۰ نفر

ابهام دورنمای ارزی، انتظارات منفی را تعدیل کرد

۴ خرداد ۱۴۰۰، ۷:۰۲
کد خبر: 530610
ابهام دورنمای ارزی، انتظارات منفی را تعدیل کرد

بازار ابزارهای طلایی بورس کالا در معاملات روز گذشته خود با کم کردن فاصله دو نرخ پایانی و قیمت NAV ابطال صندوق‌های طلا، به تعدیل انتظارات تورمی منفی پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ به طوری که متوسط انتظارات به‌دست آمده از این بازار به گونه‌ای منفی شد که نسبت به معاملات اخیر آن کمتر شده و به رقم منفی ۳۰/ ۱ درصد رسیده است. اگرچه هنوز هم ذهنیت اهالی این بازار برای نرخ‌های آینده نزدیک، دورنمای منفی را ترسیم می‌کند به نظر می‌رسد که نوسانات رخ داده در بازار آزاد ارز، علت اصلی تعدیل این انتظارات به شمار ‌رود.

هنوز هم از نتیجه مذاکرات برجام خبرهای قطعی مخابره نمی‌شود. از این رو کوچک‌ترین تغییر در بهای ارز آزاد به سرعت به سایر بازارها سرایت کرده و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این روزها که قیمت‌ها در اوج خود نوسان می‌کنند، کشش‌پذیری معامله‌گران بازارهای کالایی در کنار اهالی بازار ارز و سکه بسیار افزایش یافته است که ثمره آن جهت‌گیری متفاوت و سریع معاملات است.

همان‌طور که در روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، این رخداد به ثبت رسید و به رغم آنکه از ابتدای سال جاری تاکنون، متوسط انتظارات تورمی که از معاملات صندوق‌های طلایی بورس کالا مخابره می‌شد، به میزان منفی ۳۵/ ۲ درصد بود، اما برای معاملات روز گذشته به میزان یک درصد تعدیل شده است. البته هنوز هم نرخ پایانی واحدهای صندوق قابل معامله در بورس کالا پایین‌تر از نرخ ابطال آن نوسان می‌کند و این موضوع همچون تاییدی است به تداوم ذهنیت منفی اهالی این بازار که به دنبال رشد محدود نرخ ارز در بازار آزاد تا حدی از آن کاسته شده است.

  تخلیه حباب قیمت گواهی سپرده

همچنین فاصله دو نرخ گواهی سپرده سکه طلا از قیمت بازار فیزیکی نیز بسیار کاهش داشته است. تا جایی که به نزدیکی صفر متمایل شده است. این به معنی تخلیه حباب قیمتی در بازار گواهی سپرده سکه طلا است که برای مدت زیادی با حباب منفی مورد دادوستد قرار می‌گرفت و در معاملات دیروز متعادل شد. اونس طلا نیز به عنوان دیگر اهرم اصلی تعیین قیمت این بازار، با نوسان محدود نرخ همراه شده است و به رغم آنکه نوسان‌های محدود افزایشی را تجربه می‌کند، در کوتاه مدت محرک قدرتمندی برای رشد بهای هر اونس طلا به مرزی بالاتر از ۱۹۰۰ دلار در بازارهای جهانی دیده نمی‌شود و معاملات آن از ابتدای خرداد در نرخ ۱۸۸۱ دلار به ازای هر اونس به ثبت رسیده است. 

در حال حاضر اگر بخواهیم مبتنی بر انتظارات به‌دست آمده از معاملات ابزارهای طلایی بورس کالا به پیش‌بینی بهای ارز در کوتاه‌مدت بپردازیم، آنچه که خودنمایی می‌کند، افت نرخ ارز در بازار آزاد به قیمت‌هایی کمتر از ۲۳ هزار تومان است. چرا که هنوز هم چشم‌اندازهای کاهش نرخ از دادوستدهای این بازارها مخابره می‌شود و به رغم افت و خیزهای مکرر، میل به کاهش قیمت برجسته است. این فرضیه تا زمانی معتبر خواهد بود که خبرهای قطعی‌تری از نتیجه مذاکرات و حتی انتخابات آینده کشور مخابره شود و دورنمای روشن‌تری برای شاخص‌های کلان اقتصادی ترسیم شود.