگاه مالیات در بودجه دولت است که برخی اظهارنظرهایی صورت می‌گیرد که از دقت لازم برخوردار نیست و باید مقایسه شود؛ وقتی گفته می‌شود نسبت مالیات به بودجه مراد کدام بودجه است؟ آیا به نسبت به بودجه کل کشور یا بودجه عمومی دولت یا منابع دولت به شمار می‌رود.

وی افزود: سال گذشته هزینه دولت 571 هزار میلیارد  تومان بود در حالیکه درآمد مالیات 192 هزار میلیارد تومان محقق شد. امسال هزینه دولت به 1200 هزار میلیارد  تومان رسیده است آیا قرار است درآمد مالیاتی هم به این نسبت 2.1 برابر شود که در آن صورت فشار زیادی به مالیات‌ دهندگان وارد می‌شود. بنابراین تعریف نسبت مالیات به بودجه باید شفاف‌سازی شود. چون مخرج کسر که هزینه‌های دولت است از 571 هزار میلیارد تومان به 1200 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است در حالی که درآمد مالیاتی از 191 هزار میلیارد تومان به 497 هزار میلیارد تومان می‌رسد که 33 درصد رشد می‌کند. اگر قرار بود مطابق افزایش هزینه دولت رشد کند مالیات امسال باید 109 درصد رشد می‌کرد و کسی که ادعای آشنایی با ادبیات اقتصاد می‌کند می‌داند که نمی‌توان مالیات را یک ساله 109 درصد رشد داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مالیات در شرایط بیماری کرونا و رکود واحدهای صنعتی قابل افزایش نیست حتی اتاق اصناف می‌خواهد مالیات برخی از اصناف تعطیل شده را معاف کند، صنعت گردشگری در ایام کرونا واقعاً مشکل پیدا کرد آیا در این شرایط می‌توان گفت درآمد مالیات باید 109درصد رشد کند؟

دژپسند عنوان کرد: درآمد مالیاتی در سال 97 به 107 هزار میلیارد تومان رسید که 23 درصد از این درآمد مربوط به اسفندماه بود چون ماه‌های آخر سال طرحی اجرا شد و این رقم محقق شد اما درآمد مالیات در سال 98 به 141 هزار میلیارد تومان رسید. در سال 99 این رقم به 193 هزار میلیارد تومان افزایش یافت و این جهش مالیاتی در واقع مشهود است که حاصل اصلاح ساختار بودجه و تغییر پایه‌های مالیاتی بود. اما قرار نیست همه افزایش هزینه دولت را با مالیات تأمین کنیم. البته باید بودجه مبتنی بر مالیات باشد.

* مالیات بر خانه‌های خالی مالیات درآمدی نیست

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر مالیات خودروهای لوکس گفت: این مسئله در قانون بودجه دیده شده که از خودروهای لوکس مالیات گرفته شود اما مالیات بر عایدی سرمایه کلیات آن در مجلس تصویب شده و باید شور دوم آن در کمیسیون تخصصی بررسی و تصویب شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی این را هم اشاره کرد که مالیات بر خانه‌های خالی برای این است که صاحبان این خانه‌ها تشویق به اجاره و یا فروش خانه‌های خود بکنند و هدف تأمین بودجه نیست بلکه برای این است که عرضه مسکن بیشتر شود و ما منتظریم در چهار ماه اول سال عرضه مسکن صورت گیرد و سامانه شناسایی خانه‌های خالی در وزارت راه و شهرسازی طراحی شده  است و قرار است تا چهار ماه اول سال ببینند چه میزان از خانه‌های خالی برای مصرف عرضه می‌شود.

دژپسند در پاسخ به سؤالی درباره زمان واریز 50 درصد دوم سود سهام عدالت گفت: ما منتظریم شرکت‌های سرمایه‌پذیر اطلاعات خود را ارائه کنند و هم این سودها سریع‌تر به سهامداران عدالت برسد و از طرفی شرکت‌ها دچار فشار نشوند. گزارش‌هایی گرفته‌ایم تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده این سودها کامل شود.

وی افزود: مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر عدالت برگزار شده 50 درصد از ا ین سودها را قبل از سال جدید پرداخت کردیم قرار شد 50 درصد دیگر هم در تیرماه بدهیم البته اینها گزاره‌های اگر محقق شود آنگاه پرداخت می‌شود اما تلاش می‌کنیم قبل از عید قربان (30 تیر) سود سهام عدالت مرحله دوم را هم بدهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه زمانی 40درصد باقیمانده سهام عدالت آزاد می‌شود، عنوان کرد: بستگی به شرایط بازار دارد باید شرکت‌های استانی وارد بورس شوند و بعد در شورای عالی بورس برای آزادسازی 40 درصد باقیمانده سهام عدالت تصمیم‌گیری شود.

* کاندیداهای ریاست جمهوری به توقعات دامن نزنند

دژپسند  همچنین در مورد حمایت هفت بندی از بازار سرمایه گفت: خوشبختانه در جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا پیشنهادات سازمان بورس مورد تصویب قرار گرفت و ما منتظریم این مصوبات توسط مقام معظم رهبری تصویب و ابلاغ شود بنابراین مراحل اداری ابلاغ طی می‌شود و به زودی این مصوبات برای اجرا ابلاغ می‌شود.

وی در مورد وعده‌هایی که کاندیداهای ریاست جمهوری در مورد اقتصاد می‌دهند، اظهار داشت: برنامه کلی اینگونه نیست که آنچه کاندیداها راجع‌به اقتصاد حرف می‌زنند ما نقد کنیم بلکه مردم داوری و انتخاب کنند اما اگر در برخی فرمایشات نسبت نادرستی بدهند روابط عمومی وزارت اقتصاد پاسخ می‌دهد. البته امروز جامعه ما هوشمند است و اظهارنظرهایی که در مورد اقتصاد و بازار سرمایه‌ می‌شود مورد صحت‌سنجی مردم قرار می‌گیرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی این نکته را هم گفت: به کاندیداهای ریاست جمهوری توصیه می‌شود به توقعات دامن نزنند و فضای سرمایه‌گذاری در کشور دچار تنش نشود.

دژپسند همچنین در مورد زمان جبران زیان پالایشی یکم خاطرنشان کرد: این هم یکی از موارد هفت گانه مصوبه شورای هماهنگی سران بود که منتظریم ابلاغ شود و بعد از آن جبران خواهد شد.