۰ نفر

معاون اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان؛

حضور شرکت‌ های کالا محور در بورس کالا بر اعتماد سهامدارانشان می‌ افزاید

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 530700
حضور شرکت‌ های کالا محور در بورس کالا بر اعتماد سهامدارانشان می‌ افزاید

بهرنگ بنایی گفت: «طبیعی است که سهامداران تمایل بیشتری برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی را داشته باشند که معاملات آنها در بسترهای شفاف مانند بورس کالا انجام می‌شود تا اینکه بخواهند در شرکتی سرمایه‌گذاری کنند که ندانند محصولاتش را به کجا می‌فروشد و فعالیت‌های خود را در چه فضایی انجام می‌دهد.»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از سنا، معاون اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان، با مثبت قلمداد کردن افزایش ورود محصولات شرکت‌های کالایی مانند شرکت‌های حوزه معدن به بورس کالا، بیان کرد: شفاف سازی که در پی این روند اتفاق می افتد، تقریبا همه فعالان این حوزه را خوشحال می‌کند، زیرا در چنین شرایطی فعالیت ها در فضایی تاریک و کورکورانه انجام نمی شود. امیدوارم ورود شرکت‌های کالا محور به بورس کالا مستمر و ادامه دار باشد و در این مسیر از حمایت حاکمیت، دولت و نهادهای بالادستی نیز بی‌بهره نباشیم.

بهرنگ بنایی اضافه کرد: در ورود محصولات به بورس کالا، این بازار است که براساس تقاضا و رقابتی که ایجاد می‌شود، قیمت واقعی محصولات را کشف می کند. به طور مثال، در عرضه اخیر آهن اسفنجی، رقابت خوبی شکل گرفت به طوریکه قیمت کشف شده خیلی بالاتر از قیمت موجود در بازار آزاد رقم خورد. در نظر داشته باشید که این اتفاق در خصوص شمش فولاد و مقاطع هم رخ داده است.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: همانطور که در بالا اشاره شد، در استمرار ورود کالا ها به بورس کالا، بعد از مدتی زنجیره فولاد، قیمت تعادلی هر کدام از محصولات را فارغ از ضرایب و دستورات موجود، پیدا کرده و به کشف قیمت واقعی می پردازد.

وی تاکید کرد: در نظر داشته باشید با ورود شرکت‌ها به بورس کالا، با توجه به کشف نرخی که انجام می شود سهامداران می‌توانند EPS سهام خود را پیش‌بینی کنند؛ همچنین اگر کسی بخواهد به طور مثال در زنجیره طرح های فولادی قصد فعالیت داشته باشد، برای اطلاع از قیمت دقیق کالا ها می تواند از بورس کالا به عنوان مرجعی مورد اعتماد و موثق بهره ببرند. براین اساس، کارشناسان برای تهیه و بررسی طرح های خود می توانند با مراجعه به سایت‌های رسمی بورسی می تواند برای آینده طرح خود به پیش بینی بپردازد یا روند گذشته شرکت و سهام مورد نظر را مورد بررسی قرار دهد.

معاون اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به شرکت‌های بزرگ صنعتی _معدنی توصیه کرد که با حمایت از یکدیگر به تقویت این حوزه بپردازند و افزود: به نظر من این شرکت‌ها در بورس کالا از یکدیگر خرید کنند و در همین بازار به یکدیگر محصولات خود را بفروشند تا در این بازار شاهد فضای رقابتی بهتری باشیم. درست است که بورس کالا رینگی برای رقابت به منظور کشف قیمت است، ولی برای کمک به شفاف‌سازی بیشتر برای محصولات، بهتر است که معاملات نیز در بستر همین بازار انجام شود.