در بورس امروز ۱۶۴میلیارد تومان دارا یکم و ۲۷۲میلیارد تومان پالایشی یکم خرید و فروش شد، معاملات صندوق‌های قابل معامله به هزار و ۶۹۲ میلیارد تومان رسید و مازاد سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی در این صندوق‌ها ۵۴میلیارد تومان بود.

اقتصاد آنلاین امیر مهدی زاده؛ بیشترین ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در روز جاری به صندوق با درآمد ثابت کیان (کیان) با ارزش ۵۴۷میلیارد تومان تعلق داشت و بعد از آن صندوق پالایشی یکم (پالایش) بود که دومین صندوق پرمعامله لقب گرفت. صندوق واسطه‌گری مالی یکم (دارا یکم) نیز در جایگاه سوم معاملات صندوق‌های ETF قرار گرفت.

حقیقی‌ها معادل ۲۰میلیارد تومان واحدهای صندوق امین یکم فردا (امین یکم) را از حقوقی‌ها خریدند (۲۸درصد از معاملات صندوق) و اشخاص حقوقی نیز بخشی از مالکیت صندوق افرا نماد پایدار (افران) را به ارزش ۱۹میلیارد تومان به نفع خود تصاحب کردند (۶۴درصد معاملات).

دارندگان صندوق سرمایه گذاری در سهام توسعه اندوخته آینده (اطلس) رشد یک درصدی دارایی خود را به چشم دیدند و از طرف دیگر مالکان صندوق آوای معیار (آوا) با زیان ۱.۳درصدی در یک روز مواجه شدند. هیجانات امروز همچنین باعث شد که بیشترین نوسان قیمت (۱۱.۳درصد) در رابطه با صندوق سپهر خبرگان نفت (سخند) در تابلو معاملات نقش ببندد.

دو صندوق واسطه‌گری مالی و پالایشی یکم روی هم ۴۳۶میلیارد تومان معامله شدند یعنی ۲۶درصد از خرید و فروش‌های صندوق‌های قابل معامله به این دو صندوق دولتی اختصاص داشت.

از سویی دیگر جمع معاملات صندوق‌های طلایی به حدود هزار و ۷۰۰میلیون تومان رسید. همچنین بیشترین رشد قیمت (۲.۴درصد) این گروه به صندوق پشتوانه طلای کیان (گوهر) اختصاص یافت.

کل ارزش معاملات صندوق‌های معامله‌پذیر در نهایت به رقم هزار و ۶۹۲میلیارد تومان رسید و ورود پول حقیقی ۵۴میلیارد تومان شد، این در حالی است که گردش امروز بازار سهام در حدود دو هزار و ۱۵۰میلیارد تومان و مقدار خروج پول حقیقی ۲۲۰میلیارد تومان بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید

تحرکات صندوق‌ها 1400.03.05

صندوقهای قابل معامله 1400.03.05