۰ نفر

همه آنچه باید از تامین مالی جمعی بدانیم

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۱۲
کد خبر: 529194
همه آنچه باید از تامین مالی جمعی  بدانیم

عارف علیقلی پور، مدیر نهادهای مالی فرابورس ایران امروز در برنامه به وقت تحلیل شبکه ایران کالا از استودیو فرابورس به تشریح نحوه تامین مالی جمعی و همچنین مزیت‌های آن پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین ، دبیر کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی در این برنامه از افزایش سقف تامین مالی جمعی طی سال جدید خبر داد و گفت: در سال گذشته سقف تامین مالی برای طرح‌ها 2 میلیارد تومان بود که امسال به 10 میلیارد تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی جمعی به مفهوم تامین مالی از طریق مردم و جمعیت است که بعضا آن را جمع‌سپاری هم می‌گویند، گفت: در این روش جمعیتی بابت حل یک موضوع و دغدغه‌ای شروع به سرمایه‌گذاری در طرح‌هایی با سود و بازدهی اختصاصی می‌کنند.

علیقلی پور به سابقه تامین مالی جمعی در بحث‌های خیرخواهانه اشاره کرد و اظهار داشت:  اگر این نگاه وارد حوزه کسب‌وکار شود ابزاری به نام تامین مالی جمعی توسط مردم شکل می‌گیرد که  با استفاده از آن سرمایه‌های خرد در حل چالش‌های اقتصادی وارد می‌شوند.  

به گفته این مقام مسئول یکی از موضوع‌های مهم در تامین مالی جمعی، اعتماد مردم به کسب‌وکار است تا فضایی ایجاد شود که مردم بر اساس طرح اقتصادی در یک سرمایه‌گذاری مشارکت کنند، با این نوع شراکت‌ها پول وارد جریان اقتصادی می‌شود.

وی در تشریح جزییات این روش تامین مالی از بستر فرابورس گفت: بر اساس آنچه بازار سرمایه به آن وجه قانونی داده عاملین تامین مالی که سکو، پلتفرم، سایت یا سامانه هستند از فرابورس مجوز فعالیت می‌گیرند، این سکوها بر اساس رشته خود اقدام به جمع‌آوری طرح و فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌کنند، این شرکت‌ها عمدتا استارتاپی هستند؛ به زبان ساده‌تر یک سایتی مثلا اعلام می‌کند که قصد دارد اقدام به جمع‌آوری وجوه برای طرح‌های دانش‌بنیان کند و متقاضی‌ها در این سکوها ثبت‌نام می‌کنند، در حال حاضر نیز حدود 5 تا 6 سکو از فرابورس مجوز گرفتند.

مدیر نهادهای مالی و نوآوری فرابورس ایران در خصوص اینکه آیا مشارکت در این طرح‌ها با تضمین همراه است یا خیر، تاکید کرد: در ادبیات تامین مالی جمعی موضوعی به نام تضمین وجود ندارد اما یک فضای شفاف به همراه اعتماد و اعتقاد به طرح ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه شرکت فرابورس ایران فقط این ابزار را ساختارمند کرده تا اگر کسی در این فرایند حقوقش  ضایع شد بتواند از آن دفاع کند ، گفت: اما بازار جسورانه است و در مسیر تامین مالی جمعی افرادی که ورود می‌کنند باید به فرابورس اعلام کنند که ریسک‌های این طرح را پذیرفته‌اند.

وی از بزرگ‌ترین ثمرات تامین مالی جمعی را  افزایش اعتماد به این روش دانست و گفت: یکی از مزیت‌های تامین مالی جمعی بازاریابی محصول است، دومین نکته ذینفع بودن فرد در توسعه و اجرای طرح است، در حوزه سودآوری هم این روش کمک می‌کند طرح‌های سودآور و ارزنده زودتر عملیاتی می‌شوند.

وی در خصوص کف و سقف رقم مشارکت عمومی در تامین مالی جمعی گفت: برای مشارکت عمومی طبق دستورالعمل کف و حداقلی وجود ندارد اما سقف آن 5 درصد هر تامین مالی برای  فرد حقیقی است که باعث می‌شود سطح ریسک برای هر فرد کنترل شود،  همچنین محدودیت مذکور این امکان را فراهم می‌کند تا همه مردم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

به گفته علیقلی پور مجریان طرح باید گزارش‌های دوره‌ای منتشر کنند و اگر تامین مالی از رقم مشخصی بیشتر باشد باید گزارش‌های دوره‌ای حسابرسی شده ارائه دهند، اگر دوره تامین مالی طرح یک‌ساله باشد باید در بازه‌های  6 ماهه گزارش حسابرسی شده ارائه شود اما اگر دوره سرمایه‌گذاری کوتاه و کمتر از یک سال باشد الزامات افشای کمتری دارد.