۰ نفر

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس؛

دولت از معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا پشتیبانی کند / حمایت واقعی از تولید و کشاورز به کمک بورس کالا

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۰۱
کد خبر: 527381
دولت از معاملات محصولات کشاورزی در بورس کالا پشتیبانی کند / حمایت واقعی از تولید و کشاورز به کمک بورس کالا

حسین رییسی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: وقتی با عدم کارایی در طرح‌های بخش کشاورزی، تنظیم نادرست بازار و همچنین عدم حمایت درست از کشاورز و تولید مواجه هستیم، دولت باید از ظرفیتی مثل بورس کالا برای معامله محصولات کشاورزی و امکان عرضه مستقیم کالاها استفاده کند تا شاهد رونق اقتصاد بخش کشاورزی باشیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کالاخبر، رییسی اظهار داشت: طی چند سال اخیر شاهد عرضه برخی از محصولات کشاورزی در بورس کالا بودیم که البته ساختار سنتی این بخش، کار را برای ورود حداکثری و آشنایی کامل فعالان و کشاورزان با بورس زمانبر می‌کند؛ اما در محصولی مانند زعفران شاهد بهبود اقتصاد این بخش به واسطه عرضه محصول در بورس هستیم. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه با ورود محصولاتی مثل برنج و خرما، فصل جدیدی در این حوزه آغاز شده است، گفت: بورس کالا فرصتی است که تولیدکننده و خریداران محصولات بتوانند از طریق این مکانیزم بدون حضور واسطه‌ها به معامله بپردازند که شفافیت حرف اول را در این معاملات می‌زند.

وی افزود: دولت می‌تواند از مسیر بورس کالا بخش بزرگی از مشکلات خود در بازار کشاورزی را برطرف کند به نحوی که با ترغیب تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به عرضه و خرید از بورس، دیگر نیازی به مداخلات عمده دولت برای حمایت از این بخش نخواهد بود و فقط دولت باید پشتوانه این معاملات باشد تا به نوعی با انجام بازارگردانی مناسب از زیان تولیدکننده به دلیل شرایط بازار جلوگیری کند.

به گفته رییسی، همان‌طور که در طرح خرید تضمینی دولت تعهد می‌کند محصول را با قیمتی حمایتی خریداری کند، در بورس نیز باید به نوعی نظارت و عمل کند که کشاورز برای ورود به بورس کالا مشتاق باشد.

 این نماینده مجلس با بیان اینکه بورس کالا مکانیزمی برای تعادل قیمت کالاها است، تصریح کرد: شفافیت آماری به منظور برآورد مناسب از میزان مصرف یک کالا از مزایای عرضه کالاهای کشاورزی در بورس است تا دیگر شاهد تولید بیش از نیاز برخی محصولات و نبود برنامه‌ریزی برای صادرات آن‌ها نباشیم.

رییسی در پایان درباره عرضه محصولات استراتژیک مانند گندم در بورس کالا اظهار داشت: از آنجایی که گندم محصولی مهم است و امنیت غذایی کشور باید تامین شود، عرضه گندم در بورس کالا نیازمند حمایت واقعی دولت است تا کشاورزان با اطمینان خاطر و براساس قیمت روز محصولشان را در بورس عرضه کنند و حمایتی اصولی از تولید داخلی صورت گیرد.