۰ نفر

یک کارشناس صنعت سیمان؛

زمان عرضه سیمان در بورس کالا فرا رسیده است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 528861
زمان عرضه سیمان در بورس کالا فرا رسیده است

علی‌محمد بد می گوید: قیمت گذاری یکسان سیمان در تمامی مناطق کشور، سیاست مناسبی نیست و وقت آن رسیده که این روش نادرست قیمت گذاری تغییر کند. این کارشناس صنعت سیمان ورود این محصول به بورس کالا را اتفاق بسیار مثبتی برای صنعت سیمان عنوان کرد و گفت: این رویداد از شکل‌گیری بازار سیاه سیمان در بعضی مناطق جلوگیری می کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، علی‌محمد بد کارشناس صنعت سیمان در خصوص تأثیر عرضه سیمان در بورس کالا بیان کرد: عرضه سیمان در بورس کالا تاکنون بیشتر در حد وعده‌های تبلیغاتی بوده و امیدواریم این بار شاهد عملی شدن عرضه سیمان در بورس کالا باشیم. ورود سیمان به بورس کالا اتفاق بسیار مثبتی برای صنعت سیمان خواهد بود که از شکل‌گیری بازار سیاه سیمان در بعضی مناطق جلوگیری کند. در غیر این صورت، دوباره شرایط سال‌های قبل و بازار سیاه سیمان را شاهد خواهیم بود.

وی افزود: در ۳ سال اخیر به‌رغم رکود، مصرف سیمان در کشور به‌شدت افزایش‌یافته است. قیمت پایین سیمان سبب تغییر الگوی مصرف سیمان و استفاده از بلوک‌های سیمانی و اسکلت بتنی در ساختمان‌سازی و حتی استفاده از سیمان در راه‌سازی و... شده است. تا جایی که مصرف سیمان در سال ۹۹ رشد ۱۷.۵ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشت. این در حالی است که با توجه به قیمت پایین سیمان، اکثر کارخانه‌های سیمانی امکان تعمیرات اساسی و ارتقای خطوط تولید را نداشته و با تمام ظرفیت خود تولید نمی‌کنند. کاهش میانگین تولید سیمان در کنار افزایش مصرف سیمان در کشور، عرضه و تقاضای سیمان را برابر کرده و دیگر در صنعت سیمان، خبری از مازاد ظرفیت تولید نیست!

این کارشناس صنعت سیمان با اشاره به افزایش کرایه‌های حمل و اثر منفی آن بر بازار سیمان، گفت: پراکندگی کارخانه‌ها سیمانی در سراسر کشور و افزایش هزینه‌های حمل موجب شده در برخی مناطق که تقاضای سیمان بیش از عرضه بوده، بازار سیاه سیمان شکل بگیرد. مثلاً با توجه به تقاضای سیمان در استان تهران، محصول شرکت سیمان تهران توسط دلالان در بازار سیاه با قیمتی بالاتر از قیمت‌های مصوب عرضه می‌شود. با ورود سیمان به بورس کالا، قیمت محصول شرکت‌های سیمانی در مناطق پر تقاضا احتمالاً کمی افزایش خواهد یافت و سودی که در حال حاضر به جیب دلالان می‌رود، نصیب تولیدکنندگان خواهد شد.

محمد بد در رابطه با تأثیر ورود سیمان به بورس کالا بر کیفیت سیمان تولیدی در داخل کشور اظهار کرد: از آنجاکه تمامی شرکت‌های سیمانی در حد استانداردهای تعریف‌شده تولید می‌کنند، محصول شرکت‌های مختلف مشکل کیفی برای ورود به بورس کالا نخواهد داشت. تنها مشکل همان کرایه‌های حمل بالا است و اگر قیمت سیمان متعادل‌تر و منطقی‌تر شود، این مشکل کمرنگ‌تر خواهد شد. معتقدم قیمت‌گذاری یکسان سیمان در تمامی مناطق کشور، سیاست مناسبی نیست و وقت آن رسیده که این روش نادرست قیمت‌گذاری تغییر کند. در این صورت شرکت‌های سیمانی که در مناطق پر تقاضا قرار دارند و هزینه حمل کمتری به مصرف‌کننده تحمیل می‌کنند، می‌توانند محصول خود را با قیمت بالاتری عرضه کنند تا هم‌دست دلالان از بازار سیمان کوتاه شود و هم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از مزایای ورود سیمان به بازار شفاف بورس کالا منتفع گردند.

گفتنی است، به تازگی مدیریت پذیرش و بازاریابی شرکت بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای از پذیرش محصول سیمان شرکت سیمان فارس در بازار اصلی این بورس خبر داده بود. براساس بررسی ها این نخستین پذیرش سیمانی‌ها در بورس کالا طی سال جاری است.