۰ نفر

خداحافظی با قیمت گذاری دستوری؛

سیمان با رقابت ۱۹درصدی در بورس کالا معامله شد

۹ خرداد ۱۴۰۰، ۱۴:۳۱
کد خبر: 532145
سیمان با رقابت ۱۹درصدی در بورس کالا معامله شد

سرانجام پس از مدت ها انتظار، عرضه گسترده سیمان در بورس کالا انجام و در پایان ۲۱ هزار و ۱۰۰ تن از این محصول معامله شد؛ نکته جالب توجه در عرضه های امروز رقابت ۱۹ درصدی خریداران سیمان صوفیان در تالار بود.

به گزارش اقتصادآنلاین، تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران امروز میزبان عرضه گسترده سیمانی ها بود تا بعد از مدت ها این صنعت از نظام قیمت گذاری دستوری رهایی یابد. 

این اتفاق در حالی رقم خورد که با تقاضای معامله گران در مجموع ۲۱ هزار و ۱۰۰ تن سیمان برای نخستین روز انجام معاملات این محصول در بورس کالا دادوستد شد.

برای ۸۳ هزار و ۲۰۰ تن سیمان عرضه شده در بورس کالا که ۲ هزار تن سیمان سفید، ۵ هزار تن سیمان تیپ ۵ و ۷۶ هزار و ۲۰۰ تن سیمان تیپ ۲  بود ۲۹ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت ۲۱ هزار و ۱۰۰ تن مورد معامله قرار گرفت.

بیشتر معاملات در همان نرخ پایه بسته شد اما در عرضه سیمان صوفیان به واسطه رقابت ایجاد شده قیمت ۱۹ درصدی بالاتر از قیمت پایه گردید.

جزییات معاملات

سیمان فارس نو در معاملات امروز توانست ۴ هزار تن سیمان تیپ دو خود را در قالب دو محموله ۲۵۰۰ تنی و ۱۵۰۰ تنی و به ترتیب در قیمت پایه ۳۰۹۵ ریال و ۴۷۹۴ ریال به ازای هر کیلوگرم بفروشد.

سیمان سیمان غرب نیز یک هزار تن سیمان تیپ ۲ خود را ۳۰۹۵ ریال به ازای هر کیلوگرم فروخته است.

سیمان ساوه هم در مجموع ۳۵۰۰ تن سیمان تیپ ۲ فروخته که ۳ هزار تن آن در نرخ ۳۰۹۵ ریال و ۵۰۰ تن دیگر در قیمت ۴۷۹۴ ریال به فروش رسیده است.

در این روز سیمان خزر نیز ۶۰۰ تن سیمان تیپ ۲ فروخت.

شرکت سیمان آبیک هم در مجموع ۲ هزار تن سیمان تیپ ۲ فروخت که شامل دو محموله هزار تنی بوده و قیمت ۳۰۹۵ ریال و ۴۷۹۴ ریال را به ثبت رسانده است.

سیمان صوفیان ۶۱۰۰ تن سیمان تیپ۲ خود را ۳۰۹۵ ریال فروخت اما به دلیل تقاضای ایجاد شده ۳ هزار تن از این محموله را ۵۷۱۳ ریال که ۱۹ درصد بالاتر از قیمت پایه است فروخته است. این شرکت ۹۰۰ تن سیمان را نیز در سیستم معاملات مچینگ به فروش رسانده است.