۰ نفر

یک کارشناس بازار سرمایه تحلیل کرد؛

چرا مصوبات بورسی بر شرایط بازار اثری ندارد؟

۶ خرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۲۱
کد خبر: 531376
چرا مصوبات بورسی بر شرایط بازار اثری ندارد؟

کاهش اعتماد و ترس سهامداران از ورود سرمایه‌های‌شان به بازار سرمایه از دغدغه‌های مهم این روزهای بورسی‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، اواسط اردیبهشت ماه بود که ۷ پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب سران قوا رسید که براساس یکی از پیشنهادات سازمان بورس مقرر شد ۸۰درصد از مالیات نقل و انتقال سهام در سال ۱۴۰۰ به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود ضمن آنکه با انتشار ۲۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه با تضمین دولت جمهوری اسلامی ایران موافقت شد.

همچنین در جلسه سران قوا مقرر شد شرکت‌هایی که از سهام خود یا شرکت‌های زیر‌مجموعه‌شان حمایت کنند مالیات بر درآمد آنها در سال جاری امهال و به سال بعد موکول شود و شرکت‌هایی که سود تقسیم نشده سال ۱۴۰۰ آنها به حساب سرمایه منتقل می‌شود، مشمول مالیات با نرخ صفر شوند.

چه میزان اجرای این مصوبات اعتماد را به بورس برمی‌گرداند؟

پس از آن برخی کارشناسان بورسی اعلام کردند؛ در صورت اجرای مصوبات سران قوا اعتمادها به بازار بازمی‌گردد و این مصوبات می‌تواند به‌ طور قطع دارای اثر مثبت در بازار باشد اما نه در کوتاه‌مدت و عمدتا باید به این مصوبات با دید میان‌مدت و بلندمدت نگریست تا برای بازار مثبت ارزیابی شوند اما با ورود نقدینگی به بازار می‌توان معاملات خوبی را در این بازار شاهد بود. حسن ایزدی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است؛ هر چه به انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک‌تر می‌شویم ابهامات بازار هم بیشتر می‌شود اینکه آینده تیم اجرایی مملکت چه خواهد شد؟ و این افراد چه تصمیماتی درخصوص بازار سرمایه خواهند داشت ازجمله مسائلی است که این روزها بر این بازار سایه انداخته است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه طی ماه‌های گذشته اصلاحاتی در بازار سرمایه صورت گرفته است و منابعی هم به این بازار تزریق شده اما هنوز هم این منابع پاسخگوی بازار نیست و روند شاخص‌ها سیری نزولی به خود گرفته است. این کارشناس حوزه بورس با بیان اینکه تصمیمات سیاستگذاران موجب تخریب بازار شده است، گفت: تمام بازار‌های مالی از درون خود را اصلاح می‌کنند و هیچ عامل خارجی نمی‌تواند بازار را سروسامان بدهد.

کاندیدایی با شعار بورسی

او ادامه داد: یکی از کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری معضل بورس را قابل حل عنوان کرده و گفته است سه روزه می‌شود مشکل حاد بازار سرمایه را حل کرد و تنها به یک دستور حکومتی از رییس‌جمهور نیاز دارد.

ایزدی با ابراز تاسف از عدم برنامه کاندیداها برای بازارهای مختلف از جمله بورس تصریح کرد: اینکه برخی کاندیداها تنها به کلی‌گویی بسنده می‌کنند درست نیست چرا این افراد برنامه دقیقی برای مسائل مختلف اقتصادی جامعه از جمله بورس ندارند و اگر هم برنامه‌ای دارند لااقل پس از انتخابات شهامت اجرای آن برنامه را داشته باشند. او ادامه داد: در این مدت تنها چند روز شاهد رشد شاخص‌ها بودیم که دلیل آن هم ریزش قیمت دلار و برگشت مجدد آن بود که موجب شد بازار به این نتیجه برسد که قیمت دلار بیش از ۲۰ هزار تومان خواهد بود و در بحث انتخابات نیز با توجه به خبر‌های منتشر شده تا حدودی وضعیت مشخص شد و این عوامل روی شاخص اثر گذاشت.

ترس و بی‌اعتمادی منجر به فرار سرمایه از بورس  شد

او تصریح کرد: این روزها بازار سرمایه دچار ترس و بی‌اعتمادی شده و فرار سرمایه از بازار مشهود است و برگشت بازار مشروط به ورود نقدینگی هوشمند است و محدوده یک میلیون واحدی می‌تواند محدوده جذابی برای ورود نقدینگی هوشمند باشد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابهامات اقتصادی بسیار زیاد است، تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی اعتقاد من این است که حتی ممکن است شاخص بورس به زیر یک میلیون واحد هم سقوط کند و باید گفت طی این مدت تمایلی وجود نداشت تا بازار متعادل شود و تا زمانی که اراده بر این باشد که بازار متعادل نشود به هیچ عنوان نمی‌توان نظر دقیقی درباره آینده بازار و میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این بازار داد.

برنامه‌ریزی‌ها شفاف و بلندمدت نیست

ایزدی درخصوص مصوباتی که تاکنون ابلاغ شده و موثر واقع نشده نیز گفت: این مصوباتی که اخیرا اعلام شدند اغلب قوانین را به حالت قبل برگرداندند و برنامه خاصی اجرا نشد این در حالی است که بازار سرمایه نیازمند برنامه‌ریزی شفاف و بلندمدت است و دلایل و مستندات هر تصمیم جدید از سوی مسوولان باید به اطلاع فعالان بازار سرمایه برسد. حال ‌آنکه در تصمیماتی که در یک سال اخیر اتخاذ شده، دلیل منطقی برای تصمیمات و تغییر مقررات ارایه نشده است. ایزدی گفت: با وجود تغییر دامنه نوسان از منفی 3 و مثبت 6 به مثبت و منفی 5 درصد و نیز بحث کاهش حجم مبنا همچنان شاهد وجود صف‌های فروش هستیم که در این بازار ایجاد می‌شود و همچنان عرضه‌های انجام شده در بازار با خریداری همراه نیست.

او خاطرنشان کرد: برخی از زیان‌دیدگان بورسی با تبلیغات مختلف بیت‌کوین و غیره امروز وارد بازار رمزارز شده‌اند و بخشی دیگر با توجه به کاهش نرخ دلار وارد این بازار شده‌اند تا دلار را با نرخ پایین‌تر خریداری کنند و چشم‌انداز بورس این روزها روشن نیست. براساس این گزارش، بورس تهران در چند ماه گذشته ریزش سنگینی را تجربه کرده و بسیاری از سهامداران زیان‌دیده، دیگر امیدی به این بازار ندارند و از ترس ریزش‌های بیشتر و از دست دادن کانال یک‌ میلیون واحدی و حتی پایین‌تر به دنبال فرصتی برای خروج از این بازار هستند. به اعتقاد کارشناسان این حوزه تعیین نتیجه برجام و انتخابات ریاست ‌جمهوری دو عامل موثر در سرنوشت سهامداران خواهد بود.

شاخص کل بورس تهران در انتهای معاملات روز چهارشنبه ۵ خرداد ۱۴۰۰ با رشد ۳۹۱۵ واحدی به یک میلیون و ۱۰۹ هزار و ۳۷۰ واحد رسید، همچنین شاخص کل هم‌وزن نیز ۲۹۸ واحد رشد کرد و به ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد رسید.