۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت بورس تهران تا انتخابات (بخش سوم) / چشم انتظاری اهالی بازار برای بازگشت به تعادل

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 528921
وضعیت بورس تهران تا انتخابات (بخش سوم) / چشم انتظاری اهالی بازار برای بازگشت به تعادل

یک کارشناس بازار سرمایه نظرات خود را در ارتباط با متقارن شدن دامنه نوسان و تاثیرات آن بر روند معاملات و همینطور روند بازار تا انتخابات ریاست جمهوری به شرح زیر بیان کرد.

اقتصاد‌آنلاین - سیده زینب رزم گیر؛ رسول رحیم‌نیا، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با اقتصاد‌آنلاین گفت: با توجه به برگشتن دامنه نوسان به حالت اولیه خود این هم مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفت. همانطور که طی ماه‌های گذشته هم این موضوع توسط فعالین بازار سرمایه از سازمان بورس درخواست شده بود. مبنی بر اینکه وضعیت گذشته، باعث ایجاد یک جو روانی شده بود. درست است که اجازه نزول بیشتر قیمت سهام را نمی‌داد اما به واسطه اینکه سهم بلافاصله صف فروش می‌شد امکان به تعادل رسیدن سهم را مشکل می‌کرد و یک جو روانی باعث افزایش میزان حجم فروش‌ها توسط سرمایه‌گذاران می‌شد. این امر تا حدودی این معضل‌ها را حل کرده و به نظر من باعث شده که دیگر آن صف‌های فروش گذشته را نداشته باشیم.

رحیم‌نیا گفت: مهم‌ترین چیز برای بازار در مرحله اول رسیدن به تعادل است. یعنی ما باید از هر فاکتوری که باعث رسیدن به تعادل بشود، حمایت کنیم. یکی از این عوامل دامنه نوسان متقارن است؛ به نظرم باید حجم مبناها اصلاح و گره‌های معاملاتی ایجاد شود که سهم‌ها بتوانند بلافاصله به تعادل برسند. پس از آن بازار در جهت تعادل به سمت و سوی اصلی خود حرکت خواهد کرد. 

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته‌ای که وجود دارد این است که تا انتخابات، برای بازار روند مثبتی پیشبینی می‌شود که به نظر انجام نشود و انتظار داریم این اتفاق نیفتد. به واسطه اینکه مشخص نیست دولت آینده چه سمت و سویی نسبت به بازار سهام خواهد داشت و دولت جاری هم در اواخر عمر خود است، بعید است اتفاق خاصی صورت بپذیرد. 

وی افزود: از جمله موارد تاثیرگذار طی ماه‌های آتی، تزریق بخشی از منابع فروش دلاری است که بابت حمایت از بازار، توسط بانک مرکزی صورت پذیرفته و دارد به صورت آهسته به بازار تزریق می‌شود. منابعی که دارد تزریق می‌شود، آنچنان منابع قابل توجهی نبوده که بگوییم بازار با این تزریق نقدینگی، که از سوی صندوق توسعه دارد صورت می‌پذیرد، شکل و سوی حمایت جدی به خودش خواهد دید. از این جهت به نظرم بازار تا انتخابات بازار سردرگمی خواهد بود و به احتمال زیاد انتظار مثبت نخواهیم داشت و منفی هم در همین حدودها خواهد بود. یعنی فعلا بازار چشم‌انتظار دولت جدید است تا تصمیم قطعی خود را در این خصوص بگیرد. 

رحیم‌نیا تصریح کرد: نکته دیگری که می‌شود به این موارد اضافه کرد، نرخ دلار به عنوان یک عامل تاثیرگذار است که آن هم به نظر من در حالت استپ قرار گرفته و تمامی فاکتورهای اقتصادی، نه تنها بازار سرمایه، بلکه سایر بازارها هم در رکودی قرار گرفتند تا نتایج انتخابات و نوع نگاه اقتصادی دولت مشخص شود.

نظرات کارشناسان دیگر را در همین زمینه از اینجا دنبال کنید:

 بخش اول(شاهین شایان آرانی)

 بخش دوم(بهروز شهدایی)

بخش سوم(رسول رحیم‌نیا)