۰ نفر

نگاه‌ها به ورود بورس به عرصه انتخابات

۵ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۴۶
کد خبر: 530929
نگاه‌ها به ورود بورس به عرصه انتخابات

با وجود سبزپوشی بورس طی معاملات روز گذشته، هشتگ بورس تبدیل به یکی از هشتگ‌های ترند در شبکه‌اجتماعی توییتر و حتی اینستاگرام نشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ شاید اگر در روزی عادی بورس لباس سبز خود را بعد از مدت‌ها بر تن می‌کرد این اتفاق می‌افتاد و بورس یکی از هشتگ‌های ترند در ایران می‌شد اما دیروز تمام هشتگ‌هایی که ترند شده بود مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری بود.

نگاه کاربران به توقف ریزش شاخص

دومینوی ریزش شاخص بورس، دیروز متوقف شد. این توقف که همزمان با اعلام کاندیداهای تایید صلاحیت‌شده انتخابات ریاست‌جمهوری شد، باعث شروع حدس و گمان‌هایی از واکنش بازار به کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شد. یکی از نکاتی که در گروه‌های تلگرامی بر سر آن صحبت می‌شد و فعالان گروه درباره آن نظر می‌دادند این بود که بورس که تا به امروز به اخبار مثبت یا منفی مذاکرات برجام واکنشی نشان نداده بود و راه ریزش را در پی گرفته بود حالا با مشخص شدن کاندیداهای انتخابات از ادامه دادن مسیر ریزش چشم‌پوشی کرده است.

این دسته از افراد نسبت به چنین توقفی خوش‌بین نبودند و در نوشته‌ها و اظهارنظرهایشان آن را موقت می‌خواندند. حتی برخی افراد چنین تغییر جهتی در شاخص بورس را به مهندسی افکار عمومی گره می‌زدند و این طور اظهارنظر می‌کردند که توقف ریزش شاخص بورس، نمایشی یا حباب است.

حالا در چنین فضایی فعالان اقتصادی و فعالان حوزه بورس مانند سیاسیون بی‌پرده و با انتقادهای تند و تیز نسبت به این موضوع واکنش نشان نمی‌دادند. آنها اما از این جهت به این موضوع ورود کردند که همه چیز مشهود است که بورس اسیر سیاست شده است. این افراد که در طول سال گذشته بارها و بارها بیان کرده بودند که بورس نباید اسیر دست سیاسیون و جناح‌های سیاسی شود، حالا به این موضوع می‌پرداختند که با سبزپوش شدن بورس آن هم بعد از اعلام کاندیداهای انتخابات برای همه مشخص شد که بورس ابزاری برای قدرت‌نمایی جناح‌های سیاسی شده است.

یکی دیگر از نکات قابل‌توجه که دیروز اتفاق افتاد، توییت شاهین چراغی چند ساعت بعد از اعلام اسامی کاندیداهای تایید شده انتخابات ریاست‌جمهوری بود. چراغی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «با کاهش تنش‌های بین‌المللی، کشور و بازارسرمایه به آرامش و عقلانیت نیاز دارد. ریاست محترم قوه‌قضاییه، همواره حامی کامل بازار سرمایه بوده است، تعامل با سایر قوا و حمایت از حقوق قانونی سهامداران حقیقی در بازار سرمایه قطعا مورد توجه ویژه ایشان خواهدبود. آنچه امروز می‌خواهیم ‌توجه ویژه به بورس است.» این نوشته از این جهت مورد توجه کاربران توییتر قرار گرفت که آنها به چراغی خرده گرفتند که چرا برای کاندیدای خاصی در حال تبلیغ است.

عده‌ای دیگر هم توییت او را نشان از آنچه آنها آلوده شدن فضای بورس با سیاست معرفی می‌کردند، می‌دانستند. عده‌ای دیگر از کاربران هم که پیگیر اخبار بوده‌اند، از شاهین چراغی این سوال را می‌پرسیدند که اگر شخصی که او در نوشته‌اش به آن اشاره کرده‌ است، حامی بورس بوده، چرا از رسیدگی به لیست متخلفان بورسی که نایب رییس مجلس به قوه‌قضاییه ارسال کرده، تا به حال خبری نشده است! در کل فضای توییتر فارسی در این بخش پر از تنش و جر و بحث‌های به شدت انتقادی بود.

نگاه کاربران به شانه خالی کردن دولت از بار مسوولیت

صحبت‌های علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود مبنی بر اینکه «متاسفانه عده‌ای از هموطنان صرفا در مقطع اوج‌گیری بورس وارد این بازار شدند و امروز مساله ما حمایت از این افراد است. به‌رغم اینکه نقش دولت‌ها در همه کشورها در بازار سرمایه نقش ضامن نیست و نقش حامی‌گری دارد» یکی از سوژه‌های کاربران توییتر و اینستاگرام بود. در بررسی این سوژه کاربران به دو دسته تقسیم می‌شدند. گروه اول افرادی بودند که در نوشته‌ها و اظهارنظرهایشان از دولت و عملکرد آن انتقاد می‌کردند.

این افراد معتقد بودند دولت در حال شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت دعوت مردم به سرمایه‌گذاری در بورس است. به اعتقاد این افراد اگر در گذشته بیان می‌شد که مردم همه چیز را به بورس بسپارند یا گفته می‌شد که دولت از بورس حمایت می‌کند اما حالا مسوولان با این صحبت در حال تغییر موضع هستند و می‌خواهند مردمی را که سرمایه‌هایشان را با اتکا به صحبت‌های مسوولان کشور وارد بورس کردند مقصر جلوه دهند.

آنها با اتکا به خبرها و ماجراهای گذشته یا حال حاضر مثل قطعی برق، کمبود کالاهای عمومی و... که در تمام آنها مسوولی بوده که بیان کرده است مردم مقصر هستند، در نوشته‌هایشان این‌طور نتیجه‌گیری می‌کردند که تمام اتفاق‌ها در ایران ریشه در مقصر بودن مردم کشور دارد. برخی از افراد هم به این موضوع اشاره می‌کردند که دولت با اتخاذ چنین نظری درصدد است توپ را به زمین دولت آینده بیندازد. اما گروه دوم در مقابل این گروه قرار می‌گرفتند. این افراد در نوشته‌های خود این‌طور ادعا می‌کردند که اگر دعوت دولت به سرمایه‌گذاری در بورس نبود، بازهم مردم سرمایه‌هایشان را به بورس می‌آوردند.

به اعتقاد این افراد صرفا اعتماد مردم به دولت نبوده است که آنها به حوزه بورس پا گذاشته‌اند و کسب منفعت شخصی اصلی‌ترین عامل سرمایه‌گذاری و ورود به حوزه بورس از سوی افرادی بوده است که دانش و اطلاع لازم را از بورس نداشته‌اند.