۰ نفر

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد؛

ورود جدی مجلس به تخلفات انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت / برخی از طریق دفاتر استانی به دنبال تسلط بر نهادهای اقتصادی هستند

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۹:۴۱
کد خبر: 530362
ورود جدی مجلس به تخلفات انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت / برخی از طریق دفاتر استانی به دنبال تسلط بر نهادهای اقتصادی هستند

احسان ارکانی معتقد است با توجه به نقشی که اتحادیه‌های استانی سهام عدالت در شکل گیری نهادهای اقتصادی استان‌های مختلف از جمله اتاق‌های تعاون دارند، برخی افراد و جریانات تلاش می‌کنند از طریق تسلط بر این اتحادیه‌های استانی به گونه‌ای در ساختارهای اقتصادی استان‌ها نیز دارای نفوذ و تاثیر شوند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به برخی رفتارهای غیرقانونی در خصوص انتخابات اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت در استان‌ها گفت: طی روزها و هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی در خصوص اعمال نفوذ برخی نهادهای دولتی در انتخابات اتحادیه‌های سهام عدالت در استان‌ها به‌دست نمایندگان می‌رسد که باعث نگرانی‌های جدی مجلس شده است. به هر حال انتخابات اتحادیه‌های استانی سهام عدالت به نوعی با منافع عمومی مردم و سرمایه‌های آنان ارتباط دارد. هر تحرکی که جریان عادی و قانونی انتخابات دفاتر استانی را منحرف کند با واکنش مجلس مواجه خواهد شد.

 ارکانی در بیان مشکلات مصداقی که در خصوص انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت وجود دارد گفت: یکی از ابهامات در خصوص زمان انتخابات و موکول کردن آن به انتخابات شوراهای اسلامی و ریاست جمهوری است. در این برهه خاص که توجه افکار عمومی و رسانه‌ها معطوف انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی است، شاید فرصت مناسبی برای برگزاری انتخاباتی در این سطح اهمیت نباشد. در کنار این موارد بحث کرونا و محدودیت‌های مرتبط با آن نیز مطرح است که به نظر می‌رسد در برنامه‌ریزی‌های مرتبط با این انتخابات نادیده گرفته شده است.

عضو کمیسیون بر نامه و بودجه در ادامه افزود: در کنار این موضوعات، بحث دخالت‌های عوامل اجرایی و ارگان‌های دولتی در انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت نیز مطرح است. اینکه ارگان‌های اجرایی و عوامل دولتی با چه هدفی تلاش می‌کنند تا برخی چهره‌ها و جریانات خاص در این اتحادیه‌های استانی وارد شوند، پرسش‌های بسیاری را ایجاد کرده که باید به آنها پاسخ داده شود. گزارش‌های فراوانی از استان‌های مختلف به‌دست نمایندگان می‌رسد که نهادهای دولتی در استان‌ها تلاش می‌کنند افراد و جریانات خاصی را وارد هیات‌های عامل دفاتر استانی سهام عدالت کنند.

ضرورت صیانت از سرمایه‌های عمومی مردم

ارکانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که برخی نهادهای اجرایی با چه هدف و انگیزه‌ای تلاش می‌کنند تا جریانات نزدیک به خود را وارد اتحادیه‌های سهام عدالت در استان‌ها کنند؟ گفت: به هر حال با توجه به ارزش افزوده‌ای که برای مجموعه‌های استانی سهام عدالت ایجاد شده و نقشی که این شرکت‌ها در فعالیت‌های آتی بازار سرمایه ایفا خواهند کرد، برخی تلاش می‌کنند برای خود در این بازار سهمی قائل شوند. ضمن اینکه این دفاتر استانی از نفوذ ویژه‌ای در استان‌های مختلف برخوردار هستند و برخی جریانات به دنبال سوءاستفاده از این دامنه اثرگذاری هستند.

او افزود: به هر حال، تحلیل‌ها حاکی است، برخی سوداگران تلاش می‌کنند از طریق تسلط در این نهادها از رانت و قدرت برآمده از فعالیت‌های این دفاتر بهره‌مند شوند. ضمن اینکه بدون تردید این اتحادیه‌ها در شکل گیری نهادهای اقتصادی استان‌ها از جمله اتاق‌های تعاون و...اثرگذار هستند. بنابراین جریاناتی که بر این دفاتر مسلط شوند می‌توانند به نوعی در ساختارهای اقتصادی استان‌ها نیز اثرگذار شوند.

ارکانی با اشاره به ورود جدی مجلس به بحث انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت گفت: مجلس با حساسیت بیشتری انتخابات شرکت‌های سهام عدالت استانی را دنبال می‌کند تا روند کلی انتخابات در بستری شفاف، قانونی و بدون دخالت‌های نهادهای بیرونی برگزار شود. در واقع از طریق برگزاری انتخاباتی شفاف و قانونی باید تلاش شود، سرمایه‌های عمومی مردم در اختیار مجموعه هایی متخصص، توانا و کارآمد قرار بگیرد.

به اعتقاد این نماینده زمانی که جریان گزینش‌های دفاتر استانی سهام عدالت از بستر تخصصی و قانونی خود خارج شود، مردمی که سرمایه‌های خود را در اختیار این دفاتر استانی قرار داده اند، متضرر خواهند شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در راستای این دایره اثرگذاری و اهمیت، طی روزهای آینده، جلسه مشترکی با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار خواهد شد تا هم کمیسیون‌های تخصصی و هم کمیسیون اقتصادی مجلس از روش‌ها و ابزارهای نظارتی ویژه خود برای اصلاح امور و توقف روندهای مفسده برانگیز استفاده کنند. در نهایت هر نوع رفتار خارج از دایره قانون از سوی ارگان‌های اجرایی یا هر نهاد دیگری در انتخابات دفاتر استانی سهام عدالت با برخوردهای قانونی مواجه خواهد شد و در صورتی که دخالت‌ها متوقف نشود، موضوع به دستگاه قضایی ارجاع داده می‌شود.